۳۰ فروردین ۱۳۸۶، ۱۱:۰۵

فشارهای آمریکا و انگلیس بر سودان افزایش می یابد

فشارهای آمریکا و انگلیس بر سودان افزایش می یابد

رئیس جمهوری آمریکا و نخست وزیر انگلیس شب گذشته اعلام کردند که تلاشهای خود را برای اعمال فشار بر سودان به علت بحران در منطقه دارفور افزایش می دهند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه فایننشال تایمز، جرج بوش گفت که به "عمر البشیر" رئیس جمهوری سودان " آخرین فرصت" را می دهد تا با درخواستهای بین المللی مبنی بر پایان دادن به حمایت خود از شبه نظامیان " جنجاوید" در دارفور همراهی کند.

وی در سخنانی در موزه یادبود هولوکاست در واشنگتن خاطر نشان کرد:" اگر البشیر به تعهدات خود عمل نکند؛ آمریکا اقدام خواهد کرد."

درلندن نیز تونی بلر اعلام کرد : آمریکا و انگلیس امروز گفتگوها را درباره پیشنهادهای جدید شورای امنیت آغاز خواهند کرد.

مقامهای انگلیسی گفته اند که واشنگتن و لندن در نظر دارند تا پیش نویس یک قطعنامه را در آینده نزدیک ارائه دهند.

این اقدامات شامل گسترش تحریمهای تسلیحاتی از دارفور به دیگرمناطق سودان است.

این مقامها گفتند که عمر البشیر رئیس جمهوری سودان برای همراهی با درخواستهای سازمان ملل متحد در زمانی که درباره متن این تحریمها مذاکره می شود، فرصتی در اختیار دارد. اما یک مقام انگلیسی گفت که آمریکا و انگلیس هنوزدرباره این متن به توافق نرسیده اند.

بوش نیز به جزئیات این اقدامات یکجانبه اشاره کرد که شامل تحریمهای هدفمند علیه افراد و شرکتهاست.

رئیس جمهوری سودان چند هفته پیش  در یک نامه 14 صفحه ای به "بان کی مون" دبیرکل سازمان ملل متحد با استقرار حدود 2300نیروی کلاه آبی در دارفور به عنوان مقدمه ای برای اعزام نیروهای مشترک سازمان ملل متحد و اتحادیه آفریقا در مرحله بعدی مخالفت کرده بود، اما خارطوم روز دوشنبه 27 فروردین موافقت خود را با استقرار نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد در دارفور و همکاری آنها با نیروهای اتحادیه آفریقا در برقراری آرامش در این ایالت اعلام کرد که با استقبال سازمان ملل متحد نیز روبرو شد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد در 31 اوت سال 2006میلادی با صدور قطعنامه ای بر استقرار نیروهای بین المللی در منطقه دارفور در غرب سودان تاکید کرده بود ؛ مجازات های محدودی از مارس سال 2005 میلادی علیه سودان اعمال می شود.

"جوزف بایدن"، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا 23 فروردین خواستار مداخله نظامی این کشور در امور داخلی سودان به بهانه پایان دادن به ناآرامی ها در ایالت دارفور این کشور شده بود.

روابط بین آمریکا و سودان که سالهاست به سردی گراییده است؛ در سال 2005 هنگامی که واشنگتن خشونتها در دارفور را نسل کشی توصیف کرد، دچار تیرگی شد .

مهرماه سال گذشته،رئیس جمهوری سودان، محدودیتهایی را برای رفت و آمد مقامهای آمریکایی دراین کشور اعلام و واشنگتن را متهم کرده بود که برای ایجاد خاورمیانه جدیدبه نفع اسرائیل تلاش می کند .

عمرحسن البشیر با انتقاد ازسیاستهای آمریکا گفته بود: واشنگتن در پشت تلاش برای استقرار نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد دردارفور، یک دستور کار پنهان را دنبال می کند . 

البشیر تاکید کرده بود: آمریکا و انگلیس با فشار بر سودان برای موافقت با استقرارنیروهای سازمان ملل متحد در دارفور، قصد دارند که یک خاورمیانه جدید به نفع اسرائیل ایجاد کنند.

سازمان ملل متحد اعلام کرده است که جنگ داخلی از که از فوریه 2003 در دارفور واقع در غرب سودان جریان دارد تا کنون 200 هزار کشته و دو میلیون آواره به جا گذاشته است، اما مقامهای سودانی این آمار را نادرست دانسته اند

کد خبر 472786

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha