۳۰ مرداد ۱۳۹۹، ۱۰:۵۵

مهر گزارش می‌دهد؛

بجنورد سیاه پوش شد/ این خانه عزادار حسین است

بجنورد سیاه پوش شد/ این خانه عزادار حسین است

بجنورد- هیئت‌های بجنورد در آستانه ماه محرم اقدام به سیاه‌پوش کردن شهر و محله کرده‌اند مردم نیز با راه اندازی پویش «این خانه عزادار حسین است» سعی در نقش‌آفرینی برای محرم دارند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها، کم کم تمام شهر سیاه پوش شده؛ شهری که مدت‌هاست منتظر فرصتی است تا دل خود را از دردها و رنج‌هایی که برش وارد شده خالی کند. گریه کند و با خدا ارتباط بگیرد. شکر کند و دعا. تقاضای عبور از دوران کرونا بکند.

محرم ۹۹ متفاوت‌تر از سال‌های گذشته است. امسال نباید دسته روی داشته باشیم؛ نباید سفره اطعام پهن کنیم و نباید مراسم را پرجمعیت و نزدیک به هم برگزار کنیم. اما اینها باعث نشده تا عشاق حسین (ع) دست روی دست بگذارند و هیچ کار نکنند.

دلباختگان شهید کربلا امروز هرچند کارشان سخت‌تر شده، اما انگیزه بیشتری دارند. آنها می‌دانند امسال وظیفه حفظ سلامت عزاداران را نیز بر دوش دارند و الحق که چه خوب برای این مسئله تلاش می‌کنند. آنها دوست ندارند خشی بر دست یک عزادار بیفتد چه رسد به ویروس منحوس کرونا مبتلا شوند.

از همین رو است که کار خود را چند برابر کرده‌اند و سعی داشتند با برگزاری هیئت در فضای باز احتمال شیوع کرونا را کاهش دهند. اقدامی که دردسرهای زیادی را دارد اما همه این سختی‌ها یک طرف، یک قطره اشک برای امامشان یک طرف.

از سوی دیگر طرح «این خانه عزادار حسین است» نیز در خراسان شمالی راه اندازی شده است. هر خانه با نصب پرچم سیاه در جلوی درب خانه‌اش، عزادار بودن خود را اعلام می‌کند و به این ترتیب در سیاه پوش شدن شهر کمک می‌شود.

هیئت‌ها نیز سخت در تلاش هستند تا در آستانه شروع محرم تمام مقدمات را فراهم کنند. یکی از این هیئت‌ها در دانشگاه پیام نور بجنورد مستقر است؛ این هیئت طی سال‌های گذشته در هر شب بیش از ۳ هزار عزادار حسینی را پذیرایی می‌کرد و از این جهت جز هیئت‌های بزرگ شهر بود.

اینک نیز برای فراهم کردن مقدمات حضور مردم در مراسم تلاش‌های زیادی می‌کنند. برپایی خیمه رو باز در فضای آزاد سختی‌های خود را دارد که خادمان هیئت مشغول انجام آن هستند.

علی جعفری، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور بجنورد در گفتگو با مهر اظهار: به همت هیئت یا فاطمه الزهرا (س)، مراسم عزاداری دهه اول محرم در جوار مزار شهدای گمنام دانشگاه پیام نور بجنورد از ۳۰ مرداد آغاز و به مدت ۱۱ شب ادامه دارد.

جعفری ادامه داد: در این مراسم حجت الاسلام سعادتی به سخنرانی خواهد پرداخت و حاج محمدرضا ایزی، با نوای خود عزاداران را به فیض خواهند رساند.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور بجنورد در ادامه با تاکید بر لزوم حفظ سلامت عزاداران حسینی بیان کرد: این مراسم در فضای باز و زیر نظر ستاد کرونای استان برگزار خواهد شد.

وی افزود: فضای کافی برای حضور خانوادگی در حاشیه مراسم همراه با زیرانداز شخصی آماده است. همچنین حفظ رعایت فاصله اجتماعی ۲ متر واجب است. محل عزاداری نیز پیوسته ضد عفونی خواهد شد.

جعفری تصریح کرد: از ورود افراد بدون ماسک جلوگیری به عمل می‌آید لذا عزاداران حتماً ماسک همراه خود بیاورند.

این فعال دانشجویی در انتها گفت: پخش غذای نذری و تبرک جهت جلوگیری از ایجاد صف و ازدحام در مناطق محروم حاشیه شهر توزیع می‌شود.

نگاهی به فعالیت هیئت‌ها

در گوشه گوشه خراسان شمالی و شهر بجنورد مراسم عزاداری برقرار است که در ادامه برخی از آنها را مرور می‌کنیم. برگزاری مراسم در محوطه آستان مقدس امام زاده سید عباس (ع) در دهه اول محرم، پس از نماز مغرب و عشا از جمله این موارد است. این مراسم حجت الاسلام اسدالله جعفری به سخنرانی خواهد پرداخت و سید مصطفی پور حسینی و حسین کاظمی مداحان مراسم خواهند بود.

مسجد صاحب‌الزمان (ع) در خیابان حر بجنورد نیز به مدت ۱۰ شب برنامه خود را اجرا خواهد کرد. در این مراسم حجت الاسلام کمالی و حجت الاسلام جوانوش سخنرانی خواهد داشت و حامد قلی زاده با نوای خود عزاداران را به فیض خواهند رساند.

هیئت معظم مجنون المهدی نیز در بلوار فرودگاه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مشغول به عزاداری خواهند شد. این برنامه نیز از ساعت ۲۰ هر شب آغاز می‌شود. در این مراسم محمد قادری، حمید محمدی و سعید رمضانی مداح خواهند بود.

هیئت عشاق سیدالشهدای جوادیه بجنورد دیگر هیئتی است که از شب گذشته برنامه‌های خود را آغاز کرده. در این هیئت حجت الاسلام عبدالله روحانی و رضا محمدی مسئول اجرای برنامه هستند.

مسجد امام حسن عسکری (ع) همزمان با نماز مغرب و عشا به مدت ۱۱ شب برنامه‌های خود را آغاز خواهد کرد. حجت الاسلام مهدی کمالی و سید باقر سیدی زاده در این هیئت به عنوان مداح و سخنران حضور خواهند داشت.

هیئت محبان اهل بیت که در چهارراه شهرداری ساکن است نیز به مدت ۱۰ شب از ساعت ۲۱ مراسم عزاداری خود را آغاز خواهد کرد و مردم می‌توانند از آن استفاده کنند. در این مراسم حسین عشرتی، حامد شاکری، محمد ایزانلو و علی قدوسی به عنوان مداح فعال خواهند بود.

هیئت شهدای مدافع حرم نیز با همکاری هیئت شهدای گمنام در محل گلزار شهدای گمنام امام زاده سید عباس فعال خواهند بود. در این مراسم حجت الاسلام منفردی و هادی اقبالی به اجرای مراسم عزاداری خواهند پرداخت.

این تنها گوشه‌ای از فعالیت‌ها و مراسمی بود که از امشب در بجنورد آغاز می‌شود. مراسم بسیاری در نقاط مختلف برگزار خواهد شد که رعایت پروتکل‌های بهداشتی، خط مشترک تمام اطلاع رسانی هیئت‌ها بود.

کد خبر 5003518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha