۲۰ آذر ۱۳۹۷، ۱۵:۴۱

زارعی نجف‌دری مطرح کرد؛

اکثر مسئولان حوزه فرهنگ، ماهیت فرهنگی ندارند

اکثر مسئولان حوزه فرهنگ، ماهیت فرهنگی ندارند

عضو کمیته فرهنگ وتمدن شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی گفت: متاسفانه بسیاری از مسئولان فرهنگی در سطح تصمیم سازی و تصمیم گیری و اجرا ماهیت فرهنگی ندارند و فرهنگی نیستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه گفتگوی فرهنگی با موضوع روز شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور علی زارعی نجف‌دری عضو کمیته فرهنگ و تمدن شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی از آنتن رادیو گفتگو پخش شد.

نجف‌دری ابتدای این برنامه با بیان اینکه ماهیت و پیام ساختاری انقلاب اسلامی ایران یک امر فرهنگی است، گفت: فلسفه شکل‌گیری انقلاب و بعد از آن شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز همین مسئله فرهنگ است. شورای عالی انقلاب فرهنگی اگرچه در سه حوزه سیاست گزاری، تعیین ضوابط و نظارت ماموریت و رسالت دارد اما ماهیتاً شورای سیاست گزاری است و به عبارتی این شورا اسناد بالادستی فرهنگی و فکری جامعه تهیه و تدوین می کند.

وی افزود: سیاست‌گذاری، اجرا و نظارت سه محور مهم در امور فرهنگی است. این شورا در زمینه سیاست‌گذاری و تهیه اسناد بالادستی فرهنگی جامعه رسالت خود را انجام داده، اگرچه به دلایلی در حد مطلوب نیست اما قابل دفاع است. دستگاه‌های اجرایی اعم از دولت و نهادهای غیردولتی مربوط به فرهنگ باید به طور هماهنگ و همگام با اسناد بالادستی تدوین شده از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی عمل کنند که متاسفانه نه تنها هماهنگ نبودند بلکه در دولت‌های مختلف، قیافه اپوزیسیون فرهنگی هم به خود گرفته‌اند و اقداماتی انجام دادند.

عضو کمیته فرهنگ و تمدن شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: مشکل اجرا در همه زمان‌ها وجود داشته و به نظر می‌رسد در حال حاضر به اوج خود رسیده است. اگرچه یکی از رسالت‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه فرهنگ، نظارت است. اما فرهنگ و اسناد بالادستی یک موضوع فراقوایی است و همه دستگاه‌های اجرایی و نظارتی به ویژه وزارت ارشاد باید بعد نظارتی خود را نسبت به امر مهم فرهنگ تقویت کنند.

زارعی نجف‌دری گفت: متاسفانه فاصله بسیار زیادی بین منویات شورای عالی انقلاب فرهنگی با دستگاه‌های اجرایی وجود دارد. علت عمده این فاصله به دستگاه اجرایی بر می‌گردد و بخشی هم به خود شورا مربوط می‌شود که متاسفانه نظارت خوبی نمی‌کند. زحمات شورای عالی انقلاب فرهنگی در طول چهار دهه بعد از انقلاب قابل دفاع است و اگر زحمات این شورا نبود، الان با مشکلات شدیدتری در حوزه فرهنگ مواجه بودیم. خوشبختانه اسناد بالادستی خیلی خوبی داریم. اما شورا و سه قوا در بعد نظارتی و اجرایی کم کاری کردند. ما باید علت این پرادوکس را ریشه‌یابی کنیم.

وی در پایان گفت: معتقدم اشکال کار در اجرا و ناهماهنگی بین دستگاه‌های نظارتی و اجرایی است. اما مهم‌ترین مشکل این است که متاسفانه بسیاری از مسئولان فرهنگی در سطح تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری و اجرا ماهیت فرهنگی ندارند و فرهنگی نیستند.  

کد خبر 4482487

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha