۲۵ آبان ۱۳۹۸، ۱۱:۲۴

معرفی کتاب

«تاریک و روشن روزگار ابری» در معرفی فرهنگ گیلان

«تاریک و روشن روزگار ابری» در معرفی فرهنگ گیلان

کتاب «تاریک و روشن روزگار ابری» که به قلم مصطفی مباشر امینی به مخاطبان عرضه شده است به فرهنگ و روابط انسانی در استان گیلان می‌پردازد.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «تاریک و روشن روزگار ابری» به قلم مصطفی مباشر امینی، توسط انتشارات دهکده هوسم، به مخاطبان عرضه شد.

کتاب «تاریک و روشن روزگار ابری» کوششی عاشقانه برای نشان دادن گوشه‌ای از زندگی، باورها و روابط انسانی مردمانی است که حدود یک صد سال پیش در گیلان زندگی کرده‌اند. در این سلسله مراتب حاکم بر روابط خانوادگی و ارباب رعیتی به تصویر کشیده شده است که در برخی موارد رنگ و بوی مذهبی و دینی هم به خود گرفته است اما جانمایه اصلی آن بر پایه دوست داشتن و دوست داشته شدن است.

همچنین این کتاب با حفظ چارچوب داستان، روایتی از باورها و آیین‌هایی که رو به فراموشی است را بازگو می‌کند و در کنار توصیف فضای جغرافیایی، روابط فرهنگی و انسانی را از نظر دور نداشته است.

در دیباچه این کتاب آمده است: «نظام ارباب رعیتی یا فئودالیسم، نظامی اجتماعی ـ اقتصادی است که در نتیجه فروپاشی جامعه برده‌داری به وجود آمد و با وجود تنوع راه‌های رسیدن بدان تقریبا در کلیه سرزمین جهان، البته در  در هر جا با ویژگی‌های مشخص خود وجود داشته است ولی در ایران بیشتر با نام حکومت ملوک‌الطوایفی یا خان‌خانی معروف شده بود. تکامل نظام ارباب‌رعیتی در ایران دارای فراز و نشیب بسیاری است. در دوره هخامنشیان درست به سان بسیاری از کشورهای شرق باستان، تمام اتباع پادشاه، بندگان بندگان پادشاه شمرده می‌شدند.»

نویسنده این کتاب می‌نویسد: مطالعه فرهنگ و روابط انسانی در گیلان همواره برای من که روزگاری طولانی در آن دیار زیسته‌ام دارای جذابیت و لذت عمیقی بوده است و موشکافی و ریشه‌یابی واژگان اصیل گیلکی همواره هدف هیجان انگیزم از مطالعه بوده است. در گیلان آداب و رسوم متعددی وجود دارد که بسیاری از آن‌ها ریشه در تاریخ ایران باستان دارد و این دیار همیشه سبز علاوه بر آنکه از ظبیعت و موهبت الهی برخوردار بوده است، دیاری بوده با مردمانی خاص و سبک زندگی خاص‌تر که به جرئت می‌توان گفت فقط مختص این خطه بوده و در سایر نقاط ایران دیده نشده و دیدگاه مردمان گیلان زمین به زندگی و شوق آن‌ها به نوگرایی و بدیع بودن، جهت‌گیری‌های سیاسی آن‌ها در ادوار مختلف و حتی تداخل زندگی روستایی و شهری مردمانش دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی است که در هیچ کجای دیگر نظیر آن را هم نمی‌توان دید.

کتاب «تاریک و روشن روزگار ابری» به قلم مصطفی مباشر امینی، به شمارگان ۱۰۰۰، قیمت ۶۵۰۰۰تومان، توسط انتشارات دهکده هوسم، به مخاطبان عرضه شد.

کد خبر 4773348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha