۲۶ آبان ۱۳۹۷، ۱۳:۵۰

تهیه‌کننده «رونا مادر عظیم» به مهر گفت:

روند تبلیغات فیلم اسکاری افغانستان/ آمریکا راه‌ را مسدود کرده است

روند تبلیغات فیلم اسکاری افغانستان/ آمریکا راه‌ را مسدود کرده است

نوید محمودی تهیه کننده فیلم سینمایی «رونا مادر عظیم» نماینده کشور افغانستان در اسکار ۲۰۱۹ از مجموعه فعالیت ها برای معرفی این فیلم در سطح جهان سخن گفت.

 نوید محمودی تهیه کننده فیلم سینمایی «شکستن همزمان بیست استخوان» با نام بین المللی «رونا مادر عظیم» به نویسندگی و کارگردانی جمشید محمودی که به عنوان نماینده افغانستان در اسکار ۲۰۱۹ معرفی شده است درباره فعالیت هایی که برای معرفی این فیلم در سطح جهان انجام داده و می دهند به خبرنگار مهر گفت: مهمترین موضوع برای فیلم های معرفی شده به اسکار این است که این آثار به هر نحو و کیفیتی به دست اعضای آکادمی اسکار برسند تا این اعضا به تماشای آنها بشینند.

وی با اعلام اینکه اگر این آثار در آمریکا توزیع کننده داشته باشند کمک بزرگی به موفقیت آنها می کند، بیان کرد: در این صورت صاحبان آثار دیگر مجبور نیستند انرژی چند برابری برای معرفی اثر خود بگذارند. یکی از نکات مهم دیگری که می تواند در تبلیغ یک فیلم کمک کند، دیده شدن آن در همین بازه زمانی در فستیوال های مهم است که باعث می شود اعضای آکادمی تشویق به تماشای اثر شوند. 

این تهیه کننده سینما افزود: در معرفی فیلم به اعضای آکادمی اسکار، مرسوم است که توزیع کننده ها پکیج هایی حاوی دی وی دی، بروشور و ... آماده و ارسال می کنند اما در شرایط فعلی و تا این لحظه ما چنین امکانی را برای «رونا مادر عظیم» نداریم چون موفق به پیدا کردن توزیع کننده آمریکایی نشده‌ایم. البته سینمای افغانستان و شرایطی جنگ زده این کشور می تواند برای فیلم یک امتیاز اولیه باشد تا اعضای آکادمی بر طبق آن به تماشای فیلم بنشینند اگرچه نمی دانم این ذهنیت ممکن است در چند نفر از هفت هزار عضو آکادمی وجود داشته باشد ولی به هر حال  می تواند بخشی از آنها را به تماشای فیلم وسوسه کند. فیلم ما حدود سه هفته پیش از جشنواره «بوسان» یکی از جوایز مهم را دریافت کرد که پس از آن یکی از منتقدان ورایتی نوشت «این جایزه می تواند برای اعضای آکادمی اسکار یک نقطه طلایی باشد تا آنها را به دیدن فیلم دعوت کند» بنابراین چنین اتفاقاتی می تواند برای بخشی از اعضا که مسایل روز سینما را دنبال می کنند، جذاب باشد.

محمودی با بیان اینکه در آمریکا پخش کننده ای ندارند اما تلاش می کنند تا فیلم در سطح جهان معرفی شود، اظهار کرد: در آمریکا تعدادی جشنواره وجود دارند که به عنوان جشنواره های پیش از اسکار شناخته می شوند. ساز و کار این جشنواره ها به این صورت است که بانیان آنها، فیلم های معرفی شده به اسکار را می بینند و تعدادی از آنها را برای بخش مسابقه انتخاب می کنند برای مثال فستیوال پالم‌اسپرینگ از جمله همین جشنواره هاست از همین رو می توانم بگویم تمامی فستیوال‌هایی که پیش از اسکار برگزار می شوند جنبه تبلیغاتی برای فیلم ها دارند.

نمی دانم دنیا از سوی سیاستمداران به کجا می‌رود اما در همه جوامع بشری هنر توانسته مردم را به آرامش و زیبایی دعوت کند از همین رو امیدوارم در مورد فیلم های معرفی شده به اسکار هم همین اتفاق رخ دهد و همچنان معنی واقعی هنر در جریان باشد نه اینکه مسایل سیاسی روی هنر هم تاثیر بگذاردتهیه کننده «چند مترمکعب عشق» با بیان اینکه تمامی اعضای آکادمی در آمریکا زندگی نمی کنند و به همین دلیل نمی شود انرژی ویژه ای را برای نمایش فیلم در آمریکا گذاشت، توضیح داد: آنچه که اهمیت دارد این است که فیلم ها پیش از اسکار از فستیوال های مهم چه جوایزی را گرفته اند برای مثال فیلم هایی که موفق به کسب جوایز مهم از جشنواره ونیز، کن و ... شده اند، جزو ۱۰ فیلم اولی هستند که اعضای آکادمی اسکار درباره آنها گفتگو می کنند اما در این بین اتفاقی که برای فیلم ما رخ داد این بود که چند سایت سینمایی ۲۰ شانس کسب اسکار خارجی زبان را معرفی کردند و «رونا مادر عظیم» در بین آن ۲۰ شانس بود و این خود اتفاق خوبی برای فیلم ما بود.

محمودی با اشاره به اینکه اگر یک توزیع کننده آمریکایی در اندازه های بزرگ نباشد که فیلم را در آمریکا تبلیغ کند نمی شود کار ویژه‌ای کرد، عنوان کرد: امیدوارم فیلم و حرکت آن بتواند اعضای آکادمی را تشویق به تماشای «رونا مادر عظیم» کند با این حال این نکته را هم باید اضافه کنم که نقدهایی که نشریه های بزرگی سینمایی در این ماه ها درباره فیلم ها می نویسند بسیار مهم هستند زیرا این نقدها اعضا را برای تماشای فیلم ها دعوت می کند به همین ترتیب ما سعی می کنیم با همین ریتم آرام اما همراه با تفکر پیش برویم تا ببینیم چه می شود.

وی در بخش دیگر از صحبت هایش با اشاره به تاثیر تحریم‌های آمریکا بر روند تبلیغ این فیلم برای آنها که ساکن ایران هستند، اظهار کرد: تحریم ها روی همه چیز تاثیر گذاشته است برای مثال تا یک ماه پیش می‌شد بسته ای را به آمریکا ارسال کرد ولی در حال حاضر حتی همان کار هم امکانپذیر نیست. متاسفانه ما با مجموعه ای از سیاستمداران در آمریکا طرف هستیم که زبان گفتگو را نمی‌فهمند؛ افرادی که به یکباره همه چیز را تحریم می کنند و باعث می شوند ما با دیوار بتنی رو به رو شویم.

محمودی اظهار کرد: در چنین شرایطی وقتی قرار است فیلمی از ایران به دنیا معرفی شود صاحبان آن باید یک انرژی ویژه‌ای بگذارند تا این فیلم را به دست افراد برسانند و بگویند که اصلا این فیلم وجود دارد. نمی دانم دنیا از سوی سیاستمداران به کجا می‌رود اما در همه جوامع بشری در هر شرایطی هنر توانسته است راه خود را برود و مردم را به آرامش و زیبایی دعوت کند از همین رو امیدوارم در مورد فیلم های معرفی شده به اسکار هم همین اتفاق رخ دهد و همچنان معنی واقعی هنر در جریان باشد نه اینکه مسایل سیاسی روی هنر هم تاثیر بگذارد که متاسفانه در شرایط فعلی گذاشته است. من امیدوارم تمام تلاشمان را بکنیم و به دنیا بگویم ما حرف برای گفتن داریم و دوست داریم شما از زاویه هنر با ما برخورد کنید. خیلی از سینماگران آمریکا رفتارهای ترامپ را نمی پذیرند ولی به هرحال در شرایطی هستیم که متاسفانه سکان اختیار آن بخش جهان در دست اوست.

وی در پایان بیان کرد: از صمیم قلب آرزو می کنم چه فیلم من و چه فیلم آقایان جلیلوند با عنوان «بدون تاریخ، بدون امضا» بتواند افتخار به همراه بیاورد و برایم فرقی نمی کند کدام یک از این فیلم ها موفق شوند اما دوست دارم حداقل یکی از ماها بتوانیم این جایزه را کسب کنیم.

کد خبر 4458688

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha