۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۲:۴۳

با نُت نگاری حسین مهرانی؛

جلد دوم کتاب «ردیف میرزا عبدالله برای تار» منتشر شد

جلد دوم کتاب «ردیف میرزا عبدالله برای تار» منتشر شد

جلد دوم کتاب «ردیف میرزا عبدالله برای تار» با نُت نگاری، تجزیه و تحلیل حسین مهرانی از پژوهشگران و مدرسان حوزه موسیقی منتشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، جلد دوم کتاب «ردیف میرزا عبدالله برای تار» بر اساس اجرای نور علی برومند با نُت نگاری، تجزیه و تحلیل حسین مهرانی از پژوهشگران و مدرسان حوزه موسیقی توسط انتشارات «ماهور» در دسترس مخاطبان قرار گرفت.

در جلد دوم این کتاب دستگاه‌های سه گاه، چهارگاه، ماهور، همایون، آواز بیات اصفهان، دستگاه های نوا و راست پنجگاه مورد توجه مولف قرار گرفته است.

در توضیح این مجموعه دو جلدی آمده است: «مجموعه‌ کتاب دو جلدی ردیف میرزا عبدالله دارای دو بخش است. بخش اول  که در جلد اول آمده به نظرات و تئوری مؤلف در زمینه‌های مختلفِ مبانی و تجزیه و تحلیل، اصول و قواعد انگشت‌گذاری و مضراب‌گذاری، ثبت، معرفی و نام‌گذاری مُتیف‌ها در دو بخش ساده و مرکّب و همچنین نام‌گذاری فیگور ملُدی‌ها و مرتب کردن آنها بر اساس حروف الفبا ( شامل دوتایی‌ها، پروانه‌ها، پنجه‌ها و تحریرها با کمک گرفتن از ردیف‌های دیگر اختصاص دارد.

بخش دوم، نت‌نگاری و تجزیه و تحلیل گوشه‌های ردیف است که در آن به نگارش دقیق تکنیک‌ها شامل ریتم، فاصله‌ها، علائم سرکلید و متغیرها در متن گوشه‌ها و غیره و جمله‌بندی‌ها و دسته‌بندی‌ها و همچنین نگارش دقیق مضراب‌ها و انگشت‌گذاری‌ها که معرف استیل نوازنده هستند، پرداخته شده است.»

کد خبر 4930271

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha