۱۱ شهریور ۱۳۹۷، ۱۱:۱۸

مهر گزارش می‌دهد؛

نمی‌توان به سینمای کم‌رونق کودک گروه سینمایی اختصاص داد

نمی‌توان به سینمای کم‌رونق کودک گروه سینمایی اختصاص داد

جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان اصفهان در حالی سی و یکمین دوره خود را پشت سر می گذارد که هنوز تولیدات آن جذابیتی برای اکران در سینماها ندارد.

خبرگزاری مهر-گروه هنر-نیوشا روزبان: سی و یکمین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان با دبیری علیرضا رضاداد از ۸ تا ۱۴ شهریور ماه در شهر اصفهان برگزار می شود؛ جشنواره ای که در آن آثار سینمای کودک و نوجوان به نمایش درمی آیند اما اینکه این جشنواره تا چه اندازه می تواند در اکران و دیده شدن فیلم های کودک و نوجوان در سالن های سینما موثر باشد سوالی است که جواب آن دچار اما و اگر است.

اکثر فیلم هایی که در این جشنواره به نمایش درمی آید یا اصلا به مرحله اکران نمی رسند یا اینکه اکران های ضعیفی دارند زیرا سیاست های دولتی سینما صرفا تا این حد بوده که آثار برای حضور در جشنواره ساخته شوند و هیچ برنامه ای برای اکران آنها وجود ندارد. در این میان معمولا فیلم هایی که در گیشه مورد استقبال قرار می گیرند در این جشنواره شرکت نمی کنند و صاحبان آنها تمایلی به حضور در جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان ندارند.

در همین راستا با رضا سعیدی پور رییس پردیس سینمایی آزادی، علی سرتیپی رییس کانون پخش کنندگان سینمای ایران، ضیاء هاشمی دبیر کمیته انضباطی کارگروه اکران سینمای ایران و سید جواد هاشمی تهیه کننده و کارگردان سینمای کودک و نوجوان درباره تاثیرگذاری جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان در معرفی فیلم هایی از این دست به جامعه و استقبال برای اکران آن در سینما صحبت کردیم و آنها نظرات خود را درباره وضعیت اکران فیلم های کودک و نوجوان بیان کردند.

با ما در این گزارش همراه باشید:

انگیزه ای برای اکران عمومی آثار جشنواره کودک وجود ندارد

رضا سعیدی پور مدیر پردیس سینما آزادی فروش فیلم های کودک در چند وقت اخیر را مناسب ارزیابی کرده و در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: فیلم های کودک و نوجوان طی چند مدت گذشته از فروش خوبی برخوردار بودند مثلا انیمیشن «فیلشاه» که در اکران نوروزی به نمایش در آمد نزدیک به ۸ میلیارد تومان فروش داشت و تبدیل به یک برگ برنده برای سینمای کودک شد.

وی افزود: زمانی که یک فیلم خوب ساخته می شود و از تبلیغ مناسبی نیز برخوردار است مردم به دیدن آن می روند و سپس این مخاطب است که بعد از لذت بردن از فیلم، کار تبلیغات آن اثر را به صورت طبیعی انجام می دهد که در «فیلشاه» چنین اتفاقی رخ داد.

مدیر سینما آزادی تاکید کرد: تعداد فیلم هایی که با نام کودک و نوجوان ساخته می شود، زیاد است اما اکثرا نتوانسته اند در جذب مخاطب به درستی عمل کنند و حتی مخاطب اثر را پس می زند. نباید فراموش کرد که کودک به تنهایی سینما نمی رود و باید در کنار پدر و مادر خود به دیدن فیلم ها بنشیند پس در چنین شرایطی فیلم باید به اندازه ای جذابیت داشته باشد که والدین نیز جذب داستان شوند.

کودک به تنهایی سینما نمی رود و باید در کنار پدر و مادر خود به دیدن فیلم ها بنشیند پس در چنین شرایطی فیلم باید به اندازه ای جذابیت داشته باشد که والدین نیز جذب داستان شوندوی ادامه داد: در حال حاضر فیلم موزیکال و شاد «خاله قورباغه» در حال اکران است که بزرگترها همراه با بچه ها برای تماشای آن می آیند و همه در کنار هم از دیدن فیلم لذت می برند.

سعیدی پور با تاکید بر اهمیت فیلمنامه توضیح داد: اگر فیلمنامه کودک خوب و مناسبی داشته باشیم و بتوان آن فیلمنامه را به درستی اجرا کرد و تبلیغات مناسبی نیز داشته باشیم، فیلم می تواند پا به پای فیلم های دیگر فروش خیلی خوبی کند.

این سینمادار در بخش دیگر صحبت هایش درباره جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان گفت: جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان یک شوخی است زیرا فیلم هایی که در این جشنواره حضور پیدا می کنند به درستی در جامعه دیده و معرفی نمی شوند و تنها برای یک زمان مشخص و یک تعداد افراد محدود نمایش داده می شوند و رسانه ها هم به این آثار نمی پردازند.

سعیدی پور در پایان بیان کرد: در مدتی که به عنوان مدیر سینما آزادی فعالیت کرده ام هیچ انگیزه ای برای این نداشتیم که به سمت جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان برویم تا فیلمی را از بین آثارش برای اکران در سینما انتخاب کنیم.

سینمای کودک برای موفقیت در گیشه باید روی پای خود بایستد

علی سرتیپی رییس کانون پخش کنندگان سینمای ایران که بر اهمیت سینمای کودک تاکید دارد به خبرنگار مهر گفت: در تمام دنیا سینمای کودک زمانی مورد استقبال قرار می گیرد که یک اثر جذاب اکران شود و استقبال از این نوع از سینما به این معنا نیست که یک سینمای جداگانه برای اکران فیلم های کودک و نوجوان در نظر گرفته شود.

وی بیان کرد: سینمای کودک باید روی پای خود بایستد و با مخاطب خود ارتباط برقرار کند. تا زمانی که سینمای کودک و نوجوان چشمش دنبال حمایت باشد و از سوی دولت مورد حمایت و سرمایه گذاری قرار گیرد، نمی توان انتظار تولید یک اثر خوب و جذاب را داشت. در گذشته بنیاد سینمایی فارابی از سینمای کودک و نوجوان حمایت می کرد و همین مساله باعث شد تا ۱۰ ها فیلم تنها برای حضور در جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان ساخته شود که بعد از به پایان رسیدن جشنواره، این آثار بایگانی شده و به مرحله اکران نمی رسیدند.

مدیر پردیس سینمایی کورش ادامه داد: برای حمایت از سینمای کودک و نوجوان باید به بخش تولید توجه کرد و شرایطی را فراهم آورد تا آثار خوب در سینمای ایران تولید شود. اکران زمانی موفق عمل می کند که یک اثر مناسب و مخاطب پسند تولید شود.

سینما بی شک نیازمند آثار کودک و نوجوان است اما نمی توان آثاری را که هیچ ارتباطی با مخاطب برقرار نمی کنند و در گیشه موفق نیستند، اکران کردسرتیپی در پایان گفت: تاکید می کنم درخواست برای اکران فیلم با موضوع کودک و نوجوان وجود دارد اما همه چیز به نوع تولید بستگی دارد. باید فیلمی تولید شود که بتواند در کنار فیلم های دیگر با موضوع های مختلف رقابت کند تا پخش کنندگان و سینماداران به اکران این نوع از فیلم ها تمایل داشته باشند. سینما بی شک نیازمند آثار کودک و نوجوان است اما نمی توان آثاری را که هیچ ارتباطی با مخاطب برقرار نمی کنند و در گیشه موفق نیستند، اکران کرد.

جشنواره ها تاثیری در اکران موفق فیلم ها ندارند

ضیاء هاشمی دبیر کمیته انضباطی کارگروه اکران سینمای ایران نیز در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: فیلم های مناسب با موضوع کودک و نوجوان در سینمای ایران تولید نمی شود و معدود آثاری هستند که در گیشه مورد استقبال قرار می گیرد که از آن جمله می توان به انیمیشن «فیلشاه» و یا «خاله قورباغه» اشاره کرد که می توان آنها را جزو فیلم های خانوادگی نیز دانست و به همین دلیل مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته اند.

وی اضافه کرد: تلاش ما در کارگروه اکران این است که سینمای کودک و نوجوان را در بحث اکران مورد حمایت قرار دهیم اما مساله مهم این است که نیازمند برنامه ریزی مدون برای تولیدات سینمای کودک و نوجوان هستیم و نمی شود روی آثاری که در حال حاضر در سینمای ایران به عنوان آثار کودک تولید می شود، حساب کنیم چون از کیفیت خوبی برخوردار نیستند.

این تهیه کننده سینما بیان کرد: در حال حاضر سینماها در سانس صبح برنامه اکران برای مدارس دارند و دانش آموزان می توانند از این سانس ها با هماهنگی مدرسه خود استفاده کنند ولی برنامه دیگری ویژه آنها وجود ندارد چرا که تولید در سینمای کودک مرتب و منظم نیست که بتوان برنامه اکران منظمی برای آن چید.

وقتی در طول سال تنها یک یا ۲ فیلم کودک با استقبال خوبی همراه می شود نمی توان یک گروه خاص را برای نمایش این فیلم ها اختصاص داددبیر کمیته انضباطی کارگروه اکران سینمای ایران ادامه داد: وقتی در طول سال تنها یک یا ۲ فیلم کودک با استقبال خوبی همراه می شود نمی توان یک گروه خاص را برای نمایش این فیلم ها اختصاص داد.

وی دیدگاه خود درباره جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان که این روزها در اصفهان در حال برپایی است اینگونه بیان کرد: معتقدم نه تنها جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان بلکه همه جشنواره های سینمایی که در کشور برگزار می شوند به غیر از جشنواره فیلم فجر، هیچ تاثیری در موفقیت اکران فیلم های سینمایی ندارند و این جشنواره ها تنها فرصتی است برای جماعتی که دور هم جمع شوند و مبلغی نیز برای این گردهمایی هزینه شود.

هاشمی در پایان توضیح داد: هیچ کدام از این جشنواره ها نمی توانند آمار دقیقی از تاثیرگذاری خود در اکران ارایه کنند. به غیر از جشنواره فیلم فجر، کدام یک از جشنواره ها واقعا یک جشنواره رقابتی و تاثیرگذارند؟

تکلیف جشنواره فیلم کودک و نوجوان مشخص نیست

سید جواد هاشمی کارگردان و تهیه کننده سینمای کودک و نوجوان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: سینمای کودک را می توان در چند بخش تعریف کرد؛ اول سینمایی که شامل آثاری چون «کلاه قرمزی» و «شهر موش ها» است که تنها برای فروش و تجارت در سینما ساخته می شود. آثاری که به اسم سینمای کودک به گیشه می رود اما در واقع نوستالژی بزرگترها را زنده می کند و ربطی به فضای ذهنی و کودکانه منطبق با فرهنگ ایرانی ندارد. دوم فیلم هایی که صرفا برای کودکان ساخته می شود و سوم آثاری است که برای خانواده ساخته می شود و کودکان نیز در آن حضور دارند.

وی بیان کرد: در این میان آثاری نیز برای کودک و نوجوان ساخته شده است که فروش بسیار خوبی داشته است و اصلا جشنواره ای نبوده است، البته آثاری که من نیز در سینمای کودک تولید کرده ام اصلا جشنواره ای نیست و بیشتر آثاری است که برای جذب مخاطب کودک و نوجوان ساخته شده است.

کارگردان فیلم سینمایی «پیشونی سفید» توضیح داد: متاسفانه بسیاری از فیلم ها درباره کودک ساخته می شود نه برای کودک که خوشبختانه مدتی است به دلیل انتقادهایی که به آن شده تولیدشان کمتر شده است. این آثار درباره کودک ساخته شده است و ربطی به کودکان ندارد و بیشتر مخاطب آن بزرگسالان هستند و برای آموزش به آنها ساخته می شود و بچه ها هیچ لذتی از دیدن آنها نمی برند.

وی با اشاره به اینکه معتقد است جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان با دعوت از تهیه کنندگان و در اختیار گذاشتن یارانه به فیلمسازان باید برای سال های آینده سینمای کودک فکر کند، بیان کرد: در واقع کسی این روزها دل ساخت فیلم کودک ندارد و اگر هم دست به تولید بزند آثار بی رمق تلویزیونی برای کودکان ساخته می شود این در حالی است که سینما باید ابهت خود را حفظ کند.

هاشمی درباره جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان نیز گفت: این جشنواره تنها برای رفع تکلیف اجرا می شود به همین دلیل مدتی تبدیل به دوسالانه شد و دوباره تصمیم گرفتند که آن را سالانه برگزار کنند. چنین تصمیم گیری هایی نشان می دهد که جشنواره ای که سی و یک دوره از برگزاری آن می گذرد هنوز تکلیفش روشن نیست. امیدوارم سینمای کودک و خاصه جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان به فکر تولید باشد نه اینکه تنها جشنواره برگزار کند.

وی تاکید کرد: با «پیشونی سفید» در این دوره از جشنواره اصفهان حضور دارم و اگر ببینم که این جشنواره بازخورد خوبی حداقل از جهت تبلیغی برای فروش فیلم من دارد سال آینده «تورنادو» را نیز در جشنواره شرکت می دهم اما اگر ببینم این حضور کمکی به فروش بهتر فیلم نمی کند لزومی نمی بینم که دوباره در این جشنواره شرکت کنم.

این کارگردان بیان کرد: البته این جشنواره حتی شکل رقابتی جذابی هم ندارد تا تهیه کننده، کارگردان، نویسنده و دیگر عوامل فیلم برای دریافت جوایز خوب تلاش کنند حتی حضور در این جشنواره فضای تبلیغی خوبی نیز برای فیلم به وجود نمی آورد.

هاشمی در پایان صحبت هایش متذکر شد: معتقدم به غیر از بچه های شهر اصفهان که جشنواره در آن برگزار می شود کودکان و نوجوانان دیگر شهرها اصلا در جریان برگزاری جشنواره قرار نمی گیرند. عوامل جشنواره باید برای تبلیغات مناسب هزینه کنند تا تهیه کننده آثار کودک و نوجوان به این نتیجه برسد که شرکت در جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان به نفعش است.

عکس کنار خبر از محدثه صالحی است.

کد خبر 4378961

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha