۴ شهریور ۱۳۹۸، ۱۲:۱۴

معاون امور جوانان مطرح کرد

قطع امید از تفکیک معاونت جوانان از وزارت ورزش

قطع امید از تفکیک معاونت جوانان از وزارت ورزش

معاون امور جوانان وزارت ورزش اعلام کرد: تلاشها برای استقلال معاونت امور جوانان از وزارت ورزش بی نتیجه مانده است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد مهدی تندگویان معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش صبح امروز در نشست خبری به مناسبت هفته دولت که در محل وزارت ورزش برگزار شد، گفت: در سال ۹۸ و از ابتدای امسال، ۱۸۶ سمن به ثبت رسیده و مجموع آماری ما حدود ۲ هزار و ۵۰۰ سمن در کل کشور است و در این بین استان های البرز و اصفهان بیش ترین تعداد تشکیل ها را داشته اند. در کل کشور ۹۳۷ طرح در سمن ها به ثبت رسیده و بالغ بر ۶ میلیارد تومان اعتبار نیز به آن ها اختصاص یافته است.

وی افزود: بحث دیگر در سمن ها شفاف نبودن اعتبارات و فعالیت های آن ها بود که خوشبختانه امسال با اقدامات انجام شده، سامانه ایجاد شده که در آن تمامی خدمات قابل ارائه به سمن ها، میزان اعتبارات اختصاص یافته به آن ها و نوع فعالیت های آن ها مشخص است. به علاوه ۷۲۳ کارگاه دانش افزایی در راستای توانمندسازی سمن ها در کشور اجرا شده است.

وی تصریح کرد: ما در حال آماده سازی جوانان برای برگزاری رویدادهای کلی و بین المللی با کم ترین امکانات هستیم به طوری که در هفته ازدواج امسال نیز برنامه ای با همین رویکرد برگزار شد. ما در این برنامه لزوم تغییر رویکرد در حوزه ازدواج را به تمامی دستگاه های کشور ابلاغ کردیم.

تندگویان تصریح کرد: متاسفانه برخی رسانه ها نسبت به حضور مدیران جوان در معاونت جوانان انتقاد کرده اند این در حالی است که این موضوع مغایر با فرموده های مقام معظم رهبری مبنی بر به کارگیری جوانان در بدنه دولت است.

معاون امور جوانان وزارت ورزش یادآور شد: موضوع رتبه بندی سمن ها برای اولین بار است که در کشور ایجاد شده است. بحث شناسه ها با همماری وزارت کشور هرچند با سرعت کم در حال پیش رفتن است و امیدواریم تا پایان سال این موضوع در کل کشور حل شود.

تندگویان در خصوص موضوع اشتغال زایی نیز بیان کرد: در موضوع اشتغال زایی نیز با همکاری بانک قرض‌الحسنه رسالت، ۱۴ میلیارد تومان تسهیلات به کار آفرینان اعطا شده که منجر به ایجاد ۵۸۵ هسته کار در ۱۶ استان شده است.

با همکاری صندوق کارآفرینی امید نیز ۳۸۹ هزار فقره وام کار آفرینی به جوانان اعطا شده که به مبلغ ۹۰ میلیارد تومان بوده و منجر به ۲۱۰۰ اشتغال مستقیم شده است.

معاون امور جوانان تصریح کرد: برای نظارت و پایش بر کارگاه هایی که تسهیلات دریافت کرده اند، با موسسه ایسبا جهاد دانشگاهی تفاهم نامه امضا کردیم و این نهاد در حال بررسی مشاغل ایجاد شده است.

تندگویان اظهار داشت: موضوع سرباز مهارت نیز با همکاری ستاد کل نیروهای مسلح در دو سرفصل مهارت های زندگی و اشتغال از ابتدای سال برای ۱۶ هزار سرباز آغاز شده که تا کنون حدود ۸ هزار سرباز آموزش دیده اند. در این آموزش ها مهارت های اولیه تمامی مشاغل به سربازان آموزش داده شده و از ستاد کل می‌خواهیم ما را یاری کند و سربازان بیشتری به ما معرفی کنند.
وی افزود: در موضوع خانه های جوانان نیز در حال حاضر ۶۰ خانه جوان در کشور داریم و ۱۰۰ خانه نیز در حال ساخت است و پیش بینی می کنیم تا پایان سال این تعداد به ۱۶۰ خانه برسد. در صورت همکاری تمامی دستگاه ها و اعطا زمین از سوی استانداری ها تا پایان این دولت حدود ۴۰۰ خانه جوانان خواهیم داشت.
وی درخصوص برنامه های هفته ازدواج بیان کرد: ۱۴ هزار و ۲۳۱ برنامه متنوع به مناسبت هفته ازدواج در کشور برگزار شد. در طول سیل نیز هر کدام از مدیر کل های ما در یکی از استان های سیل زده مستقر شدند و حدود ۲ هزار و ۱۰۰ نیروی متخصص به مناطق سیل زده اعزام کردیم. شبکه امداد و نجات نیز در سمن های مردمی ایجاد شده و با همکاری هلال احمر در حال آموزش افراد هستیم.

وی درخصوص ازدواج و طلاق نیز بیان کرد: تا پایان تیر ماه حدود ۴۹۰ هزار و ۷۴۹ متقاضی دریافت وام ازدواج بوده اند که تا پایان تیر ماه، ۲۸۱ هزار و ۵۴۹ نفر نیز وام ازدواج دریافت کردند. میانگین زمانی دریافت وام نیز ۴۵ الی ۶۰ روز است.
تندگویان درخصوص آموزش های ازداوج نیز گفت: در سال ۹۷،در ۱۲۹ استان محروم کارگاه های لازم برای آموزش های ازدواج به صورت رایگان برگزار شد. این رقم در سال ۹۸ برابر با ۹۶۲ کارگاه بوده که در ۲۰ استان و ۲۳۰ شهرستان برگزار شده است. ۱۰ هزار نفر نیز در سال ۹۸ تحت پوشش مشاوره رایگان برای ازدواج قرار گرفته اند. به علاوه ۴۷۹ هزار مربی متخصص در حوزه کارگاه های ازدواج و مشاوره ازدواج آموزش دیده اند.

وی افزود: امسال در کل کشور نمایشگاه های تخفیف دار عرضه کالا برای ازدواج داشتیم و همزمان با هفته ازدواج از رسانه ملی نیز برنامه های مختلف در حوزه ازدواج نمایش داده شد. در تهران نیز در خانه های سلامت مشاوره رایگان را ارائه دادیم. نهایتا بحث
جلسات ستاد ساماندهی را داشتیم که سال گذشته پس از سال ها تشکیل شد و مهم ترین اقدام آن تغییر سن جوانی و تفکیک عملکرد حوزه ها بود.

وی با ارائه آماری از تشکیل ستادها در سال جاری بیان کرد: ۱۵۳ ستاد استانی، ۱۵۱ کمیته های استانی، مجموعا نیز ۲ هزار و ۹۰۶ ستاد و کمیته تخصصی در ۶ ماه اول سال جاری در کشور برگزار شد.

تندگویان درخصوص مجمع خیرین ازدواج نیز بیان کرد: مجمع خیرین ازدواج نیز برایاولین بار در ۱۳ استان کشور ایجاد شده و با دستور وزیر ورزش و وزیر کار همکاری های لازم برای کمک به این مجمع انجام شده است. وزارت کشور نیز وعده هایی برای همکاری داده که در صورت عملی شدن آن ها تسهیلات مناسبی نیز به مجمع ها داده خواهد شد.

تندگویان در خصوص لزوم آموزش مهارت های زندگی در آموزش و پرورش اظهار داشت: به عقیده بنده باید در سیستم آموزش و پرورش ۴۰ درصد آموزش ها مربوط به مهارت های زندگی و ۶۰ درصد مربوط به آموزش های علمی باشد چرا که امروزه یکی از مهم ترین مشکلات ازدواج جوانان، عدم فراگیری مهارت های زندگی است و لازم است وزیر جدید نسبت به گنجاندن این آموزش ها در سیستم آموزشی توجه کند.

وی افزود: درخصوص قانون تسهیل ازدواج، وزارت مسکن باید موضوع مسکن موقت جوانان را پیگیری می کرده، وزارت کشور باید هر سه ماه گزارش موضوع تسهیلات ازدواج را به مجلس و دولت ارائه می داده، شهرداری ها باید سالن ها و مراکز خود را با تخفیف در اختیار جشن ها و مراسم های ازدواج قرار می داده اند که هیچ کدام انجام نشده است. از سوی دیگر متاسفانه در دولت نهم و دهم این قانون اجرا نشد و به دلیل ایجاد صندوق مهر امام رضا منابع آن از دست رفت و این قانون تخریب شد. در حال حاضر مجلس از دولت نسبت به اجرای آن شکایت کرده اما به دلیل شرایط مالی کشور اجرای آن بسیار مشکل است. از سوی دیگر لازم است مجلس یک بازنگری کلی و شرح وظایف دقیق در این قانون انجام دهد و با ورود مجلس تکلیف این قانون مشخص شود.

وی درباره تفکیک وزارت ورزش و معاونت جوانان عنوان کرد: این موضوع احتمالا به عمر مجلس کنونی نخواهد رسید و در مجلس بعدی نیز با توجه به پایان تقریبی عمر دولت کنونی، مطرح کردن آن احتمالا بی معنا خواهد بود.

وی تاکید کرد: در حال حاضر ما با کشورهای همسایه ازجمله کشور آذربایجان هفته های دوستی را راه اندازی کرده ایم و هم جوانان ما و هم جوانان آن کشور ها به این کشورها سفر کرده و با یکدیگر همکاری می کنند.

تندگویان ابراز داشت: استان سیستان بلوچستان به عنوان استان پایلوت قراره داده و هر ماه یکی از مدیران کل ما موظف به حضور در این استان هستند. به همین منظور موضوع شبکه جهادی را در این استان راه اندازی کرده ایم و حدود ۴ سال است که تیم جهادی برای کمک به این استان به سیستان حضور دارند.

اعظم کریمی معاون امور اجتماعی جوانان وزارت ورزش نیز درخصوص تغییر نام این معاونت بیان کرد: این امر به منظور حضور کارشناسان و تمرکز بر آسیب های اجتماعی در کنار رسیدگی به موضوع ازدواج انجام شده است. اما همچنان تمرکز لازم و قبلی بر موضوع ازدواج حتی بیش از پیش وجود دارد.

تندگویان ابراز داشت: نباید تفریحات مشروع را از جوانان سلب کرد. موضوع دوچرخه سواری و موتور سواری بانوان نیز درصورتی که این موضوع در اسلام غیر مشروع است، علمای محترم دلیل آن را کاملا برای مردم روشن کنند تا این موضوع خانمه یابد و در صورتی که این موضوع از نظر شرعی نیر مشکلی ندارد لازم است تمهیدات لازم برای اجرایی شدن این موارد انجام شود. جامعه باید به نیاز های مشروع جوانان پاسخ دهد چرا که در غیر این صورت شاهد ایجاد پیست های غیر مشروع و روی آوردن جوانان به کشورهای دیگر خواهیم بود.

معاون امور جوانان درخصوص آسیب های اجتماعی نیز تشکل ها در استان ها وارد شده اند و با ارائه مشاوره عملکرد بسیار خوبی داشته اند. به طوری که در یکی از استان ها هر هفته یک نفر اقدام به خودکشی می کرد و این استان در حال تبدیل شدن به اولین استان با بالا ترین رقم خودکشی بود اما با ورود چندین تشکل به این موضوع و کمک به افراد، در حال حاضر شاید آمار اقدام به خودکشی در این استان حدود یک نفر در هر طول دو ماه باشد.

معاون امور جوانان بیان کرد: یکی از مشکلات ما در این حوزه ممانعت نهادهای دولتی در برابر عملکرد تشکل ها است. ما از مسئولین صدا و سیما انتقاد داریم چرا که در برخی برنامه ها سمن ها و تشکل ها معاند سیاست های کشور معرفی می شوند.

تندگویان با ارائه آماری از میزان ازدواج و طلاق در کشور، تصریح کرد: سال 97، 550 هزار و 565 مورد ازدواج در کشور انجام شده و تعداد طلاق های ثبت شده نیز 175 هزار مورد بوده است. میانگین سن ازدواج در سال 97 برای مردان 27/47 و برای بانوان 23/35 سال بوده است.

وی افزود: میانگین سن طلاق در خانم ها نیز 32 سال و در آقایان 36 سال ثبت شده است. به طور کلی و میانگین در سال 97 از هر 3 ازدواج یک مورد به طلاق ختم شده است.

کد خبر 4702207

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha