۲۶ مرداد ۱۳۹۹، ۱۴:۵۰

دبیرکل بنیاد بین المللی غدیر تشریح کرد:

سلامت جسم از دیدگاه امام علی(ع)/ صحت بدن علامت تقوا است

سلامت جسم از دیدگاه امام علی(ع)/ صحت بدن علامت تقوا است

خرم‌آباد- دبیرکل بنیاد بین المللی غدیر با تاکید بر اینکه امام علی(ع) فقر را دشمن ما می‌داند و بیماری بدن را بدتر از فقر معرفی می‌کند، گفت: امام علی(ع) صحت بدن را علامت تقوا می‌دانند.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله کاظم صدیقی در پیام ارسالی به یازدهمین همایش ملی سیره علوی در لرستان که امروز یکشنبه برگزار شد؛ در سخنانی با اشاره به اینکه وجود مقدس امام علی (ع) قرآن ناطق است، اظهار داشت: یکی از آیات قرآنی زندگی ساز ما این است که «عَلَیْکُمْ أَنْفُسَکُمْ لا یَضُرُّکُمْ مَنْ ضَلَّ إِذَا اهْتَدَیْتُمْ»، «بر شما باد به خودتان، مراقبت از خود»؛ مواظبت بر سلامت جسم، جان، دین و اخلاق پیام روشن این آیه سوره مبارک مائده است.

وی با بیان اینکه واجب است که خودتان را از تشویش‌ها، مرض‌ها، خطرات و بیماری‌ها حفاظت و حراست کنید، تصریح کرد: امام علی (ع) قرآن ناطق هستند، هم سالم زندگی کردند و هم دستوراتی برای بهداشت و درمان از ایشان در نهج البلاغه و کتاب‌های دیگر در دسترس است.

دبیرکل بنیاد بین المللی غدیر با تاکید بر اینکه در حدیثی در کتاب شریف «تحف العقول» از امیر المومنین علی (ع) نقل شده است «مسئله فقر و پریشانی بلا است»، جامعه علوی نباید فقیر باشد؛ نه فقر فرهنگی، نه فقر اقتصادی و نه فقر سیاسی، افزود: در ادامه این حدیث آمده است «شدید تر و سخت‌تر از این بلا، بلای بیماری بدن است» کسی که بدنش ناسالم شد فکرش کار نمی‌کند؛ عقل درست در بدن سالم است.

آیت الله صدیقی با اشاره به اینکه امام علی (ع) فقر را بلا می‌داند اما بیماری را ریشه فقر، گفت: در ادامه این حدیث امام می‌فرماید «شدید تر از بیماری بدن، بیماری دل است» بیماری روحی و روانی و بیماری دینی سخت‌تر از بیماری بدن است.

وی تاکید کرد: امام علی (ع) نسبت به فقر جامعه حساس است، فقر را دشمن ما می‌داند و بیماری را مهم‌تر و بدتر از فقر معرفی می‌کند و پریشانی دل و ناسالمی دین و روح را از بیماری بدن هم مشکل ساز تر و سخت‌تر معرفی می‌فرمایند.

دبیرکل بنیاد بین المللی غدیر با بیان اینکه همانگونه که تنظیم شعائر دینی، شعائر حسینی، شعائر غدیری و… علامت تقوا است؛ امام علی (ع) نیز صحت بدن را علامت تقوا می‌دانند، تصریح کرد: انسان با تقوا وقتی تقوایش برای ما محرز می‌شود که ببینیم مراقبت لازم را به عمل آورده و بدن خود را سالم نگه داشته و عضو مفید جامعه است.

آیت الله صدیقی با اشاره به اینکه در حدیث دیگری در نهج البلاغه حکمت ۱۹۸ آمده است که «فَإِنَّ تَقْوَی اللهِ دَوَاءُ دَاءِ قُلُوبِکُمْ، وَبَصَرُ عَمَی أَفِئِدَتِکُمْ، وَشِفَاءُ مَرَضِ أَجْسَادِکُمْ»، اظهار داشت: تقوا در اسلام هم حفظ دنیاست هم حفظ آخرت، هم حفظ دین و اخلاق است هم حفظ صحت بدن.

وی با تاکید بر اینکه این فرهنگ غنی شایسته پیروی است و این رهبر، رهبر دنیوی و اخروی برای جامعه است، افزود: اگر شما بدن سالم می‌خواهید باید با پرهیز زندگی کنید.

دبیرکل بنیاد بین المللی غدیر با بیان اینکه در حدیث دیگری از نهج البلاغه آمده است «اَلْمُسْلِمُ مَنْ سَلِمَ الْمُسْلِمُونَ مِنْ لِسَانِهِ وَ یَدِهِ»، تصریح کرد: این شاخص مسلمان بودن و مؤمن بودن است، اگر کسی باعث می‌شود ویروسی نشر پیدا کند و بیماری توسعه پیدا کند یا با زبانش چیزی بگوید که مردم مراقبت لازم و خودحفاظتی را از دست بدهند، یا با دستش محیط زیست انسان را آلوده کند از دیدگاه امام علی (ع) مسلمان نیست، تصریح کرد: مسلمان سالم است و شعار سلامت در زندگی او اثر گذار است. لذا اسلام دین سلام است و از اسماً جمالیه خدا «سلام» است.

آیت الله صدیقی ادامه داد: سلامتی باعث ایجاد امنیت می‌شود، سلامتی منشأ امنیت است و وجود امام علی (ع) مظهر همه اسماً جمالیه و جلالیه است و خودشان شعار سلام را داشتند و مردم را مکلف کردند به یکدیگر سلام بگویند، یعنی محیط و زندگی و اعضای خود را سالم نگه دارید.

کد خبر 4999974

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha