۱۹ مرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۴۳

بخشایش اردستانی در گفتگو با مهر:

آمریکا به هیچ مذاکره‌ای پایبند نیست/ترامپ فقط می‌خواهد مذاکره کند

آمریکا به هیچ مذاکره‌ای پایبند نیست/ترامپ فقط می‌خواهد مذاکره کند

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: اگر با آمریکا مذاکره هم کنیم به دلیل روحیه استکباری که دارد، به عهد خود پایبند نخواهد ماند.

احمد بخشایش اردستانی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم در گفتگو با خبرنگار مهر درباره مسائل مطرح شده از سوی رئیس جمهور آمریکا برای مذاکره مستقیم با ایران گفت: نظر اولیه من این است که آقای ترامپ علاقه دارد از طریق توئیت کردن همیشه در صفحه اول رسانه ها و روزنامه ها بدرخشد و جنجال و جریان های رسانه ای بر محور او بچرخد.

وی افزود: البته من معتقدم برای مذاکره با آمریکا باید تا آبان ماه و انتخابات کنگره با طمأنینه رفتار کرد. اگر دموکرات ها موفق شوند می توان طنابی دور افکار ترامپ باشد ولی اگر جمهوری خواهان پیروز شوند فکر می کنم بهتر است مذاکراتی با آنها داشته باشیم.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه با اشاره به ویژگی های رفتاری و شخصیتی رئیس جمهور آمریکا، تصریح کرد: ترامپ دوست دارد مذاکره کند، ترامپ می خواهد به جامعه آمریکا بفهماند که صداقت دارد و حرفهایی که در زمان انتخابات زده را دنبال می کند.

بخشایش اردستانی اظهار داشت: در عالم سیاست افراد وقتی به قدرت می رسند معمولا نمی توانند شعارهای انتخاباتی خود را دنبال کنند. زیرا آن شعارها ایده آل است ولی در عمل، افراد با واقعیت روبرو هستند. ترامپ علاقه دارد که بگوید هنوز به شعارهای انتخاباتی پایبند است و از سوی دیگر به افکار عمومی بگوید جان کری و اوباما مذاکره کنندگان خوبی نبودند. او می خواهد بگوید چون «بیزینس مَن» و تاجر است بهتر از دیگران می تواند مذاکره کند. به این دلیل با کره شمالی مذاکره کرد اگرچه هنوز به نتیجه نرسیده است اما بالاخره مذاکره بود.

وی افزود: آمریکا در دوران ترامپ با پوتین هم مذاکره کرد و معتقد است که با ایران هم می توان مذاکره کرد اما ما باید افق پیش روی خود را تا انتخابات کنگره تنظیم کنیم. اگر دموکرات ها رأی بیاورند با اعتقادی که به برجام دارند و می گویند با برجام صلح در خاورمیانه گسترش می‌یابد، طبیعتا می توانند با ترامپ مقابله کنند و شاید نیازی به مذاکره نباشد. اما اگر جمهوری خواهان رأی بیاورند می توان با ترامپ مذاکره کرد.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه مذاکره به معنای تسلیم شدن نیست، خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه در فرهنگ اسلام و شیعه، صداقت وجود دارد ما معمولاً مذاکره را به این معنا می دانیم که باید صاف و صادقانه همه چیز را گفت، اما باید توجه کرد که گاهی مذاکره صورت می گیرد اما نتیجه نمی دهد و یا مذاکره برای مذاکره است. من با عدم مذاکره موافق نیستم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با وجود عهدشکنی های مکرر آمریکا باز هم باید با آنها مذاکره کرد، گفت: آمریکایی ها معتقدند حق با کسی است که قدرت در اختیارش است. در نظام بین الملل هم این اصل حاکم است که هرکس زور بیشتری دارد حرفش را جلوتر می برد. سازمان ملل بعد از جنگ جهانی شکل گرفت و شورای امنیت به وجود آمد که آمریکا تقریبا در رأس آن است. همین که آمریکایی‌ها می آیند و مذاکره می کنند برایشان سخت است. آمریکایی ها می گویند ابرقدرتی هستند که ایران هیمنه و شأنشان را از بین برده است. سفارت آنها را اشغال و توانسته آنها را از منطقه اخراج کند. پس اینکه آمریکایی ها با ژست ابرقدرت و به نوعی کدخدایی می آیند و پای میز مذاکره می نشینند برایشان بسیار سخت است.

بخشایش تصریح کرد: آمریکا به دلیل خوی ابرقدرتی، به مذاکرات و تعهدات پای بند نخواهد بود. البته من می دانم که اگر مذاکره هم کنیم به دلیل روحیه استکباری آمریکا، آنها به عهد خود پای بند نخواهند ماند اما معتقدم که مذاکره با آنها منوط به انتخابات کنگره است که اگر دموکرات ها پیروز شدند نیازی به مذاکره نداریم چون می توانند اقدامات ترامپ را خنثی کنند ولی اگر جمهوری خواهان رأی آوردند یعنی جامعه آمریکا با ترامپ موافق است. پس ما هم باید به سمت مذاکره برویم.

کد خبر 4368087

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha