۵ مرداد ۱۳۹۹، ۱۵:۰۷

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان بوشهر:

۴ مرکز مهارت‌آموزی در استان بوشهر راه‌اندازی می‌شود

۴ مرکز مهارت‌آموزی در استان بوشهر راه‌اندازی می‌شود

بوشهر- مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان بوشهر گفت: در راستای توسعه و ترویج آموزش‌های مهارتی در استان بوشهر ۴ مرکز ملی مهارت‌آموزی در استان بوشهر تا سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالمجید دراهکی ظهر یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اولین مرکز مهارت‌آموزی گاز کشور با همکاری سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس تا پایان سال در شهرستان عسلویه به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی به راه‌اندازی دومین مرکز تربیت مربی و پژوهش‌های فنی و حرفه‌ای در شهرستان کنگان اشاره کرد و افزود: در راستای تمرکززدایی مهارت‌آموزی در کشور دومین مرکز تربیت مربی با محوریت آموزش‌ها در حوزه نفت و گاز کشور در مرکز فنی و حرفه‌ای کنگان در سال جاری شروع به کار خواهد کرد.

دراهکی از راه‌اندازی بزرگ‌ترین مرکز آموزش صنایع دریایی، بندری و شیلاتی در شهرستان دیر خبر داد و اظهار کرد: با توجه به اینکه شهرستان دیر قطب حوزه صیادی در استان بوشهر است اولین مرکز خاص آموزش‌های صنایع دریایی در این شهرستان راه‌اندازی خواهد شده که روند اجرای فیزیکی این پروژه بیش از ۶۰ درصد است و در سال آینده افتتاح خواهد شد.

وی به راه‌اندازی مرکز هتل داری و گردشگری جنوب کشور در استان بوشهر اشاره کرد و گفت: این مرکز که جزو بهترین مراکز گردشگری در کشور استان با مشارکت بخش خصوصی سال آینده در استان بوشهر به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان بوشهر با اشاره به اهمیت مهارت‌آموزی، این مهم را حلقه مفقوده میان صنعت و دانشگاه دانست و از اجرایی شدن طرح «هر جوان یک مهارت» در استان بوشهر خبر داد و اضافه کرد: بر اساس سیاست مهم توسعه مهارت‌آموزی در استان بوشهر، طرح «هر جوان یک مهارت» در این استان در دست اجرا است.

دراهکی آموزش‌های مهارتی را حلقه مفقوده بین صنعت و دانشگاه دانست و خاطرنشان کرد: امروز باید در دانشگاه‌ها به توسعه مهارت‌آموزی به دانشجویان توجهی ویژه شود.

مدیرکل آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای استان بوشهر با تأکید بر لزوم در کنار هم قرار گرفتن ظرفیت‌ها برای هدفمند کردن آموزش‌های مهارتی عنوان کرد: بر این اساس سند توسعه مهارت‌آموزی در استان بوشهر تدوین‌شده که در اولین شورای مهارت سال جاری به تصویب خواهد رسید.

دراهکی اضافه کرد: بر این اساس تدوین سند توسعه مهارت‌آموزی استان بوشهر در منطقه بر اساس یک بانک اطلاعاتی جامع اتفاق افتاده است که نقش مهمی در رونق اقتصادی استان خواهد داشت.

وی به جایگاه کارکنان آموزش فنی و حرفه‌ای در توسعه و ترویج مهارت‌آموزی در جامعه اشاره کرد و افزود: باید به جای اتکا به ثروت نفتی به داشته‌هایمان اتکا کنیم و به منابع انسانی توجه ویژه داشته باشیم.

دراهکی بابیان اینکه خوشبختانه دولت توجه و حمایت ویژه‌ای به موضوع مهارت‌آموزی دارد، گفت: باید فرهنگ مهارت‌آموزی در کشور با حمایت همه دستگاه‌های اجرایی ترویج شود.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای بوشهر بابیان اینکه اگر درجایی مدرک‌گرایی باشد دیگر جایی برای مهارت‌آموزی نمی‌ماند اضافه کرد: همه مسئولین باید تلاش کنند فرهنگ مهارت‌آموزی جایگزین مدرک‌گرایی شود و اگر چنین شود قطعاً تحولی بزرگ در زمینه اشتغال کشور و به طبع آن در استان‌ها ایجاد می‌شود و می‌توانیم امیدوار به رفع بیکاری در سال جهش تولید در کشور باشیم.

دراهکی به توسعه آموزش‌های مهارتی در بیش از ۱۲۰ روستا در سطح استان اشاره کرد و تصریح کرد: اگر موضوع آموزش مهارت‌ها در روستاها موردتوجه جدی مسئولان قرار بگیرد، باعث خواهد شد اقشار روستایی که اغلب طبقه مستضعف جامعه هستند، توانمند شده و دارای مهارت شوند و طبیعتاً بازار در این شرایط به سمت آنها سوق پیدا خواهد کرد و باعث می‌شود علاوه بر اینکه از حیث اشتغال مستقل می‌شوند از مهاجرت به شهرها برای انجام فعالیت‌های خدماتی نیز اجتناب کنند.

وی به تعامل صنعت و دانشگاه در جهت رونق بازار کار اشاره کرد و اظهار داشت: شرط رونق کسب‌وکار، اشتغال مولد و توسعه پایدار همراه بودن مهارت فنی و دانش نظری باهم است در این ارتباط در کشورهای پیشرفته و توسعه‌یافته مهارت‌های فنی و حرفه‌ای از شروع دوره ابتدایی تا پایان تحصیلات دانشگاهی در کنار آموزش علمی و نظری استقرار دارد و زمینه‌ساز توسعه است.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان بوشهر گفت: امروز ۵۰ درصد بیکاران کشور را فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند و فرد بعد از ۱۶ سال تحصیل وقتی وارد بازار کار می‌شود متوجه خلأ عمیق نداشتن مهارت فنی می‌شود به همین دلیل امروز ۷۰ درصد کارآموزان فنی و حرفه‌ای دانشگاهی هستند.

دراهکی با تأکید بر اینکه فقر مهارت فنی ریشه در خانواده‌ها دارد تأکید کرد: همه آرزوهای پدر و مادران برای فرزندانشان تحصیل در رشته‌های تجربی، ریاضی و انسانی است هرچند منکر این آموزش‌ها نیستم اما خانواده‌ها باید فرزندان خود را به فراگیری آموزش‌های فنی و حرفه‌ای تشویق کنند.

وی با تأکید بر اینکه جامعه باید به سمت مهارت‌آموزی سوق داده شود، گفت: هدف اصلی آموزش فنی و حرفه‌ای و دیگر نهادهای آموزشی تربیت نیروی ماهر و توانمند است زیرا اثربخشی مهارت‌های فنی و حرفه‌ای کلید کارآفرینی و عامل اصلی حل مشکل بیکاری در جامعه است.

کد خبر 4983570

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha