۳ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۶:۱۰

از سوی انتشارات دانشگاه شیکاگو؛

بازتاب‌های عمیق منتشر شد

بازتاب‌های عمیق منتشر شد

کتاب بازتاب‌های عمیق؛ موسیقی، فلسفه و وصف‌ناپذیری اثر «مایکل گالوپ» منتشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، اغلب می­‌گوییم که موسیقی وصف ­ناپذیر است و به هیچ چیز خارج از خودش اشاره ندارد. اما اگر موسیقی با تمام سیلانات لذت­بخش‌اش معنای هیچ چیز به­ خصوصی نباشد، ممکن است نوع خاصی از فلسفه باشد؟

در کتاب «بازتاب‌های عمیق» نظریاتی­ از آرتور شوپنهاور، نیچه، ارنست بلچ، تئودور آدرنو، ولادیمیر جنکولیتویچ، ژیل دلوز، و فیلیکس گواتاری، به منظور بازنویسی این سؤال قدیمی در مورد وصف ناپذیری موسیقی از دیدگاهی مدرن مورد بررسی قرار می­گیرند.

برای این فیلسوفان اروپایی قرن نوزدهم و بیستم، وصف­ناپذیری موسیقی، پدیده­ پیچیده­‌ای است که موجب برانگیختگی فکری می­شود. آن­ها با نگاهی دقیق­‌تر به شرایط تاریخی و جهت­‌گیری­‌های فلسفی­‌شان، توجه عمیق­‌تر به استفاده­‌های زبانی­‌شان و تفاسیر جدید از ترکیبات موسیقی که بر کارشان تاثیرگذار است و بازتاب­‌های عمیق­اش، اولین دیدگاه کلی در مورد موسیقی را در آثارشان به تصویر می‌­کشند. گالوپ چنین نتیجه می­‌گیرد که وصف­ ناپذیری موسیقی نه پدیده‌­ای محافظه‌­کارانه و نه پاسخی وارسته به سکوت است. در عوض این فیلسوفان از ما می‌­خواهند در مورد راه‌­هایی که نیروی تهییج کننده­ موسیقی به لحاظ اخلاقی مورد توجه قرار می­‌گیرد و سؤالات پیچیده­ فلسفی خاص دنیای مدرن ایجاد می­کند، فکر کنیم.

 این کتاب در 336 صفحه در سال 2017 توسط انتشارات دانشگاه شیکاگو منتشر شده است.

کد خبر 4279008

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha