۲۰ فروردین ۱۳۹۷، ۱۱:۰۱

روزنامه سعودی الحیات گزارش داد؛

ایران یکی از موضوعات گفتگوی ولیعهد عربستان و رئیس جمهوری فرانسه

ایران یکی از موضوعات گفتگوی ولیعهد عربستان و رئیس جمهوری فرانسه

روزنامه الحیات به نقل از یک منبع فرانسوی گزارش داده است که پرونده های مربوط به ایران، یمن، سوریه و لبنان موضوعات گفتگوهای ولیعهد عربستان و رئیس جمهوری فرانسه را تشکیل می دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه الحیات، «امانوئل ماکرون» رئیس جمهوری فرانسه شب گذشته ضیافت شامی برای «محمد بن سلمان» وزیر دفاع و ولیعهد عربستان ترتیب داده بود. 

روزنامه سعودی گزارش داده که این ضیافت شام در فضایی خصوصی و بدون حضور مترجم رسمی برگزار شده بود. محمد بن سلمان صبح دیروز وارد فرانسه شده بود.

در همین راستا «فرانسوا گویت» سفیر فرانسه در عربستان به روزنامه الحیات گفته که سفر ولیعهد عربستان به پاریس فصل جدیدی را در روابط پاریس و ریاض ایجاد خواهد کرد و روابط دو کشور را تقویت خواهد کرد.

یک منبع فرانسوی هم تأکید کرده است که گفتگوهای محمد بن سلمان و ماکرون موضوعات منطقه ای به ویژه پرونده یمن، ایران، سوریه و لبنان را مورد بررسی قرار خواهد داد.

این منبع اعلام کرده است که فرانسه نیز مانند عربستان خواستار تغییر سیاست های ایران در منطقه است اما نکته اختلاف دو کشور در این است که عربستان معتقد است که توافق هسته ای سودی ندارد و خواستار تحریم ایران است این در حالی است که فرانسه موافق خروج از برجام نیست.

این منبع فرانسوی مدعی شد که پاریس خروج از توافق هسته ای را به معنای آزادی عمل دادن به ایران برای ایجاد سلاح اتمی می داند و تأکید کرده که در چنین حالتی نمی توان ایران را متوقف کرد. وی همچنین تأیید کرده است که فرانسه و ایالات متحده گفتگوهایی در خصوص برنامه موشکی ایران دارند و ماکرون طی چند روز آتی به آمریکا سفر خواهد کرد و در این دیدار به موضوعات نزاع فلسطین و اسرائیل و لزوم باقی ماندن آمریکایی ها در سوریه خواهد پرداخت.

در همین راستا منابع فرانسوی گزارش داده اند که ممکن است ماکرون تلاش کند دیداری سه جانبه با حضور ولیعهد عربستان و «سعد الحریری» نخست وزیر لبنان برگزار کند.

الحیات همچنین گزارش داده است که ماکرون قرار است در نیمه اول سال جاری میلادی به عربستان سفر کند.

کد خبر 4266572

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha