۸ تیر ۱۳۹۹، ۹:۱۴

استاد دانشگاه جرج فاکس در گفتگو با مهر:

اعتراضات آمریکا ممکن است به نفع ترامپ تمام شود

اعتراضات آمریکا ممکن است به نفع ترامپ تمام شود

«مارک دیوید هال» معتقد است که اعتراضات و ناتوانی رهبران دموکرات در شهرهای بزرگ برای کنترل آنها، به رئیس جمهور ترامپ امکان می دهد تا خود را به عنوان رهبری متعهد به قانون و نظم معرفی کند.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل – فاطمه محمدی پور: سلسله اعتراضات مردمی به سیاست‌های نژادپرستانه ایالات متحده آمریکا به دنبال قتل جورج فلوید، در نقاط مختلف این کشور همچنان ادامه دارد.

اعتراضات به نژادپرستی در حالی در آمریکا ادامه دارد که برخی در ابتدا آن‌را کاملاً به ضرر ترامپ می‌دانستند و معتقد بودند این اعتراضات باعث شکست ترامپ در انتخابات می‌شود. اما رادیکال شدن این اعتراضات و ایجاد بی ثباتی باعث شد ترامپ این بی ثباتی را متوجه مدیریت دموکرات‌ها در ایالت‌هایی کند که سکان اداره امور ایالتی اعم از فرمانداری و پلیس در اختیار آنهاست.

در این راستا خبرنگار مهر گفتگویی با پروفسور «مارک دیوید هال» استاد علوم سیاسی دانشگاه جرج فاکس آمریکا تنظیم نموده که در ادامه می‌آید.

وی ده‌ها مقاله و ۱۲ کتاب را در مورد مذهب و سیاست در آمریکا به رشته تحریر درآورده است از جمله: حقوقدان‌های بزرگ مسیحی در تاریخ آمریکا، جنگ‌های آمریکا، ایمان و بنیانگذاران جمهوری آمریکا و راجر شرمن و آفرینش جمهوری آمریکا.

*اعتراضات به نژادپرستی در حالی در آمریکا ادامه دارد که برخی در ابتدا آن‌را کاملاً به ضرر ترامپ می‌دانستند و معتقد بودند این اعتراضات باعث شکست ترامپ در انتخابات می‌شود. اما رادیکال شدن این اعتراضات و ایجاد بی ثباتی باعث شد ترامپ این بی ثباتی را متوجه مدیریت دموکرات‌ها در ایالت‌هایی کند که سکان اداره امور ایالتی اعم از فرمانداری و پلیس در اختیار آنهاست. ارزیابی شما چیست؟

شورش‌ها و ناتوانی رهبران دموکرات در شهرهای بزرگ برای کنترل آنها، به رئیس جمهور ترامپ امکان می‌دهد تا خود را به عنوان رهبری متعهد به قانون و نظم معرفی کند. ممکن است شورش‌ها به خوبی به پایان رسد و به انتخاب مجدد وی کمک کند.

*یک بحث مهم در خصوص اعتراضات کنونی آمریکا، تأثیر آن بر سبد رأی ترامپ است. سبد رأی ترامپ عمدتاً سفیدپوستان روستایی و متعلق به شهرهای کوچک است که مهاجران را اشغال کننده شغل‌هایی می‌دانند که باید در اختیار آنها قرار می‌گرفت. با وجود این موضوع، آیا اساساً سبد رأی ترامپ در نتیجه این اعتراضات کاهش خواهد یافت؟

پایگاه انتخاباتی رئیس جمهور ترامپ بسیار گسترده‌تر از سفیدپوستان روستایی است و بسیاری از مهاجران قانونی از رئیس جمهور حمایت می‌کنند.

*برخی معتقد هستند در سه ایالت ویسکانسین، میشیگان و پنسیلوانیا که به ترامپ در سال ۲۰۱۶ رأی داده بودند و رأی آنها سرنوشت انتخابات را تغییر داد در سال ۲۰۲۰ رأیی به او نخواهند داد. دلایل این موضوع این است که اولاً ترامپ در انتخابات قبلی در این سه ایالت با اختلاف ناچیزی برنده شده بود و دوماً در نتیجه شیوع ویروس کرونا و اعتراضات کنونی به نژادپرستی، رأی ترامپ در این سه ایالت از دست رفته است. نظر شما چیست؟

در طی سه دهه گذشته، شهروندان این ایالت‌ها اغلب در انتخابات ریاست جمهوری به دموکرات‌ها رای داده‌اند، اما شما درست می‌گویید که رئیس جمهور ترامپ در سال ۲۰۱۶ رای آنها را به دست آورد. پیروزی او در آنجا به دلیل حضور کارگران سفید یقه آبی بود و این کارگران از شورش‌ها پشتیبانی نمی‌کنند. این شورش‌ها ممکن است آنها را ترغیب کند که دوباره به رئیس جمهور ترامپ رأی دهند.

*به اعتقاد برخی، اگر ترامپ بتواند در مدت باقی مانده تا انتخابات ریاست جمهوری، وضعیت اقتصادی آمریکا را سر و سامان دهد پیروزی مجدد او تضمین می‌شود. به نظر شما با توجه به ضعیف بودن نامزد دموکرات‌ها و شرایط موجود در آمریکا شانس ترامپ برای پیروزی در انتخابات به چه عواملی گره خورده است؟

COVID-19 آشکارا تأثیر شگرفی بر اقتصاد داشته و این موضوع به رئیس جمهور ترامپ لطمه زده است. اگر اقتصاد به روند بهبود خود ادامه دهد، این مهم ممکن است به او کمک کند.

*الگوی رأی دادن رنگین پوستان در آمریکا صرفاً مسائل نژادی و هویتی نیست. برای نمونه سیاهپوستان ایالت مینه سوتا (که اعتراضات کنونی هم از آنجا شروع شد) عمدتاً سومالیایی تبار هستند در دوره قبلی به ترامپ رأی داده بودند. چرا که آنها در معادن زغال سنگ مشغول به کار هستند و رأی به رییس جمهور دموکرات و پیوستن آمریکا توسط آنها به پیمان آب و هوایی پاریس به معنای تعطیل شدن معادن زغال سنگ و بیکاری عمده آنها بود. بر این اساس آنها به ترامپ رأی دادند. با توجه به این موضوع، الگوی رأی دادن رنگین پوستان «به صورت عمده» به چه صورتی است؟ آیا مسائل اقتصادی برای آنها مهم است یا موضوعات نژادی؟

آمریکایی‌های آفریقایی تبار یکی از وفادارترین حامیان حزب دموکرات هستند، زیرا بیشتر آنها معتقدند دموکرات‌ها بیشتر از جمهوری‌خواهان از حقوق مدنی آنها حمایت می‌کنند.

کد خبر 4958036

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha