۲۳ دی ۱۳۹۸، ۱۳:۰۶

رئیس اداره میراث فرهنگی کازرون خبرداد:

مرمت مسجد تاریخی سیریزجان بخش بالاده شهرستان کازرون

مرمت مسجد تاریخی سیریزجان بخش بالاده شهرستان کازرون

شیراز- رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کازرون از مرمت مسجد تاریخی سیریزجان بخش بالاده شهرستان خبرداد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد جواد جوکاری اظهار کرد: با توجه به نفوذ رطوبت به پی مسجد تاریخی سیریزجان بخش بالاده، اقدامات حفاظتی شامل خاک برداری در مجاورت بیرونی دیواره‌ها، مرمت پی سنگی با سنگ و ملات سیمان، اجرای بلوکاژ در کانال حفر شده و بتن شیب بندی به ضخامت ۱۰ سانتی متر با نظارت کارشناس حفاظت و مرمت پایگاه پژوهشی میراث جهانی بی شاپور و با همکاری اداره میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی شهرستان کازرون انجام شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کازرون با اشاره به ویژگی‌های این مسجد تاریخی گفت: سقف این بنا با مصالح چوب و گل پخته و دیواره‌ها از سنگ و گچ ساخته شده است.

وی‬ ادامه داد: بر روی پشت بام، تعدادی طاق هلالی شکل در دو ردیف موازی قرارگرفته که پوشش آن بیشتر از نی است و بعد با ملاط گل روی آن را کاهگل و اندود کرده‌اند و سقف جناغی شکل مسجد بر روی ستون‌های قطور گچی قرار گرفته است.

جوکاری اضافه کرد: بودجه مرمت این بنای تاریخی توسط هیأت امنا مسجد و اهالی تأمین شده است.

مسئول اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کازرون بیان کرد: این بنا در سال ۱۳۸۸ به شماره ۲۸۲۵۲ در فهرست آثار تاریخی ملی ایران به ثبت رسیده است.

جره و بالاده یکی از بخش‌های شهرستان کازرون در فاصله ۱۲۰ کیلومتری شیراز قرار دارد.

کد خبر 4824390

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha