۶ اسفند ۱۳۸۵، ۱۵:۰۴

سرشار سردبیر سروش کودکان شد

با رفتن فریبا کلهر، محمد رضا سرشار به سمت سردبیری نشریه سروش کودکان انتخاب شد.

به گزارش خبرنگار مهر، نشریه سروش کودکان از سال 1370 منتشر شده است. سردبیر این نشریه از همان سال های نخست تا به امروز فریبا کلهر نویسنده کتاب های کودک و نوجوان بود. فریبا کلهر درظرف چند روز آینده به خارج از کشور می رود و محمد رضا سرشار بعد از وی سمت سردبیری این نشریه را برعهده خواهد گرفت.

نخستین آثار قلمی قصه گوی ظهر جمعه رادیو (رهگذر) در سال 1352، در یکی از مجلات هفتگی ادبی و اولین کتابش در سال 1355 به چاپ رسید. در مجموع، چهار عنوان کتاب و چند داستان کوتاه از سرشار، در دوران پیش از انقلاب منتشر شد.

وی در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی، 85 عنوان کتاب دیگر از وی، در قالب داستان، پژوهش، نقد و مباحث نظری ادبی، به شکل تالیف یا ترجمه، برای کودکان و نوجوانان و بزرگسالان منتشر شد.

آثار بنیانگذار انجمن قلم ایران ،  تاکنون دست کم 26 جایزه را در سطح کشور به خود اختصاص داده و برخی از آنها، در داخل و خارج کشور، به زبان های انگلیسی و اردو، ترجمه شده است. نشریه بین المللی «who is who»، در سال 1373، نام وی را به عنوان یکی از مشاهیر فرهنگ ایران به ثبت رساند.

افزون بر این آثار، از سرشار ده ها مقاله، نقد و مصاحبه های تخصصی، در مطبوعات مختلف کشور به چاپ رسیده که هنوز مجالی برای تدوین آنها به صورت کتاب به دست نیاورده، اما چهار عنوان کتاب جدید او در دست چاپ است.

معلمی ، چند سال تدریس در دانشگاه تهران، چند سال مدیری گروه « آینده سازان » و سردبیری همزمان سه برنامه رادیویی ، 22 سال گویندگی « قصه ظهر جمعه »، سردبیری چهار مجله ویژه کودکان و نوجوانان، سردبیری دو فصلنامه تخصی ادبی ، عضویت در شورای سردبیری یک مجله تخصصی ، 15 سال داوری کتاب سال وزارت ارشاد ، پنج سال عضویت در هیات نظارت بر کتاب های کودکان و نوجوانان ، دبیری گروه ادب و هنر دو روزنامه، مدیریت هیات علمی « گروه ادبیات اندیشه » پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ، سه دوره ریاست هیئت مدیره « انجمن قلم ایران » ، دو دوره عضویت در هیئت منصفه دادگاه مطبوعات ، چند سال سرپرستی واحد ادبیات « حوزه هنری » و ... از مسئولیت های سرشار طی  سالهای پس از انقلاب بوده است .

کد خبر 453265

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha