۳ شهریور ۱۳۹۹، ۱۸:۳۵

معاون رئیس جمهور از طرح شتابگر ملی در استان قزوین بازدید کرد

معاون رئیس جمهور از طرح شتابگر ملی در استان قزوین بازدید کرد

قزوین- محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه از طرح بزرگ شتابگر ملی یا «چشمه نور» در استان قزوین بازدید کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه ظهر دوشنبه به همراه هدایت الله جمالی پور استاندار قزوین، فاطمه محمدبیگی و لطف الله سیاهکلی نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی از طرح شتابگر ملی در استان قزوین بازدید کرد.

«طرح شتابگر ملی» به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های علمی کشور در مجموعه‌ای به نام «چشمه نور» در شمال شهر قزوین در حال اجراست.

شتابگر ملی به‌عنوان یک آزمایشگاه بزرگ علمی با تمرکز بر روی پرتوهای سیکلوترون (پرتوهای نوری بسیار درخشنده) راه را برای اجرای تحقیقات در رشته‌های مختلف هموار می‌سازد و حوزه‌های مختلف پزشکی، فیزیک، شیمی، الکترونیک، کشاورزی، داروسازی و صنعت در طرح شتابگر ملی توسعه می‌یابند.

متخصصان و دانشمندان، پروژه «چشمه نور ایران» را یک شتابگر سنکروترون با انرژی ۳GeV، جریان ۴۰۰mA و گسیلندگی ۰.۴۷nmrad معرفی می‌کنند که محیط حلقه انبارش ۵۲۸m بوده و انتظار می‌رود که ساخت ماشین آن تا سال ۲۰۲۵ در شهر قزوین به پایان برسد.

این طرح، مجتمع بزرگی از شتابگرهای پیچیده، ابزارهای تجربی و آزمایشگاه‌های متنوع است که در دهه‌های آینده نیروی محرکه اصلی برای رسیدن به اهداف علمی و مهندسی مهم کشور خواهد بود.

این طرح ملی اولین تسهیلات آزمایشگاهی در مقیاس بزرگ برای پژوهش‌های بین‌رشته‌ای در ایران است و انتظار می‌رود پس از تأسیس آزمایشگاه، سالانه هزاران دانشمند و محقق از این آزمایشگاه ملی در تحقیقات خود استفاده کنند.

کد خبر 5007474

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha