۱ شهریور ۱۳۹۹، ۱۶:۱۸

در گفتگو با مهر مطرح شد؛

روایت مهدی نادری از نسخه‌نویسی وتعزیه‌خوانی/ «عارف‌البکا»مستند شد

روایت مهدی نادری از نسخه‌نویسی وتعزیه‌خوانی/ «عارف‌البکا»مستند شد

مهدی نادری کارگردان سینمای ایران با اشاره به پخش مستند «عارف البکا» از شبکه مستند سیما، به تشریح فرآیند تولید و ویژگی‌های این مستند پرداخت.

مهدی نادری در گفتگو با خبرنگار مهر درباره پخش مستند «عارف البکا» با محوریت تعزیه خوانی که امشب اول شهریور از شبکه مستند روی آنتن می‌رود، بیان کرد: هنر تعزیه یک هنر آیینی در فرهنگ ما ایرانیان است و به دلیل استقبال گسترده مردم از این هنر یکی از دغدغه‌های مهم درباره آن فراهم‌آوری مکان برای اجرا است. درواقع گونه‌های مختلف هنری دغدغه مخاطب دارند اما تعزیه دغدغه مکان هم دارد.

وی با اشاره به ویژگی‌های مستند خود گفت: واقعیت این است که ما با نوعی فقدان منابع تصویری در زمینه شیوه نسخه‌نویسی و قرائت تعزیه‌خوان‌های بزرگ مواجه هستیم که من تلاش کردم در این مستند به این منابع بپردازم.

نادری ادامه داد: بیشتر فیلم‌های مستندی که درباره تعزیه ساخته می‌شود به خود اجرای تعزیه می‌پردازد اما این مستند درباره شیوه تعزیه‌نویسی و تعزیه‌خوانی است. برای این منظور هم با پیشکسوتان و بزرگان این حرفه مثل رضا حیدری یا ابوالفضل صابری همراه شده‌ایم و تفاوت دیدگاه‌ها در این زمینه را به نمایش درآوردیم.

این مستندساز با اشاره به محل تصویربرداری و ساخت این مستند عنوان کرد: ما برای تولید و تصویربرداری این مستند به شهر تفرش رفتیم و پژوهش‌ها در آنجا انجام شد، چراکه بزرگترین تعزیه‌خوان‌های ایران در تفرش سکونت دارند.

وی درباره مدت زمان تولید این مستند نیز توضیح داد: ما حدود چند ماه درگیر ساخت این مستند بودیم تا بتوانیم زوایایی از تعزیه خوانی را نمایش دهیم که ماحصل آن در ۴۵ دقیقه آماده نمایش شده است و امشب (شنبه اول شهریور) ساعت ۲۲ از شبکه مستند پخش می‌شود.

عوامل سازنده این مستند به این شرح هستند؛ تهیه‌کننده و کارگردان مهدی نادری، جواد دهقان تصویربردار، جمال دهقان صدابردار، سمیرا نجفی برنامه ریز و مدیر تولید، حمید نجفی راد تدوینگر.

کد خبر 5005312

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha