۲۵ فروردین ۱۳۹۷، ۰:۲۳

به بهانه سفر هیئت قطری به بوشهر

بازار قطر فرصتی برای گسترش تجارت خارجی/ بندر بوشهر «هوشمند» شود

بازار قطر فرصتی برای گسترش تجارت خارجی/ بندر بوشهر «هوشمند» شود

نزدیکی بنادر استان بوشهر به بنادر بزرگ کشور قطر فرصت بسیار خوبی برای توسعه روابط اقتصادی و مراودات تجاری است که باید از این ظرفیت مهم به بهترین شکل استفاده کرد.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - سعید رضایی: استان بوشهر دارای بیشترین نوار ساحلی در حاشیه خلیج‌فارس است، این هم‌جواری استان را با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس همسایه کرده است و این فرصت خوبی در حوزه اقتصادی محسوب می‌شود.

اهالی استان بوشهر در حوزه دریا و دریانوردی دارای سابقه طولانی هستند، بسیاری از مردم این دیار در زمینه تجارت دریایی به‌ویژه انجام مراودات تجاری با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس فعالیت داشته و از این طریق امرارمعاش می‌کردند.

قطر یکی از کشورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فارس است که فاصله کمی تا بنادر استان بوشهر دارد و از گذشته دور تجار و بازرگانان قطر و بوشهر مراودات تجاری گسترده‌ای با هم داشته‌اند.

حالا بار دیگر با توجه به تحریم قطر از سوی همسایگان عرب خود، فرصتی پیش‌آمده تا زمینه توسعه مراودات تجاری با این کشور و تأمین مایحتاج آن توسط ایران و به‌ویژه استان بوشهر فراهم شود.

با توجه به اهمیت موضوع طی هفته گذشته هیئت عالی‌رتبه وزارت حمل‌ونقل و بنادر قطر برای سفری یک‌روزه وارد بوشهر شد تا فعالیت‌های تجاری و صادرات محصولات مختلف استان بوشهر به قطر و توسعه سرمایه‌گذاری بررسی شود.

باید به سمت تجهیزات جدید برویم

دبیرکل انجمن کشتیرانی در این رابطه با اشاره به لزوم توسعه جزیره نگین بوشهر برای همکاری با قطر گفت: سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه دریایی و بندری ایران به توسعه اقتصادی کشور کمک می‌کند.

مسعود پل مه درباره حضور هیئت قطری در بنادر ایران و بررسی پتانسیل بنادر جنوبی کشور، گفت: برنامه مشخص قطر در حوزه حمل‌ونقل دریایی گسترش ترانزیت و بهبود صادرات مواد غذایی ایران و کشور ترکیه از فضای دریایی ایران است. این رویکرد مستلزم حضور مؤثر بخش‌های خصوصی دو کشور برای کاهش هزینه‌ها است.

وی خاطرنشان کرد: نکته مهم در استفاده بهینه از فرصت ایجادشده با قطر، پیوند بخش خصوصی فعال و توانمند دو کشور برای اجرا و عملیاتی کردن تصمیم‌های کلان است.

دبیر کل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته با اشاره به تسهیل تجارت بین دو کشور به‌عنوان یکی از اهداف هیئت قطری در بازدید از بنادر جنوب ایران اظهار داشت: بخش خصوصی بازوی اجرایی دولت است، لذا ایران و قطر هم باید شرایطی فراهم کنند تا این بخش فعال شود.

وی با اشاره به اهمیت سرمایه‌گذاری قطری‌ها در بنادر ایران افزود: رویکرد ما در سرمایه‌گذاری بنادر باید به سمت استفاده از تجهیزات جدید و سیستم‌های هوشمند بندری باشد و رفع نقاط ضعف مانند، کمبود فضا نباید در اولویت قرار گیرد.

به سمت تبدیل بندر بوشهر به یک بندر کاملاً هوشمند برویم

پل مه همچنین با اشاره به اهداف سرمایه‌گذاری قطر در بنادر و پس‌کرانه‌های بندری ایران، خاطرنشان کرد: باید این اتفاق را به فال نیک گرفت؛ چراکه مهم‌ترین موضوع در حوزه سرمایه‌گذاری مدیریت نوین علمی، عملیاتی و توانمندی مالی است که به نظر می‌رسد کشور قطر در این زمینه از مزیت‌های لازم برخوردار باشد.

سرمایه‌گذاری در جزیره نگین بندر بوشهر می‌تواند برای دو کشور ایران و قطر فرصت‌های بسیار خوبی را فراهم کندرئیس فدراسیون حمل‌ونقل و لجستیک ایران با اعلام این‌که بندر بوشهر به‌عنوان پس‌کرانه و پشتیبان ظرفیت‌های دریایی قطر می‌تواند قلمداد شود، پیشنهاد کرد: برای آنکه بتوان از فرصت ایجادشده در رابطه با قطر بهره بیشتری برد، می‌توان مدیریت کالاهای ارسالی و دریافتی از قطر را در یک اسکله و محوطه مشخص انجام داد.

وی با تأکید بر اینکه سرمایه‌گذاری در جزیره نگین بندر بوشهر می‌تواند برای دو کشور ایران و قطر فرصت‌های بسیار خوبی را فراهم کند، افزود: با استفاده از سرمایه‌گذاری طرف قطری باید به سمت تبدیل بندر بوشهر به یک بندر کاملاً هوشمند رفت به‌گونه‌ای که تمام عملیات از ورود کشتی تا لحظه خروج کالا بر اساس روش‌های نوین لجستیکی مدیریت شود، هرچند توسعه اسکله‌ها و لایروبی کانال را نباید فراموش کرد تا کشتی‌های با تناژ و درافت بالا در بندر پهلوگیری کنند.

بوشهر بهترین گزینه برای قطری‌ها

کشور قطر که تا پیش‌ازاین بسیاری از نیازهای خود را از طریق همسایگان عرب تأمین می‌کرد، حالا با قرار گرفتن در حلقه تحریم و بسته شدن مرزهای خاکی این کشور، نیاز بیشتری به کشورهایی همچون ایران پیدا کرده است.

علاوه بر محصولاتی که در استان بوشهر تولید می‌شود، این امکان وجود دارد که محصولات دیگر نقاط کشور نیز از بنادر استان بوشهر به قطر صادر شود.

زیرساخت‌ها و شرایط تأمین شود

علی‌رغم نزدیکی استان بوشهر به بنادر قطر و همچنین وجود بنادر متعدد در استان، نیاز است زیرساخت‌های مناسب در استان بوشهر فراهم شود و مشکلات تجار و بازرگانان دو کشور برای انجام مراودات تجاری برطرف شود.

رئیس اتاق بازرگانی بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: استان بوشهر شرایط بسیار خوبی برای صادرات محصولات به کشور قطر دارد و قطری‌ها نیز استقبال خوبی از واردات کالا از بوشهر دارند که در نشست مشترک دو کشور برای رفع مشکلات تلاش شد.

خورشید گزدرازی با اشاره به ظرفیت بالای استان بوشهر برای تأمین مواد معدنی، غذایی و کشاورزی موردنیاز کشور قطر خاطرنشان کرد: بازرگانان و تجار استان بوشهر برای توسعه مراودات با قطر آماده هستند.

ایجاد خطوط منظم هوایی و دریایی بین بوشهر و قطر  نیز می‌تواند نقش مهمی در توسعه مراودات تجاری داشته باشندوی یکی از خواسته‌های تجار بوشهری را تخفیف هزینه‌های بندری کشور قطر عنوان کرد و افزود: ایجاد خطوط منظم هوایی و دریایی بین بوشهر و قطر  نیز می‌تواند نقش مهمی در توسعه مراودات تجاری داشته باشند.

رئیس اتاق بازرگانی بوشهر اضافه کرد: از دیگر موضوعاتی که باید مدنظر باشد، توسعه روابط بانکی بوشهر و قطر، کاهش فرآیند اداری صادرات به قطر، فعال‌سازی بندر ام‌السعید قطر برای تخلیه کالاهای فله و فراهم‌سازی نیروی کارگری موردنیاز برای تخلیه بار شناورهای تجاری است.

لزوم راه‌اندازی پایانه صادرات موادمعدنی

یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌ها برای توسعه صادرات به کشور قطر، راه‌اندازی پایانه صادرات موادمعدنی در استان بوشهر است که می‌تواند شرایط بسیار خوبی برای توسعه تولیدات استان فراهم سازد.

رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی بوشهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به نیاز کشور قطر به مواد معدنی و ظرفیت بالای استان بوشهر در این زمینه، خواستار راه‌اندازی پایانه صادرات موادمعدنی استان بوشهر شد.

حسین حیدری تصریح کرد: توسعه صادرات مواد معدنی از استان بوشهر یکی از مهم‌ترین موضوعات مطرح‌شده در نشست هیئت تجاری و فعالان اقتصادی استان با تیم تجاری قطر بود که مورد تأکید قرار گرفت.

وی خواستار پیگیری برای تحقق این خواسته شد و افزود: استان بوشهر ظرفیت بالایی درزمینهٔ مواد معدنی دارد و با توجه به نیاز کشور قطر به این محصولات، باید شرایط مناسب صادرات آن در استان فراهم شود.

مزیت بنادر بوشهر برای صادرات به قطر

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه بوشهر شرایط خوبی برای صادرات محصولات مختلف به کشور قطر دارد اظهار داشت: بوشهر جزو سه استان برتر در حوزه تولید، تأمین و صادرات مواد معدنی است.

بندر بوشهر با بزرگترین بندر قطر(حمد) فاصله ۲۷۰ مایلی دارد که مزیت بالایی برای تجارت دریایی محسوب می‌شود

محمدعلی حسن‌زاده محمدی با اشاره به اینکه بندر بوشهر با بزرگ‌ترین بندر قطر(حمد) فاصله ۲۷۰ مایلی دارد، خاطرنشان کرد: به‌واسطه نزدیکی بنادر استان بوشهر به بنادر قطر ازجمله بندر حمد به‌عنوان بزرگ‌ترین بندر این کشور، این استان مزیت بالایی درزمینهٔ حمل‌ونقل و تجارت دریایی با قطر دارد.

وی با تأکید بر توسعه زیرساخت‌های بندری در استان بوشهر بیان کرد: در زیرساخت‌های حمل‌ونقل دریایی، نیازمندی‌هایی در بنادر کوچک، متوسط و بزرگ وجود دارد که در نشست مشترک فعالان اقتصادی و تجاری بوشهر و قطر موردبررسی قرار گرفت.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه بندر بوشهر به‌واسطه مستقر بودن ادارات کل در آن نقش مهمی در این عرصه ایفا می‌کند افزود: در استان بوشهر بنادر متعددی برای توسعه مبادلات تجاری و دریایی وجود دارد که برای صادرات از این بنادر در این نشست راهکارها بررسی‌ شد.

افزایش دو برابری ظرفیت بندر بوشهر

سرپرست اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر نیز دراین‌باره به خبرنگار مهر گفت: زیرساخت‌های بنادر استان بوشهر درحال‌توسعه است و طرح‌های مهمی به‌زودی افتتاح می‌شود که نقش مهمی در گسترش روابط و تجارت دریایی خواهد داشت.

نورالله اسعدی با اشاره به بررسی راهکارهای لازم برای توسعه مراودات تجاری و اقتصادی بوشهر با قطر و رفع موانع و ایجاد تسهیلات، تصریح کرد: رفع مشکلات و توسعه زیرساخت‌ها برای تسهیل در امور حمل‌ونقل دریایی در دستور کار است.

سرپرست اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر از افتتاح پایانه کانتینری مجتمع بندری با ۲ پست اسکله ۱۵ هکتاری خبر داد و افزود: ظرفیت تخلیه و بارگیری کالاهای کانتینری بندر بوشهر دو برابر می‌شود.

وی از ایجاد شرایط پهلوگیری شناورهای ۵۰ هزار تنی در پایانه کانتینری مجتمع بندری خبر داد و بیان کرد: با تکمیل این پروژه به‌صورت کامل، ظرفیت تجاری این بندر از ۷ میلیون تن به ۱۵ میلیون تن در سال افزایش می‌یابد.

علاقه قطری‌ها برای توسعه فعالیت‌های تجاری با بوشهر

نمایندگان عالی سازمان بنادر و دریانوردی قطر در سفری که به بوشهر داشتند و در نشست با مسئولان اقتصادی و بنادر و دریانوردی استان بوشهر بر توسعه فعالیت‌های تجاری تأکید کردند.

رئیس بنادر  و دریانوردی قطر در این نشست اظهار داشت: بنادر استان بوشهر فاصله کمی با بنادر کشور قطر دارند و این فاصله کم می‌تواند زمینه توسعه فعالیت‌های بندری باشد.

کاپیتان عبدالله الخنجی خواستار رفع مشکلات بخش خصوصی شد و اضافه کرد: افزایش مبادلات تجاری و بازرگانی بین ایران و قطر برای هر دو کشور از اهمیت بالایی برخوردار است و باید برای دستیابی به این هدف مهم تلاش شود.

وی یکی از مهم‌ترین دلایل سفر به ایران را حضور در بندر بوشهر دانست و افزود: توسعه فعالیت‌های تجاری بین بوشهر و قطر را به‌صورت جدی دنبال می‌کنیم.

شرایط مناسب بندر بوشهر برای صادرات به قطر

خالد النعیمی مدیر بندر الرویس قطر نیز بر توسعه روابط تجاری و دریایی با بندر بوشهر تأکید کرد و اظهار داشت: ایران همسایه قطر است و قطر از ورود کالاهای موردنیاز خود از کشور ایران استقبال می‌کند.

ایران همسایه قطر است و قطر از ورود کالاهای مورد نیاز خود از کشور ایران استقبال می‌کند

وی با بیان اینکه میوه و سبزیجات موردنیاز قطر به‌جای واردات از ترکیه باید از ایران به‌ویژه بنادر استان بوشهر وارد شود، تصریح کرد: استان بوشهر در همسایگی قطر و شرایط مناسبی برای ارائه کالاهای موردنیاز ما دارد.

مدیر بندر الرویس قطر خواستار فراهم شدن شرایط افزایش تبادل کالاها میان دو کشور ایران و قطر شد و تصریح کرد: افزایش تجارت بین دو کشور نیازمند تسهیل در استانداردهای بین‌المللی است.

بوشهر و قطر در نزدیکی هم قرار دارند و ازنظر جغرافیایی همسایه هستند و به لحاظ فرهنگی هم اشتراکات بسیار زیادی بین کشور قطر و استان بوشهر وجود دارد که باید از این فرصت برای توسعه ارتباطات استفاده شود.

بوشهری‌ها از دیرباز با قطری‌ها ارتباط نزدیکی داشته‌اند و گاهی روابط خانوادگی و فامیلی نیز شکل‌گرفته است و باید با تحکیم روابط دوستانه، زمینه توسط مراودات تجاری نیز ایجاد شود تا این پیوند محکم‌تر شود.

فرصت خوبی برای توسعه روابط اقتصادی بین بوشهر و قطر فراهم بوده که لازم است با ایجاد زیرساخت‌های موردنیاز و رفع موانع پیش روی فعالیت‌های تجاری، زمینه توسعه صادرات به کشور قطر به‌ویژه در سال حمایت از تولید داخلی فراهم شود.

کد خبر 4269627

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha