۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۲:۳۵

سردار جعفرآبادی:

ارتفاع مداری را به ۳۶ هزار کیلومتری افزایش می‌دهیم

ارتفاع مداری را به ۳۶ هزار کیلومتری افزایش می‌دهیم

فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه گفت: برنامه داریم ارتفاع مداری را افزایش دهیم و در سال‌های آتی به مدار ۳۶ هزار کیلومتری برسیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، سردار علی جعفرآبادی فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه در گفتگو با مجله اینترنتی نگار در خصوص موضوع ارتقاء مداری ماهواره‌های ایرانی برای مدار ۳۶ هزار کیلومتری که رهبر معظم انقلاب نیز در سخنان خود به آن اشاره فرموده‌اند، گفت: برنامه داریم که با دعای خیر رهبر انقلاب و مردم عزیزمان و کمک دانشمندان‌مان در سپاه پاسداران و وزارت دفاع، ارتفاع مداری را افزایش دهیم و در سال‌های آتی به ارتفاع یا مدار ۳۶ هزار کیلومتری برسیم.

وی افزود: این ارتفاع مداری یا مدار ژئو از آنجا مهم است که مختص ماهواره‌های مخابراتی و تلویزیونی است و یک ارتفاع مدار بسیار راهبردی است که ماهواره‌ها در آن نسبت به یک ناظر زمینی به شکل ثابت و ساکن هستند و سرعت ماهواره با زمین به یک میزان می‌رسد. رساندن ماهواره به این مدار هم از جنبه اقتصادی برای کشور عایدات دارد و هم ابزاری برای حفظ دارایی‌های فضایی کشور مثل نقاط مداری ژئو است.

سردار جعفرآبادی تاکید کرد: مردم شریف ما لیاقت رسیدنبه این دستاورد بزرگ را دارند البته رسیدن به این مهم نیاز به پیوستگی برنامه‌های فضایی دارد که با نصرت الهی و حمایت مسئولین کشوری و لشکری به نتیجه خواهد رسید.

۹۰ درصد سازندگان ماهواره نور و ماهواره‌بر قاصد زیر ۳۰ سال سن دارند

فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه در خصوص میانگین سنی تیم طراحی، ساخت و پرتاب ماهواره نور و ماهواره‌بر قاصد نیز عنوان کرد: تقریباً تمام تیم‌های طراح، سازنده و کنترل کننده ماهواره بر و ماهواره از جوانان این کشور هستند. قاطعانه اعلام می‌کنم که ۹۰ درصد این عزیزان کمتر از ۳۰ سال سن دارند و همه متخصصینی که نقش مستقیم در پروژه دارند بلا استثناء در دانشگاه‌های داخل کشور و زیر نظر اساتید خودمان تحصیل کرده‌اند.

وی گفت: ذهن و قلب این عزیزان سرشار از انگیزه‌های جهادی است و تمام اتاق‌ها و آزمایشگاه و کارگاه‌های آنها با عکس‌های بزرگ و کوچک شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید حاج حسن طهرانی مقدم مزین شده و این دو شهید بزرگوار عملاً به سراج منیر جهادگران عرصه هوافضا تبدیل شده‌اند. پرتابی که انجام شد هم محل پرتاب و هم تیم پرتاب، ادامه تیمی هستند که با سردار تهرانی مقدم کار می‌کردند.

سردار جعفرآبادی با اشاره به پیچیدگی‌های پروژه‌های فضایی، عنوان کرد: پیچیدگی این پروژه جدای از پیچیدگی‌های طراحی و ساخت و مونتاژ این سامانه، از لحظه پرتاب تا لحظه تزریق ماهواره حداقل ۱۰ مکانیزم عمده مکانیکی، شیمیایی و الکترونیکی اتفاق می‌افتد که هرکدام جزئیاتی در دل خود دارند.

فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه گفت: سرعت ۷۵۰۰ متر بر ثانیه که رهبر انقلاب اعلام کردند معادل سرعت ۲۷ هزار کیلومتر بر ساعت است و به دلیل همین سرعت زیاد ماهواره می‌تواند ظرف ۱.۵ ساعت یک دور به دور کره زمین بزند؛ این سرعت یعنی ما مسافت تهران به مشهد را ما ظرف ۲ دقیقه طی کنیم و این سرعت عدد بزرگی است.

وی تاکید کرد: سخت‌تر از رسیدن به این سرعت، دقت آن است که در محدوده ۷۵۰۰ متر بر ثانیه، دقت تزریق نباید کمتر از ۲ متر بر ثانیه باشد تا مدار تزریق به شکل دایروی باشد.

کد خبر 4921730

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha