۲۲ تیر ۱۳۹۷، ۱۰:۳۱

مهر گزارش می دهد

پیاده‌روخواری پدیده‌ای نوظهور در گلستان/ اجاره پیاده رو یک میلیون

پیاده‌روخواری پدیده‌ای نوظهور در گلستان/ اجاره پیاده رو یک میلیون

بهارستان- پیاده‌روخواری پدیده ای است که این روزها رواج بسیاری در شهر گلستان پیدا کرده، تا جایی که برخی از کسبه گلستانی فضای مقابل مغازه خود را به دستفروشان اجاره می دهند.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها: فقدان نظارت و عدم ساماندهی دستفروشان شهر گلستان و رواج بساط چینی کسبه در پیاده روها در خیابان « مدرسه» شهر گلستان سبب شده تا برخی از کسبه در اقدامی غیرقانونی چشم طمع به اجاره پیاده روهای مقابل مغازه خود داشته باشند و در این بین نرخ هایی حدود ۸۰۰ هزار تا یک میلیون تومان نیز پیشنهاد می شود.

این در حالی است که ایجاد نظم ترافیکی و تردد و حفاظت از معابر یک شهر بر عهده مدیریت شهری است.

خبرنگار مهر در بازدیدی که از وضعیت سد معبر در معابر گلستان داشت، شاهد نابسامانی بساط های دستفروشان بود، هر کالایی که می خواستید با قیمت هایی بدون نظارت می توانستید در بساط دستفروشان گلستانی بیابید.

یک دستفروش که در خیابان « مدرسه» بساط پهن می کند، در گفتگو با خبرنگار مهر عدم توانایی کرایه کردن مغازه را علت پهن کردن بساط در پیاده رو عنوان کرد و افزود: گاهی اماکنی برای برپایی بازارهای دستفروشی و ساماندهی این قشر از سوی مدیریت شهری معرفی می شود، اما این اماکن پاخور خوبی نداشته و مورد استقبال قرار نمی گیرد.

وی با بیان این که اغلب دستفروشان با فقر مالی مواجه هستند، گفت: این افراد دستفروشی را راهکاری برای کسب درآمد مناسب و تامین هزینه های زندگی خود می دانند و مجبورند کرایه های گزافی برای برپایی بساط پرداخت کنند.

این دستفروش خیابان « مدرسه» گلستان افزود: تقاضای ما از مسئولان این است مکان مناسبی که پاخور مشتری نیز داشته باشد، در اختیارمان قرار دهند و حاضریم اجاره آن را نیز بپردازیم، این مکان برای مردم جا افتاده است، اما موجب ترافیک می شود و گاهی ماموران سد معبر شهرداری اقدام به جمع کردن بساط ها می کنند.

نباید اجازه دست درازی به حقوق عمومی داده شود

یکی از کسبه این خیابان نیز در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: متاسفانه برخی از مغازه دارها فضای مقابل مغازه خود را به دستفروش ها ماهی ۸۰۰ هزار تا یک میلیون تومان اجاره می دهند.

رضا اصغری با بیان این که این اقدام سبب ایجاد سد معبر و نیز ترافیک خودروها می شود، افزود: خیابان متعلق به همه مردم و بیت المال است و نباید توسط افراد سودجو اجاره داده شود.

وی ادامه داد: هر وقت هم سایر کسبه به اجاره پیاده روها اعتراض می کنند، آن ها با گستاخی تمام می گویند که جلوی مغازه خودمان است و به کسی مربوط نیست.

به گفته این شهروند گلستانی متاسفانه واحد سد معبر شهر گلستان نیز نظارتی بر این موضوع ندارد و اگر هم نظارتی صورت می گیرد، به صورت مقطعی است و راه به جایی نمی برد.

تماس های اعضای شورای شهر برای جلوگیری از مقابله با دستفروشان

اما چرا اقدام موثری از سوی شهرداری گلستان برای ساماندهی دستفروشان و جمع آوری آن ها از معابر شهری و کاهش ترافیک و بی نظمی مشاهده نمی شود، سوالی که یک منبع آگاه در پاسخ به آن به خبرنگار مهر گفت: متاسفانه اغلب دستفروشان ارتباطات خوبی با اعضای شورای شهر دارند.

وی اضافه کرد: زمانی که اقدامی از سوی شهرداری صورت می گیرد، شاهد تماس هایی از سوی یکی از اعضا شورای شهر گلستان در جهت توقف مقابله با این افراد هستیم.

اما تبصره ۶ ماده ۹۶ قانون شهرداری ها تاکید دارد، که شهرداری ها موظفند از معابر به عنوان یک ملک عمومی حفاظت کنند و همواره آن را برای استفاده عموم آماده نگهداشته و از تجاوز اشخاص نسبت به آن ها جلوگیری کنند.

در واقع طبق اصل ۴۰ قانون اساسی ایران هیچکس نمی‌تواند، اعمال حق خویش را وسیله اضرار به غیر یا تجاوز به منافع عمومی قرار دهد، اما  حضور دائمی دستفروشان در خیابان‌ها و پیاده روهای گلستان خود گویای اقدام ضعیف و ناکافی شهرداری ها است، که باید در این خصوص اقدام موثرتری صورت دهند.

درخواست کمک مدیریت شهری گلستان از دستگاه قضایی برای مقابله با پیاده روخواری و دستفروشی

شاید مشکلات اقتصادی و نبود اشتغال و گاهی هم برخی زیاده خواهی ها توجیهی برای فعالیت دستفروشان و پیاده رو فروشی در شهرها باشد، اما همه این عوامل نمی تواند، دلیلی در تضییع حقوق اولیه مردم و برخورداری از نقش پیاده روها در تعاملات اجتماعی باشد.

شهردار گلستان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر از حضور روزافزون دستفروشان در معابر این شهر ابراز نگرانی کرد و افزود: متاسفانه زمانی که برای اجرای قانون و مقابله با دستفروشی اقدام می کنیم، عده ای شهرداری را متهم به برهم زدن نظم می کنند.

علیرضا عرب از دستگاه قضایی و نیروی انتظامی خواست، در این خصوص به یاری مدیریت شهری گلستان بیایند و گفت: در صورت وجود هماهنگی بین دستگاه های مختلف می توان با این پدیده مقابله کرد.

وی افزود: شهرداری گلستان به تنهایی نمی تواند در مقابله با دستفروشی در این شهر اقدامی انجام دهد.

به نظر می رسد، شهرداری گلستان باید با اندیشیدن تدبیری در عین حال که از پیاده روخواری در این شهر جلوگیری می کند، فضایی برای کسب و کار دستفروشان در این شهر ایجاد کرده و از ترافیک و بی نظمی حاکم بر برخی از معابر گلستان بکاهد.

کد خبر 4344531

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha