۱۹ دی ۱۳۸۵، ۲۰:۰۳

استاد دانشگاه جرج تاون در گفتگو با مهر :

واشنگتن درصدد ایجاد یک قدرت "کارگزار" دربغداد است / مردم آمریکا شکست بوش را درعراق قطعی می دانند

واشنگتن درصدد ایجاد یک قدرت "کارگزار" دربغداد است / مردم آمریکا شکست بوش را درعراق قطعی می دانند

"چارلز کوپچان "(charles kupchan) استاد دانشگاه جرج تاون در واشنگتن بر این باور است که آمریکا با افزایش نیرو درعراق درصدد ایجادیک دولت "کارگزار" دراین کشور است.

به گزارش خبرگزاری مهر، آمریکا قرار است استراتژی جدید را برای اعزام نیرو به عراق اعلام کند، اما در همین حین برخی از تحیلگران بر این باورند که طرح اعزام نیرو به عراق یک طرح "نومحافظه کاری جدید" است که برخی از عناصر باقیمانده این گروه آن را مطرح می کنند، اما کوپچان این مسئله را رد می کند و آن را ناشی از آخرین تلاش دولت جرج بوش برای ثبات بخشی به عراق می داند.

"پل کریگ رابرتز" تحلیلگر مجله اینترنتی آنتی وار دراین باره با اشاره به استراتژی جدید دولت جرج بوش می نویسد: قرار است آمریکا استراتژی جدید خود را برای اعزام نیروی بیشتر به عراق اعلام کند و این ایده و تفکر ایده دو ژنرال بازنشسته به نامهای "جک کین" و "فردریک کاگان" از مؤسسه امریکن اینترپرایز است که دومین محفل لابی گری اسرائیل پس از "کمیته امور عمومی آمریکا- اسرائیل" (ایپک) می باشد.

چارلزکوپچان تحلیلگر وکارشناس مسائل خاورمیانه و استاد دانشگاه جرج تاون در واشنگتن و همچنین نویسنده کتاب "پایان عصر آمریکایی" در گفتگویی با خبرگزاری مهر، آن را رد می کند و موضع نئومحافظه کاران را ضعیف تر از آن می داند که بتواند طرحی دراین باره ارائه کنند. 

"چارلز کوپچان نویسنده کتاپ پایان عصر آمریکایی"

کوپچان می گوید: نئومحافظه کاران امروز بسیار ضعیف تر از دوره اول ریاست جمهموری جرج بوش هستند. گرچه تحلیلگرانی نظیر کاگان درصدد اعمال فشار برای اعزام نیرو هستند اما اعزام نیروهای بیشتر به بغداد نشات یافته ازجاه طلبی نومحافظه کاران نیست بلکه این طرح ناشی یک منبع دولتی است و بیانگر آن است که هنوز دولت آمریکا این مسئله را نپذیرفته است که تلاش هایش برای به ثبات رساندن عراق با شکست مواجه شده است.

استاد دانشگاه جرج تاون تاکید دارد که بوش طرح نومحافظه کاری را مبنی بر تبدیل کردن عراق به کشور لیبرال- دموکراسی کنار گذاشته است اما به نظر می رسد بوش آماده است تا یک اقدام نهایی برای کنترل خشونت ها و ایجاد یک حکومت کارگزار صرف نظر از اینکه دموکراتیک باشد یا نه انجام دهد.

به باورنویسنده کتاب پایان عصر آمریکایی، دیدگاهها درمجامع فکری و مؤسسه های تحقیقاتی از جمله محافظه کاران دچار اختلاف و دو دستگی شده است و از افزایش نیروها در عراق حمایت نمی کنند و براین باورند که آمریکا باید شروع به برنامه ریزی برای کاهش اساسی حضور خود در عراق نماید.

این تحلیلگر آمریکایی در باره واکنش دموکراتها به اعزام نیرو به عراق می گوید: بسیاری از دموکراتها از اعزام نیرو به عراق حمایت نخواهند کرد.

به گفته وی، "(ننسی) پلوسی" رهبر مجلس نمایندگان آمریکا و "هری رید" رهبر سنا اخیراً این مطلب را برای دولت بوش روشن کرده اند اما درعین حال این استاد دانشگاه درواشنگتن بر این باور است که کنگره قدرت آن را ندارد تا کاخ سفید را به زور به تغییر تفکر وادارد و این نکته را تائید می کند که در رابطه با موضوع سیاست خارجی، بوش بیشترین اقتدار و قدرت را دارد و نیروی کنگره در این باره کاملاً محدود است.

وی همچنین درباره میزان حمایت از طرح کین/ کاگان را در بین متخصصین خاورمیانه و افکار عمومی آمریکا و یا درخود دولت بوش می گوید: انتخابات میان دوره ای این امررا روشن ساخت . افکار عمومی آمریکا به شدت مخالفت خود را با سیاست بوش درعراق اعلام کرد . بسیاری از آمریکائیها، و نخبگان؛ همانند افکارعمومی بر این باورند که سیاست فعلی شکست خورده و افزایش نیروهای آمریکایی درعراق مشکلی را حل نخواهد کرد و در همان حین بسیاری از شهروندان به گفته آمریکا کوپچان به این درک رسیده اند که آمریکا نمی تواند به سادگی پای خود را از عراق بیرون بکشد.

وی تحقیق گروه بیکر- همیلتون و بسیاری دیگر ازتلاش های مستقل را درراستای یافتن راه حلی برای معضل عراق می داند.

کد خبر 428239

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha