۳ دی ۱۳۹۸، ۹:۴۰

اعتراض ایران به فیده به خاطر حضور فیروزجا در مسابقات جهانی

اعتراض ایران به فیده به خاطر حضور فیروزجا در مسابقات جهانی

فدراسیون شطرنج ایران نسبت به حضور علیرضا فیروزجا در رقابت‌های قهرمانی جهان که قرار است با پرچم فدراسیون بین‌المللی انجام شود، معترض است و این اعتراض را به هیات رئیسه فیده اعلام کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا فیروزجا تنها شطرنجباز ایرانی در بخش مردان مسابقات سریع و برق آسای قهرمانی جهان است.

قرار بود فیروزجا در قالب تیم ملی و همراه با ۵ بازیکن دیگر به مسکو سفر کند تا از فردا در مسابقات جهانی ۲۰۱۹ شرکت داشته باشد اما مخالفت نهادهای داخلی مانع اعزام این تیم به روسیه شد.

با این حال نام علیرضا فیروزجا به عنوان تنها سوپر استاد بزرگ شطرنج ایران در فهرست شرکت کنندگان در این رقابت ها به چشم می خورد. وی که از ماه ها پیش در فرانسه به سر می برد قرار است با پرچم فدراسیون بین المللی شطرنج (فیده) در این رقابت ها شرکت داشته باشد.

این اتفاق در حالی رخ داده که از مدت ها پیش مسائلی مبنی بر تغییر تابعیت علیرضا فیروزجا مطرح است و حتی غیبت این شطرنجباز در مسابقات قهرمانی کشور صحت این موضوع را تقویت هم کرد.

خبرگزاری مهر در گزارشی با عنوان «غیبت عجیب تنها سوپر استاد بزرگ شطرنج ایران در لیگ/ تغییر تابعیت؟» به این موضوع پرداخت اگرچه مهرداد پهلوان زاده رئیس فدراسیون شطرنج گفت که به هیچ وجه موضوع تغییر تابعیت فیروزجا مطرح نیست، او اقامت چندساله در فرانسه گرفته اما همچنان برای ایران بازی خواهد کرد.

در همین گزارش پهلوان زاده تاکید داشت که فیروزجا با پرچم ایران در رقابت های قهرمانی جهان شرکت خواهد کرد. یعنی همین مسابقاتی که از فردا در مسکو آغاز می شود و فیروزجا یکی از شرکت کنندگان در آن است اما با پرچم فیده!

با این حال رئیس فدراسیون شطرنج همچنان بر عدم تغییر تابعیت فیروزجا تاکید دارد و در عین حال حضور او در این رقابت ها را غیرقانونی می داند. به همین دلیل موضوع اعتراض با فدراسیون جهانی را مطرح کرده است.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: شرکت در مسابقات اوپن و آزاد بدون مجوز فدراسیون مربوطه میسر است اما اینگونه حضور برای رقابت های رسمی باید با اجازه فدراسیون کشور مربوطه انجام شود.

پهلوان زاده با تاکید بر اینکه مسابقات قهرمانی جهان از رویدادهای رسمی و ثبت شده در تقویم فیده است، خاطرنشان کرد: فیروزجا برای حضور در این رقابت ها با پرچم فیده هیچ هماهنگی با فدراسیون ایران نداشت. این بازیکن از آنجا که فرصت حضور در مسابقات مسکو با تیم ملی ایران را از دست داده تصمیم به اینگونه حضور گرفته اما نقل و انتقالات اینچنینی قوانین خود را دارد.

رئیس فدراسیون شطرنج تاکید کرد: به همین دلیل به صورت رسمی به فدراسیون جهانی شطرنج (فیده) اعتراض خود را اعلام کرده ایم. آنها باید تصمیم بگیرند که با این شرایط فیروزجا اجازه حضور در رقابت ها را دارد یا نه؟!

پهلوان زاده همچنین صحبت های مطرح در رابطه با اقدام پرهام مقصودلو و محمدامین طباطبایی برای تغییر تابعیت را تکذیب کرد.

کد خبر 4805975

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha