۲۱ فروردین ۱۳۹۸، ۱۰:۲۵

کشف نقش چشمگیر جلبک‌ها در حفظ سلامت انسان

کشف نقش چشمگیر جلبک‌ها در حفظ سلامت انسان

نتایج یک بررسی علمی نشان می‌دهد جلبک‌ها موجب از بین رفتن برخی مواد شیمیایی مضر می‌شوند که در بسیاری از تولیدات بشر مانند آفت کش‌ها، مکمل‌های غذایی و محصولات آرایشی و بهداشتی وجود دارند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، این محصولات شیمیایی که به مواد شیمیایی اخلال گر در غدد درون ریز یا ای دی سی‌ها مشهور شده اند، به سلامت و بهداشت انسان به طور جدی لطمه می‌زنند.

تحقیقات دانشمندان نشان می‌دهد که جلبک‌ها می‌توانند چنین موادی را در صورت وجود در فاضلاب از بین ببرند و لذا تلاش برای استفاده از آنها برای پاکسازی و بهینه سازی دیگر تولیدات آلوده به ای دی سی نیز آغاز شده است.

ای دی سی‌ها می‌توانند از طریق غذا، گرد و خاک و آب و نیز استنشاق گازها و ذرات معلق در هوا وارد بدن انسان شوند و حتی تماس پوستی نیز آنها را به درون بدن منتقل می‌کند. این موارد کارکرد هورمون‌های بدن را مختل کرده و موجب ناباروری، ابتلاء به سرطان، به عقب افتادن تکامل شبکه عصبی کودکان و انبوهی از بیماری‌های هورمونی در افراد می‌شوند.

یکی از عوامل انتقال ای دی سی‌ها به بدن آب آلوده یا فاضلاب است و محققان آمریکایی از نوعی جلبک موجود در آب‌های تمیز موسوم به Nannochloris برای پاکسازی ای دی سی‌ها بهره گرفته اند. در جریان یک بررسی آزمایشگاهی جلبک یادشده توانست ۶۰ درصد از ای دی سی های موجود در فاضلاب را در عرض هفت روز از بین ببرد و محققان در تلاش برای تسریع این فرایند هستند.

کد خبر 4586630

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha