۳۰ خرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۵۲

حمله حامیان اسراییل به یک اندیشمند

حمله حامیان اسراییل به یک اندیشمند

مستند «در جستجوی وطن شرقی» ساخته علیرضا خوشنویس آماده پخش شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی خانه مستند انقلاب اسلامی، مراحل ساخت مستند «در جستجوی وطن شرقی» که روایتی از زندگی ادوارد سعید شرق شناسِ غرب است به اتمام رسیده است و به زودی از رسانه ملی به نمایش درمی آید.

مستند «در جستجوی وطن شرقی» به بررسی زندگی و اندیشه های ادوارد سعید متفکر فلسطینی الاصل مسیحی می پردازد که در طول زندگی خود تلاش داشته است نگاه محافل غربی را به مسایل خاورمیانه و منطقه فلسطین اصلاح و از حقوق مردم این سرزمین دفاع کند.

ادوارد سعید که خانواده اش جزو خانواده های اخراجی از فلسطین بعد از سال ۱۹۴۸ و تشکیل رژیم صهیونیستی بوده اند، اولین متفکر فلسطینی است که در سده اخیر در جهان غرب مطرح می شود و می تواند با اتخاذ رویکردی تاثیرگذار در علوم انسانی، مطالعات شرق شناسی و مطالعات پسااستعماری را متحول کند.

علیرضا خوشنویس کارگردان این اثر مستند ضمن بیان اینکه ادوارد سعید با وجود شباهت هایی که از لحاظ نوع نگاه به غرب و تحلیل شرق با نگاه انقلاب اسلامی دارد، ولی به اندازه کافی در ایران شناخته شده نیست، گفت: آشنایی با ادوارد سعید به دوران دانشجویی برمی گردد که نظریاتش در حوزه بازنمایی تصویر شرق در سینمای غرب کمک فراوانی به درک فضای سینمای غرب و چگونگی روایت آن کرد.

این کارگردان مستند جذابیت ساخت اثری درباره ادوارد سعید را از نقطه نظر نگاه جدید این اندیشمند به مساله فلسطین می داند و اظهار کرد: از نظر اینکه ادوارد سعید از یک خانواده فلسطینی به مساله غصب اسراییل نگاه و همچنین از زاویه نگاهی که به بحث ورود می کند و تلاش می کند مساله فلسطین را در اذهان غربی ها زنده نگه دارد، حایز نگاه متفاوتی در میان اندیشمندان عصر حاضر است.

کارگردان مستند «در جستجوی وطن شرقی» ادامه داد: ممارست و پیگیری ادوارد سعید برای زنده نگه داشتن حق فلسطینی ها تا حدی بوده است که بعد از مناظراتش با یهودیان حامی اسراییل به وی حمله می کنند و محل کارش را به آتش می کشند.

خوشنویس در پایان بیان کرد: این مستند با تهیه کنندگی مهدی مطهر، هم اکنون با اتمام فرآیند تدوین و بازبینی آماده پخش شده است و به زودی از رسانه ملی به نمایش درمی آید.

کد خبر 4325694

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha