۱۸ شهریور ۱۳۹۸، ۱۲:۱۲

محرم با کتاب (۸)

آفتابی در پس پرده حجاب

آفتابی در پس پرده حجاب

در سال‌های اخیر کتاب‌های زیادی درباره مضامین ماه محرم نوشته شده است. در این گزارش یکی از این کتاب‌ها را معرفی می‌کنیم.

مجله مهر:  کتاب «آفتاب در حجاب» از جمله آثار سید مهدی شجاعی در حوزه‌ ادبیات مذهبی است. کتاب درباره‌ حضرت زینب (سلام‌الله‌علیها) نوشته شده است. «آفتاب در حجاب» اثر پرباری است  که تاکنون بیش از سی مرتبه تجدید چاپ شده است. شجاعی برای نوشتن کتاب از استنادهای تاریخی استفاده کرده و جزئیات مربوطه به زندگی «حضرت زینب» (سلام‌الله‌علیها) را روایت می‌کند.

شجاعی در مصاحبه‌ای علت نام‌گذاری این کتاب را این‌طور توضیح می‌دهد: «درباره‌ عنوان کتاب باید بگویم که حجاب، علاوه بر این که می‌تواند به وقار و سنگینی حضرت زینب اشاره داشته باشد، مفهوم دیگری نیز دارد. حجاب، چیزی است که مانع دیدن یک شی از جمله حقیقت می‌شود که البته این حجاب می‌تواند از جنس تاریکی و نور باشد. باید گفت که آفتاب در حجاب به معنای آفتاب تابانی است که شخصیت بزرگ و والای آن شخصیت نورانی هنوز درک نشده است و از این جهت در حجاب مانده است.»

او درباره‌ مضمون این کتاب می‌گوید :«اکنون، با استفاده از مونث بودن و زن بودن شخصیت حضرت زینب (سلام‌الله‌علیها) می‌توانیم به لایه‌های درونی و پنهان از ماجرای عاشورا که کم‌تر مورد توجه قرار گرفته است، ورود پیدا کنیم.» 

«آفتاب در حجاب» از ماندگارترین آثار ادبیات مذهبی است، بازگوی مسائلی که صرفا تاریخی نیست، روایت است از کربلای حضرت زینب (سلام‌الله‌علیها)، پیوند حماسه و عاطفه و ادب و عشق؛ بی‌شک هیچ کسی نتوانسته و نخواهد توانست منشور کربلا را با وجوه بی‌نهایت آن، به تمام و کمال در قالب هنر به تصویر بکشد. با این همه، «آفتاب در حجاب» دریچه‌ای است کوچک در به تماشا نشستن غم های کربلا از نگاه قلة صبر و استقامت، حضرت زینب (سلام‌الله‌علیها).

شجاعی زبان روایتش را توی مخاطب انتخاب کرده، راوی دانای کلی است نامحدود که در تمام روایت حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) را مخاطب قرار داده و روایتش را پیش می‌برد. فرمی که در ادبیات داستان از این کابوس که گواه رحلت پیامبر است و شهادت مادر و پدر و… آغاز می‌شود و در انتهای کتاب باز به همین خواب پریشان میرسیم: «تعبیر شد خواب کودکی‌های من پیامبر! و من اکنون با یک دنیا مصیبت و غربت تنها مانده‌ام...»

کد خبر 4714669

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha