۲۱ بهمن ۱۳۹۸، ۱۶:۵۲

رونمایی از هشتمین جلد دانشنامه حج و حرمین شریفین

رونمایی از هشتمین جلد دانشنامه حج و حرمین شریفین

مراسم رونمایی، معرفی و نقد هشتمین جلد «دانشنامه حج و حرمین شریفین» با حضور نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی در قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مراسم رونمایی، معرفی و نقد هشتمین جلد «دانشنامه حج و حرمین شریفین» با حضور حجت‌الاسلام سیدعبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی در محل پژوهشکده حج و زیارت قم برگزار شد.

سرپرست حجاج ایرانی در این مراسم با اشاره به روایتی از امیرمومنان حضرت علی (ع) که می‌فرمایند: «ما أخَذَ اللّه میثاقا مِن أهلِ الجَهلِ بِطَلَبِ تِبیانِ العِلمِ حَتّی أخَذَ میثاقا مِن أهلِ العِلمِ بِبَیانِ العِلمِ لِلجُهّالِ؛ لأِنَّ العِلمَ کانَ قَبلَ الجَهلِ»، اظهار کرد: براساس این روایت خداوند این پیمان را از عالمان گرفته است که بیان کننده معارف برای جهال باشند.

وی به پیشرفت و به روزرسانی علم در جهان اشاره کرد و افزود: دایره المعارف نویسی بسیار کار ارزشمندی است، زیرا به کارهای علمی و تحقیقی دانش‌پژوهان بسیار سرعت می‌بخشد و سبب سهولت و دسترسی آسان آنان به معارف می‌شود.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه تاریخچه دانشنامه نویسی در جهان امروز پیشنیه زیادی ندارد، اما این کار بسیار ضروری است، تصریح کرد: در حال حاضر صدها دایره المعارف در خصوص مسائل گوناگون و مشابه در جهان نوشته می‌شود که این موضوع نشان از ضرورت پرداختن به مسائل روز است.

حجت‌الاسلام نواب تاکید کرد: این دایره المعارف می‌تواند به زبان‌های مختلف ترجمه شود و مورد استفاده جهان اسلام قرار بگیرد.

در ادامه این برنامه حجت الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی عسکر نماینده سابق ولی فقیه در امور حج و زیارت در خصوص اهمیت و ضرورت تدوین «دانشنامه حج و حرمین شریفین» سخنرانی کرد و در پایان مراسم حجت‌الاسلام طارمی از محققان و پژوهشگران حوزه علمیه قم به معرفی و نقد هشتمین جلد از این دانشنامه پرداخت.

براساس این گزارش، حوزه مطالعات حج محور، شامل مکه و مدینه پژوهی و تاریخ و جغرافیای این دو شهر، تبیین فقهی و اجتهادی مناسک حج، تشریح آداب و اسرار حج و سفرنامه نویسی در تمدن اسلامی سابقه‌ای دیرین و گستره‌ای وسیع داشته و تعداد آثار مرتبط با این حوزه‌های مطالعاتی بیرون از شمار است و دسترسی محققان به این پژوهش‌ها دشوار و گاه ناممکن است. از این رو نگارش دانشنامه حج و حرمین شریفیین با هدف دسترس پذیری آسان و سریع حج پژوهان، حج گزاران و عمره گزاران به اطلاعات مستند این حوزه و شناساندن میراث گران سنگ حج از سال ۱۳۸۷ به همت پژوهشکده حج و زیارت در قم و زیر نظر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت آغاز شد.

تاکنون هشت جلد از مجموعه ۱۴ جلدی این دانشنامه با مشارکت ۲۳۵ نویسنده از پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی منتشر شده است. مجموعه منتشر شده شامل ۹۲۶ مقاله در بیش از پنج هزار و ۹۱۴ صفحه است. مناسک و احکام حج و عمره؛ اصطلاحات فقهی مرتبط، رخدادهای مرتبط با حج و حرمین؛ شخصیت‌های مدفون در حرمین، شخصیت‌ها و مناصب مرتبط با حج و حرمین، سرزمین‌های مرتبط با حج و عمره، همه جایگاه‌های مسجد الحرام و مسجد النبی، اماکن زیارتی و تاریخی حرمین، کتاب‌های تاریخ و جغرافیای حرمین، سفرنامه، آیات و مفاهیم قرآنی، مفاهیم و اصطلاحات کلامی مرتبط با حج و زیارت از جمله قلمرو موضوعی مقالات این دانشنامه ۱۴ جلدی به شمار می‌آید. در این دانشنامه در «جلد اول» به موضوع آبار علی احصار و صد، «جلد دوم» احکام و خصائص الحرمین افادت الانام، «جلد سوم» افاضه _ بدر بن‌حسنویه، «جلد چهارم» بدرقه بین الحرمین، «جلد پنجم» پاکستان جزیره العرب، «جلد ششم» جعرانه حجون، «جلد هفتم» حدائقه سبعه خیزران، «جلد هشتم» دارالاماره مدینه سیل‌های مکه پرداخته شده است.

کد خبر 4849641

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha