در هفتاد و چهارمین مجمع عمومی سازمان ملل؛

برهم صالح: اوضاع منطقه خطرناک است

برهم صالح: اوضاع منطقه خطرناک است

رئیس جمهور عراق در سخنان خود در هفتاد و چهارمین مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد درباره موضوعات مختلف به بیان مواضع پرداخت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از النهرین، برهم صالح رئیس جمهور عراق در سخنان خود در هفتاد و چهارمین مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد که طرح داعش طرحی خبیث برای نابودی عراق بود.

وی افزود: خاورمیانه از جنگ ها و درگیری ها رنج می برد و ما باید برای خروج از بحرانها متحد و یکپارچه عمل کنیم.

رئیس جمهور عراق گفت: تصمیم الحاق دره رود اردن به اسرائیل به مثابه نقض آشکار قانون بین المللی است.

برهم صالح بیان کرد: ثبات عراق به نفع همه است و بی ثبات آن عامل بحران در منطقه بود.

وی گفت: ما خواهان گفتگو و مقابله با بحرانها از طریق دیپلماسی هستیم.، باید دستاورد امنیتی که عراق در غلبه بر داعش و تروریسم به دست آورده است، حفظ شود. تشدید تلاش های بین المللی برای ممانعت از بازگشت داعش و به منظور بازسازی شهرهای آزاد شده از لوث داعش ضروری است.

صالح تاکید کرد: اوضاع منطقه خطرناک است و گواه تبعات وخیمی است که باید آنرا درک کرد و شبح جنگ را از منطقه دور کرد.  هدف قرار دادن امنیت خلیج فارس و عربستان خطرناک است و عامل نگرانی عراق زیرا امنیت ما امنیت منطقه است. ما با دخالت خارجی در امور منطقه مخالفیم. ما خواهان آرامش اوضاع در منطقه و حرکت به سوی توسعه اقتصادی و اقدام بر اساس نقاط مشترک هستیم.

رئیس جمهور عراق بیان کرد: ما مجددا خواهان ایجاد منظومه امنیتی در منطقه برای ریشه کنی تروریسم و بحران آن هستیم. مخالف آن هستیم که عراق عرصه تسویه حسابها میان کشورها باشد و در محوری علیه دیگری یا عامل تعدی به کشورهای همسایه باشد. ما منافع مشترکی با ایران داریم. عراق در مسیر تحولات بسیار مهمی حرکت می کند.

وی افزود: بازمانده های تروریستها به دنبال احیای خود هستند. عراقی ها ۴۰ سال کشتار، ویرانی و سلاح شیمیایی را تحمل کردند. ما به همسویی جامعه جهانی برای غلبه بر تروریسم نیاز داریم.

صالح گفت: غلبه نظامی بر داعش مهم است اما هسته های خفته در سوریه هستند.

وی بر حمایت از ملت فلسطین تاکید کرد.

درباره یمن هم گفت: ما خواستار گفتگو مسالمت آمیز فراگیر درباره یمن هستیم.

رئیس جمهور عراق بیان کرد: ما در عراق نگران تشدید تنش در منطقه هستیم.  اوضاع منطقه بسیار خطرناک است و ما نیاز به جنگ جدیدی در منطقه نداریم. راهکار در تفاهم میان همه طرفهاست. عراق نقطه تلاقی ملتهای عربی و اسلامی با مذاهب مختلف است.

وی افزود: خواهان تشکیل ائتلاف بین المللی مشترک برای غلبه بر فساد در همه کشورها و ریشه کنی آن هستیم. ما از تلاش ها برای غلبه بر تروریسم همزمان با غلبه بر فساد استقبال می کنیم. عراق نیاز به بازسازی کامل در همه زمینه ها دارد. خواهان بازگشت آوارگان به عراق و نهضت و جنبشی در همه بخش ها و مبارزه با فساد هستیم. فساد حامی اساسی تروریسم و خشونت در دنیاست. دنیا نیاز به تاسیس ائتلاف بین المللی برای خشکاندن منابع فکر افراطی و پولشویی و مبارزه با فساد است.

درباره سوریه هم گفت: ادامه اوضاع در سوریه مستوجب تلاش برای این است که سوری ها بتوانند سرنوشت خود را رقم بزنند آنهم بدون دخالت و قیمومیت خارجی.

کد خبر 4728978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • محمدی IR ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۳
      0 0
      کشورهای عربی باید بدانند معامله ی قرن یعنی نیل تا فرات،یعنی یکجانبه گرایی امریکایی_صهیونیسمی بر کل جهان هستی از شرق آسیا تا آسیای میانه،قفقاز،افریقا و حتی خود اروپا و گذر زمان همه چیز را مشخص می کند