۲۹ مرداد ۱۳۹۹، ۱۶:۵۹

تا ساعاتی دیگر؛

نشست فوری شورای‌امنیت درباره مالی به درخواست فرانسه برگزار می‌شود

نشست فوری شورای‌امنیت درباره مالی به درخواست فرانسه برگزار می‌شود

شورای امنیت سازمان ملل متحد با درخواست فرانسه و نیجر با موضوع تحولات مالی تا ساعاتی دیگر تشکیل جلسه می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آناتولی، شورای امنیت سازمان ملل متحد امروز چهارشنبه به وقت محلی به درخواست فرانسه و نیجر با موضوع کودتای مالی به صورت غیرعلنی تشکیل جلسه خواهد داد.

بر اساس اعلام این رسانه، ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه نیز با انتشار بیانیه‌ای در واکنش به تحولات اخیر در مالی، بر نگرانی کشورش از وقوع کودتا در این کشور آفریقایی تاکید کرد.

وزیر خارجه فرانسه در این باره اعلام کرد: فرانسه از کودتای صورت گرفته در مالی نگران است. این واقعه تاسف آور را به شدت محکوم می‌کنیم.

ژان ایو لودریان همچنین با تاکید بر حمایت پاریس از رویکرد جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا از کودتای صورت گرفته در مالی، از کودتاچیان این کشور خواست به پادگان‌ها بازگشته و از نظام قانون اساسی مالی حمایت کنند.

وی همچنین با بیان اینکه کشورش تحولات مالی را در بالاترین سطح تحت نظر دارد، گفت: فرانسه به حمایت بدون قید و شرط از حاکمیت ملی و دموکراسی در مالی ادامه خواهد داد.

گفتنی است کودتای نظامی مالی دیروز سه شنبه از پادگان «سونجاتا» واقع در ۱۵ کیلومتری «باماکو» پایتخت این کشور آغاز شد.

ارتش مالی طی این کودتا به دو گروه تقسیم شده و در حالی که شماری از نظامیان این کشور از سرهنگ «سعدیو جامارا» تبعیت می‌کنند، تعدادی دیگر نیز حامی «ابراهیم ابوبکر کیتا» رئیس‌جمهور هستند.

به گزارش برخی منابع خبری محلی «موسی تیمبینه» رئیس مجلس و«عبدالله دافی»، وزیر اقتصاد مالی از سوی نظامیان کودتاگر گروگان گرفته شده اند.

همچنین نظامیان کودتاگر «ابوبکر ابراهیم کیتا» رئیس‌جمهور این کشور را حدود ساعت ۱۶:۳۰ دیروز به وقت محلی از منزلش در باماکو خارج و به مکان نامعلومی منتقل کردند.

در ساعات اولیه بامداد امروز «ابوبکر ابراهیم کیتا» اعلام کرد که از مقام خود کناره گیری، پارلمان را منحل و دولت را برکنار می کند؛ وی طی سخنرانی کوتاهی در تلویزیون دولتی گفت: مایل نیستم به خاطر ماندن در قدرت خونی ریخته شود.

گروه‌های مخالف در مالی از ماه می سال جاری میلادی تظاهرات متعددی برای استعفای «ابوبکر ابراهیم کیتا» برگزار کردند.

کد خبر 5003183

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha