۱ اسفند ۱۳۹۸، ۱۳:۲۹

مهر گزارش می‌دهد؛

تبلیغات عجیب انتخاباتی در شاهرود/ عکس‌های یادگاری که دردسر ساز شد

تبلیغات عجیب انتخاباتی در شاهرود/ عکس‌های یادگاری که دردسر ساز شد

شاهرود-در آخرین ساعات منتهی به برگزاری انتخابات مجلس، نامزدها در کارزار رقابت هر چه در توان داشتند رو کردند از شام و ناهار تا بنزین سه هزار تومانی، همه وهمه تنور تبلیغات شاهرود را داغ‌کرد.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها – محمدحسین عابدی: تبلیغات انتخابات در سطح استان سمنان پایان یافت و نامزدها تمام تلاش خود را با در نظر گرفتن برنامه‌های فشرده برای ساعات پایانی منتهی به روز دوم اسفند و پای صندوق‌های رأی معطوف ساختند. حوزه انتخابیه شاهرود و میامی نیز از این قاعده مستثنا نیست و بازار تبلیغات عجیب‌وغریب در آن به راه بوده است.

تبلیغات عجیب و بعضاً نامتعارف در استان سمنان به دلیل بالاترین نرخ باسوادی کشور کمتر به چشم می‌خورد، در این استان ۱۱۰ هزار دانش‌آموز و ۱۰۰ هزار دانشجو وجود دارد و این در حالی است که کل جمعیت ۷۰۳ هزار نفر است از طرفی بیش از ۶۰ درصد مردم استان سمنان (بین سنین ۲۵ الی ۴۵ سال) مدرک عالی دانشگاهی دارند پس بروز برخی رویدادهای عجیب‌وغریب در استان جواب نمی‌دهد.

تبلیغات شگفت انگیز در استان سمنان رایج نیست

از سوی دیگر این استان برخلاف برخی استان‌های دیگر که دارای اقوام، قبیله‌ها و گروه‌های قومیتی هستند، فاقد کانون‌های وسیع جمعیتی است درنتیجه مسائلی مانند اسب‌سواری، وانت چرخانی و کباب خوران و این قبیل تبلیغات عجیب‌وغریب که در برخی فضاهای مجازی به چشم می‌خورد در استان سمنان وجود نداشتند.

این استان همچنین بالاترین نرخ پوشش اینترنت کشور را دارد و درنتیجه بیش از ۸۵ درصد روستاها و ۱۰۰ درصد شهرها و ۹۰ درصد راه‌های استان تحت پوشش اینترنت فور جی هستند، درنتیجه نامزدها به‌خوبی می‌دانند که یک تبلیغ نامتعارف می‌تواند درآن‌ِ واحد به حیثیتشان در تمام حوزه انتخابیه لطمه بزند پس برخی اقدامات عجیب‌وغریب نامزدها مانند آنچه در گچساران و خرم‌آباد و … دیده می‌شود در استان سمنان اصلاً وجود نداشت.

اما بازهم تبلیغات انتخاباتی برای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان سمنان و به‌خصوص حوزه انتخابیه شاهرود و میامی شگفتی کم نداشته است هرچند ممکن است شدت و حدت آن نسبت به دیگر استان‌ها کمتر باشد.

بنزین بگیرید در خیابان‌ها بچرخید

یکی از شیوه‌های تبلیغات انتخاباتی نامأنوس که در شاهرود و میامی دیده می‌شود دادن هزینه ۳۰ لیتر بنزین و رقم‌های قابل توجهی مانند ۵۰۰ هزار تومان به هر فردی است که خودروی خود را به‌عکس های نامزدها مزین کند. افراد به برخی ستادها مراجعه می‌کنند و بنزین می‌خواهند اما شرط آن این است که اعضای ستاد خودرو را تزئین کنند درنتیجه به‌جز دو باریکه برای نگاه راننده به جلو و عقب خودرو، بقیه ماشین را پوستر باران می‌کنند.

ارائه بنزین ۳۰ لیتری اما دو شرط دیگر هم دارد و به همین راحتی‌ها هم نیست. ابتدا اینکه باید موزیک‌های حماسی مانند وطنم سالار عقیلی، ایران من عصار و … را در فلش کپی کرده و با صدای بلند به خورد مردم بدهی تا ماشینت به ستاد سیار انتخاباتی بدل شود.

شرط آخر هم این بود که با هر دوری که در خیابان می‌زنی یک‌بار از جلوی ستاد رد شوی، بوقی بزنی تا اعضای ستاد ببینند در حال چرخ‌زنی در خیابان‌ها هستی و مثلاً بنزین ۳۰ هزارتومانی را در خدمت خانواده نمی‌سوزانی!

سیم‌کارت رایگان با ۱.۵ گیگ اینترنت

پیامکی طی روزهای اخیر به شماره‌های مردم شاهرود می‌آمد که برای دریافت سیم‌کارت رایگان با یک و نیم گیگ اینترنت رایگان و پنج هزار تومان مکالمه رایگان به آدرس. … و ستاد انتخابات آقای فلانی مراجعه کنید!

این هم از آن دست تبلیغاتی بود که هرچند در ادوار گذشته هم بوجود داشت اما اغلب افکار عمومی در این اندیشه بودند که دورانش گذشته است اما هنوز شاهد این موضوع بودیم. در این شب‌ها همچنین پخش کردن آش و فرنی نیز بساط خاص خودش را در نزدیکی ستادهای تبلیغاتی راه انداخته بود تا جایی که ترافیک سنگینی در حوزه میدان امام شاهرود برای دریافت یک‌کاسه آش نقش می‌بست.

تمام این‌ها را باید به شام و ناهارهایی که در ستادها بین مردم توزیع می‌شد نیز اضافه کرد. بالاخره باید اعضای ستاد که شبانه‌روز مشغول زحمت کشیدن بودند، تغذیه شوند و در کنار آن چند پرسی هم‌غذا به مردم داده می‌شد شاید رأیی به صندوق نزدیک شود!

دردسر عکس‌های یادگاری

عکس‌های یادگاری قبل از انتخابات هم این روزها به مثابه تبلیغات انتخاباتی عمل می‌کند. عکس‌هایی که کنار برخی علما و چهره‌های شاخص فرهنگی و سیاسی و… حتی در راهپیمایی ۲۲ بهمن گرفته شده این روزها با عنوان حمایت از نامزدها پخش شدند آن هم کسانی که اصلاً روحشان هم از این موضوع خبر دار نبود! لذا پس از انتشار فیلم و عکس در فضای مجازی و نشریات مجبور به صدو بیانیه و پیام و رد این نوع حمایت شدند.

این رفتارها اما باعث بیانیه‌ها و تکذیبیه‌ها نیز شده که نمونه آن توسط یکی از مراجع شاهرودی مقیم قم که کاندیدی از این نمونه عکس یادگاری سو استفاده کرده بود می‌توان دید. عکسی که متعلق به چند وقت قبل است به نام حمایت از یک نامزد پخش می‌شود حال آنکه اصلاً معلوم نیست چه کسی این کار را انجام داده است، خلاصه بد اخلاقی‌ها تمامی ندارند… همان‌طور که بیانیه‌ها و تکذیبیه‌ها تمامی ندارند....

کافی است کمی چهره باشی و از جلوی یک ستاد عبور یا لحظه‌ای صبر کنی عکست را گرفته‌اند و به عنوان حمایت از فلانی در تمام فضای مجازی خودت را می‌توانی ببینی! کافی است رو به ستادی یک لبخند بزنی یا یک شیرینی در مقابل ستاد کسی به دهان بگذاری حداقل سه دوربین شکارت کرده‌اند و یکباره زیر عکست هم می‌گذارند حمایت فلانی از فلانی! این کار به وفور در روزهای اخیر صورت گرفت و حتی به صدور بیانیه‌هایی از طرف چهره‌هایی چون سید داود میرباقری کارگردان شهیر تلویزیون و سینما منجر شده است.

مرد مجسمه‌ای جنجالی

عجیب‌وغریب ترین تبلیغ این روزها اما استفاده از هنرمندانی که به آنها فیریز من، سیلور من یا مرد مجسمه‌ای می‌گویند است، فردی که سر تا پای خود را نقره‌ای یا طلایی می‌کند یکجا ساکن می‌ایستد و آنقدر زیبا نقش بازی می‌کند که تفاوت او با مجسمه کمتر احساس می‌شود.

پای این هنر اما به تبلیغات انتخاباتی شاهرود نیز باز شد و طی روزهای گذشته مردم شاهرود در عین شگفتی یک آدم مجسمه نمای نقره‌ای را دیدند که به پشتش یک پوستر چسبانده بود و به مردم تراکت می‌داد!

مردم شاهرود هم که کمتر از این دست پرفورمنس‌های هنری را دیده‌اند دوربین به دست شروع به فیلم گرفتن کردند و حتی عده‌ای به دست زدن این هنرمند را تشویق به حرکت می‌کردند که در نوع خودش قابل تأمل و البته توجه بود.

پول بگیر پوستر پاره کن

اخباری نیز از مشاهده افرادی در هنگام پاره کردن پوستر برخی نامزدهای انتخاباتی به گوش می‌رسید، که هدف این افراد مخدوش کردن پوسترهای تبلیغاتی عنوان شده است.

شنیده می‌شود برخی افراد با پرداخت هزینه‌های ۱۵۰ هزارتومانی به جوانانی که موتورسیکلت دارند از آن‌ها می‌خواهند تا با کاتر، بنر و پوسترها را پاره کنند که این نیز خود یک رفتار عجیب‌وغریب محسوب می‌شود.

باید درباره این قبیل رفتارها هشدار داد که عواطف نوجوانان و جوانان که این روزها تعدادشان در ستادهای انتخاباتی کم هم نبود، باید لحاظ شود تا مبادا ضربه‌ای به روحیه این قشر وارد آید چرا که چند یک‌روز دیگر انتخابات تمام می‌شود و این نوجوانان هستند که باید در این شهر زندگی کنند.

بازار داغ تبلیغات عجیب‌وغریب‌

موزیک زنده در ستادها ممنوع است اما پخش موسیقی ضبط شده هم این روزها بازاری داشت. صدای موزیک‌های دوباره لبخند، دوباره ایران، صدای نوری، سالار عقیلی و لهراسبی و ده‌ها خواننده دیگر گوشه گوشه شهر را پر کرده اما در اتفاقی نادر در گوشه‌ای از شهر و در بین تجمع طرفداران یک نامزد انتخاباتی شب گذشته در شهر شاهرود خودرویی توقف کرده درهای خود را باز می‌کند و موسیقی را پخش کرده و از هواداران می‌خواهد که حرکات موزون انجام دهند.

به هر حال این روزها بازار تبلیغات عجیب‌وغریب داغ بود، یکی فشفشه روشن می‌کند و دیگری موزیک پخش می‌کند، آن یکی عکس مسئولی که برای بازدید از ستادش رفته را همه جا می‌زند و دیگری در مسجد عملکرد مسئولان را به باد انتقاد می‌گیرد. در این بین اما چیزی که بسیار جای خالی‌اش احساس می‌شد، برنامه‌های نامزدها بود که متأسفانه مردم از آنها چیزی نمی‌دیدند.

باید دید مردم در روز دوم اسفند ماه بالاخره از بین این نامزدهای باقی مانده به چه کسی رأی می‌دهند آن کس که تبلیغاتش بیشتر بود یا آن کس که برنامه بهتری داشت!

کد خبر 4856858

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha