۱۶ مهر ۱۳۹۸، ۱۲:۰۴

موسسه الهیات اسلامی هومبولت برلین آغاز به کار کرد

موسسه الهیات اسلامی هومبولت برلین آغاز به کار کرد

موسسه الهیات اسلامی هومبولت برلین با وجود مشکلاتی که هنگام تاسیس موسسه مواجه شد کار خود را با ۲۵۰ دانشجو آغاز کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در آلمان، پس از مدت‌ها انتظار، موسسه الهیات اسلامی هومبولت برلین کار خود را با ۲۵۰ دانشجو آغاز کرد. این در حالی است که به نظر می‌رسد هنوز مشکلات این موسسه به پایان نرسیده است. آنطور که مسئولان دانشگاه می‌گویند، کادر آموزشی تکمیل نشده و قرار است فعلا آموزش در این موسسه توسط تعدادی از استادیاران انجام شود. مایکل بورگلته، مدیر موسسه الهیات اسلامی در گفت‌وگو با تاگس‌اشپیگل درباره شرایط و روند کار این موسسه توضیح داده است:

*به تازگی موسسه الهیات اسلامی هومبولت کار خود را آغاز کرده است در این موسسه چه فعالیت‌هایی انجام می‌شود؟

این اولین موسسه الهیات اسلامی در برلین و اولین موسسه در یک دانشگاه آلمانی است که به تدریس الهیات شیعه و سنی می‌پردازد. تحصیل در این موسسه، به دانشجویان علاقمند کمک می‌کند تا به سطح بالایی از درک و آگاهی از الهیات اسلامی برسند.

*چرا کادر آموزشی از گروهی از استادیاران تشکیل شده است ؟

به طور متوسط برای شکل‌گیری کادر آموزشی دانشگاه و گروه‌های مختلف آموزشی حداقل ۲ سال وقت لازم است. ما این کار را در مدت یک سال و شش ماه انجام دادیم. چرا که بخش آموزش سنا برلین تصمیم گرفت که سریع‌تر این موسسه، کار خود را آغاز کند. به همین دلیل انتصاب اساتید با سرعت بیشتری انجام شد.

*به هر حال، هنوز شما نتوانستید کادر آموزشی را تکمیل کنید.

ما با گروهی از اساتید که رزومه خود را ارسال کرده‌اند، تماس گرفته‌ایم و گفت‌وگو با این گروه آغاز شده است. اما تا زمانی که با آنها به توافق برسیم، با گروهی از استادیاران کار می‌کنیم. این اتفاقی است که در بسیاری از دانشگاه‌های جهان مرسوم است و صدمه‌ای به تحصیل دانشجویان نمی‌زند.

*گروه‌های مختلف بارها به ترکیب شورای مشورتی انتقاد کرده‌اند. از نگاه شما این شورا در ماه‌های اخیر، به وظیفه خود عمل کرده است؟

وظیفه هیات مشورتی تایید اساتید موسسه است. آنها این کار را به خوبی در این مدت انجام داده‌اند. آنها از میان شش استاد، ۵ نفر را تایید کرده‌اند. اینکه استاد ششم هنوز به تایید نرسیده نیز به دلیل محدودیت زمانی است.

*آیا اعضای هیات مشورتی واقعا براساس شواهد و مدارک بحث می‌کنند؟

من عضو هیات مشورتی نیستم، اما در جلسات حضور داشتم. بحث‌ها متمرکز بر کار اساتید و سازنده بود. براساس اساسنامه موسسه، هیات مشورتی وظیفه دارد تا دانش مذهبی اساتید را تایید کند. در حقیقت اساتید به تایید کمیسیون آموزشی دانشگاه رسیده بودند و هیات مشورتی تنها از لحاظ مذهبی آنها را بررسی کرد.

*با این اوصاف، در آینده کادر آموزشی موسسه چگونه خواهد بود؟

ترکیب کادر آموزشی از سه پروفسور باتجربه و سه استاد جوان تشکیل خواهد شد. آنچه مدنظر ماست ترکیب دو استاد زن و چهار استاد مرد است. مهم‌ترین معیار برای انتخاب این اساتید، برتری علمی است. آنها باید علاوه بر آنکه مباحث اسلامی را بشناسند، شناخت خوبی نسبت به تاریخ اسلام و جامعه مسلمانان داشته باشند. همچنین برای ما اهمیت دارد که آنها بتوانند درباره موضوعات مختلف در حوزه الهیات اسلامی به بحث و گفت‌وگو بپردازند.

*گفته بودید دو استاد مهمان نیز قرار است به جمع اساتید اضافه شوند.

یکی از اساتید مهمان، سردار کورناس، استاد حقوق اسلامی در آکادمی ادیان جهانی در هامبورگ است. او تنها استاد ما است که در حال حاضر به عنوان امام نیز فعالیت دارد.  استاد دیگرمان محمد قربیه، در حال حاضر استاد تاریخ اسلامی در شهر کلن است.

*استقبال دانشجویان تاکنون چطور بوده است؟

استقبال بسیار خوب بوده است.۳۵۰ نفر برای ثبت‌نام درخواست داده بودند که ما ۲۵۰ نفر را پذیرفته‌ایم.

*برعکس آنچه گفته می‌شد، در موسسه هومبولت هیچ آموزشی برای امامان وجود ندارد. آنها اکنون زیر نظر انجمن‌های اسلامی دوره‌های آموزشی را می‌گذراند. آیا تاکنون از سوی انجمن‌های مساجد درخواستی برای آموزش امامان داشته‌اید؟

هنوز برای این کار زود است. موسسه ما در ابتدا باید نشان دهد که می‌تواند در حوزه آموزش الهیات اسلامی موفق باشد. برای آموزش امامان ما باید با انجمن‌های اسلامی در آلمان کار کنیم و این امر نیاز به زمان دارد.

کد خبر 4740620

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha