۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۵:۵۵

روانشناس عمومی:

سخت‌گیری غیرضروری باعث شکل‌گیری شخصیت وسواسی در کودک خواهد شد

سخت‌گیری غیرضروری باعث شکل‌گیری شخصیت وسواسی در کودک خواهد شد

اصفهان-روانشناس عمومی گفت: سخت گیری غیر ضروری باعث شکل‌گیری شخصیت وسواسی در کودک خواهد شد و شاید تا پایان عمر مسیر رسیدن به موفقیت برای کودک دور شود.

فائزه طالبی در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به بازگشایی محدود مدارس در آینده نزدیک اظهار داشت: لازم است والدین در هنگام بازگشایی مدارس بر روند رعایت نکات بهداشتی توسط فرزندانشان نظارت داشته باشند.

وی با تاکید بر عدم اجرای رفتارهای وسواس گونه والدین تصریح کرد: والدین نباید بیش از حد لازم، کودک را مجبور به اجرای یک سری نکات بهداشتی غیرضروری کنند؛ زیرا باعث شکل گیری شخصیت وسواس فکری -عملی در کودک خواهد شد چراکه کودکان در سنین پایین امکان پذیرفتن هر رفتاری را در ذهن خود و تثبیت آن رفتار را در شخصیتشان خواهند داشت.

سخت‌گیری غیر ضروری باعث شکل‌گیری شخصیت وسواسی در کودک خواهد شد

این روانشناس و مشاور مدارس بیان داشت: سخت گیری غیر ضروری باعث شکل‌گیری شخصیت وسواسی در کودک خواهد شد و انجام تمام کارها را برای وی سخت خواهد کرد و شاید تا پایان عمر مسیر رسیدن به موفقیت برای کودک دور شود.

طالبی توصیه‌هایی به والدین داشت و افزود: پذیرش بی قید و شرط فرزند، یعنی از به کار بردن جمله‌هایی مانند اینکه تو پسر یا دختر بدی هستی خودداری شود، چرا که تمام رفتارهای کودک را مورد نقد قرار گرفته می‌شود.

استفاده از تکنیک ساندویچ؛ تثبیت رفتار خوب در کودک

وی استفاده از تکنیک ساندویچ برای آموزش رفتاری به کودک را به والدین توصیه کرد و تاکید کرد: ابتدا یک صفت یا ویژگی خوب را در کودکتان را بیان کنید، سپس رفتاری را که از او می‌خواهید انجام دهد را دقیق با ذکر جزئیات برای وی بیان نمائید و در ادامه یک صفت مثبت دیگر از فرزندتان را به او بگویید.

وی اضافه کرد: والدین حمایت مثبت از کودکان خود را داشته باشند به این معنا که، والدین به کودک کمک کرده تا او توانایی‌های خود را به گونه‌ای رشد دهد تا به تدریج بتوانند با روشی مثبت بر نقاط ضعف خود فائق آیند.

کد خبر 4922262

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha