۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۰:۲۱

آیت الله اعرافی:

وجود نگاه جامع در تعلیم و تربیت ضروری است/ توجه به هنر در مدارس

وجود نگاه جامع در تعلیم و تربیت ضروری است/ توجه به هنر در مدارس

قم - مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: مدیران آموزش و پرورش و حتی تمام مدیران مراکز علمی کشور باید یک نگاه و رویکرد جامع در زمینه تعلیم و تربیت داشته باشند.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله علیرضا اعرافی شامگاه یک‌شنبه در دیدار با مسئولان آموزش و پرورش استان قم که در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برگزار شد به وظیفه مهم آموزش و پرورش اشاره کرد و اظهار داشت: تعلیم و تربیت وظیفه‌ بسیار مهمی است که بر عهده آموزش پرورش است و آموزش و پرورش باید به این وظیفه مهم توجه ویژه داشته باشد.

وی با تأکید بر با بیان اینکه در مسئله تعلیم و تربیت باید یک نگاه جامع وجود داشته باشد، افزود: مدیران آموزش و پرورش و حتی تمام مدیران مراکز علمی کشور باید یک نگاه و رویکرد جامع در زمینه تعلیم و تربیت داشته باشند و تنها در صورتی که مدیر مجموعه این نگاه و رویکرد را داشته باشد، این رویکرد به رده‌های پایین نیز سرایت می‌کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: یکی از مواردی که زمینه تعلیم و تربیت باید مورد بازنگری و اصلاح قرار گیرد، داشتن یک رویکرد جامع است که باید مورد توجه مسئولان آموزش و پرورش باشد.

وی ادامه داد: اگر یک نگاه و رویکرد جامع در ۱۴۰۰ مدرسه‌ای که در استان قم مشغول فعالیت هستند وجود داشته باشد، جایگاه آموزش و تربیت ارتقا پیدا می‌کند.

آیت الله اعرافی با تأکید بر اهمیت ارتقای علمی معلمان استان قم، گفت: بدون تردید اعتلا و ارتقای اعتقادی، فکری و علمی معلمان تأثیر بسیار زیادی در افزایش سطح علمی و فرهنگی دانش آموزان دارد.

وی با اشاره به نقش و اهمیت هنر در تعلیم و تربیت عنوان کرد: یکی از حوزه‌ها و عرصه‌هایی که آمورش و پرورش باید به آن توجه داشته باشد، هنر است چرا که هنر موجب نشاط آموزشی و فکری دانش آموزان می‌شود و به همین دلیل آموزش و پروزش باید برای گسترش هنرهای روشن و بی‌شائبه تلاش کند.

امام جمعه قم با بیان اینکه ادبیات نیز باید مورد توجه آموزش و پروش باشد، تصریح کرد: اگر دانش آموزان در زمینه ادبیات تقویت شوند، دارای ذوق می‌شوند، به همین دلیل آموزش و پرورش باید به تقویت شعر، خط، تئاتر و تمام اموری که موجب نشاط می‌شود توجه کند.

تکریم معلمان ضرورت دارد

آیت‌الله اعرافی با اشاره به اهمیت و ضرورت تکریم معلمان گفت: تکریم و احترام معلمان موجب می‌شود تا دانش آموزان بهتری پرورش یابند البته خود معلمان نیز باید جایگاه خود را حفظ کنند تا شایسته احترام اقشار جامعه باشند.

وی با اشاره به ارائه تسهیلات به فرهنگیان، بیان کرد: ارائه تسهیلان به فرهنگیان طرح بسیار خوب و مناسبی است که البته با تعمیم این‌ تسهیلات می‌تواند گسترش بیشتری داشته باشد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور عنوان کرد: یکی از مسائل مهمی که باید مورد توجه آموزش و پرورش باشد، حمایت و تقویت از فعالیت‌های علمی و پژوهشی است چراکه برخی از دانش‌آموزان از استعداد علمی بسیار خوبی برخوردار هستند.

وی ادامه داد: مسائل اخلاقی و اعتقادی نیز باید همواره مورد توجه باشد و به صورت جدی دنبال شود چرا که حساسیت ویژه‌ای بر روی استان قم وجود دارد و سرمایه‌گذاری‌های زیادی نیز در آن انجام می‌شود که باید بر روی آن‌ها حساس باشیم.

آماده‌سازی دانش‌آموزان برای ورود به جامعه

امام جمعه قم در ادامه به بیان اهمیت و ضرورت توجه به برنامه‌های آموزش برای ورود دانش‌آموزان به جامعه پرداخت و اظهار کرد: باید به دانش آموزان آموزش‌هایی از قبیل آموزش زندگی مشترک داده شود، همچنین دانش آموزان باید برای ورود به جامعه آماده شوند و با حفظ تمام موازین شرعی آموزش‌های لازم را ببینند.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت مقاوم‌سازی و همچنین ایجاد فضای بانشاط در مدارس استان خاطرنشان کرد: باید مراقب بود تا آمار بی‌سوادی و حتی کم‌سوادی در استان افزایش پیدا نکند چرا که بی‌سوادی و کم‌سوادی در استان قم قابل قبول نیست و باید برنامه‌ریزی شود تا شاهد کاهش آمار بی‌سوادی در قم باشیم.

آیت‌الله اعرافی با انتقاد ار تعداد زیادی مدارس دو شیفت در استان قم گفت: فعالیت تعداد زیادی مدرسه دو شیفت در استان قم نگران کننده است و باید برنامه‌ریزی صورت گیرد تا این معضل و مشکل برطرف شود چرا که این تعداد مدرسه دوشیفت شایسته استان قم نیست.

کد خبر 4289754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha