به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، بشری میسوم سلیمان، قهرمان مسابقات «چالش خواندن» سال ۲۰۱۷ دبی در مخالفت با عادی سازی روابط میان تل آویو و ابوظبی از عنوان خود چشم پوشی کرد.
وی با اشاره به اینکه از عناوینی که در چارچوب مسابقات چالش خواندن سال ۲۰۱۷ به دست آورده، چشم پوشی کرده است، گفت: من از جانب خودم عناوینی که از این پروژه به دست آورده ام، چشم پوشی می کنم و از باب وفاداری از همه اعضای این پروژه اعم از شرکت کننده یا ناظر دعوت می کنم که از مسابقه انصراف و از وابستگی قبلی خود کنار بکشند.
این موضع گیری در ادامه روند سریالی انصراف ادباء و شعرا در کشورهای مختلف عربی است که جوایزی که موسسات فرهنگی مورد حمایت دولت امارات می دهد را تحریم کرده اند.
چند روز قبل هم محمد علی شمس الدین شاعر لبنانی هم در ادامه روند سریالی انصراف از جایزه کتاب شیخ زاید در اعتراض به توافق عادی سازی روابط ابوظبی-تل آویو از انصراف خود خبر داده و اعلام کرده بود: موضوع نزاع با اسرائیل بحث وجودی است و باید که اهل ادب و فرهنگ موضع گیری کنند. علت انصرافم این است که من فرزند این سرزمینم و هرگز آنرا رها نخواهم کرد.انتشاراتی دارالنهضه بیروت کتاب مرا برای دریافت این جایزه از سوی من معرفی کرده بود و این قبل از توافق عادی سازی امارات و اسرائیل بود که این توافق دلیل کافی و قانع کنندهای برای اتخاذ این موضع از سوی من و انصرافم بود. آنچه ما امروز شاهد آن در زمینه عادی سازی روابط با دشمن صهیونیست هستیم، اقدامی از سوی رژیمهای عربی است که انور سادات با کمپ دیوید آنرا کلید زد و و با پیمان اسلو ادامه یافت. پس از توافق دلیل کافی برای انصرافم یافتم به این دلیل که این موسسهای که جایزه را میدهد مستقل نیست و از سوی دولت حمایت میشود و اگر این موسسه مستقل بود و دیدگاه دیگری داشت از آن انصراف نمیدادم. این موضع من همسو با شعر من است من سیاستمدار یا خطیب نیستم اما باورهایی دارم که به آن اعتقاد دارم. من در سال ۲۰۱۲ جایزه گرفتم به سبب دفاع از کرامت عربی و در سال ۲۰۱۵ نیز، به سبب مواضع میهن پرستانه ام، جایزه گرفتم.
شمس الدین به ناتوانی رژیمهای سازشکار در قبولاندن پذیرش رژیم صهیونیستی به اذهان ملتهای عربی اشاره کرد و گفت: ما شاهد احساسات ضد اسرائیلی هستیم و این با وجود همه دغدغههایی معیشتی است که مردم دارند. اگر همه پرسی برگزار شود شاهد تناقض واقعی میان مقامات سیاسی و قشرهای فرهنگی و مردمی خواهیم بود. باید موضع گیری شود.پس از این تجربه دریافتم که یک عطش عربی عمومی عام درباره احساس کرامت وجود دارد که موضعی فراتر از معاش و امرار معاش است.
همچنین، احمد ابوسلیم، شاعر فلسطینی با بیرون کشیدن رمانش از رقابت در جایزه بینالمللی بوکر عربی ۲۰۲۱ اولین فردی بود که اعتراض خود را نسبت به سازش امارات با اسرائیل نشان داد و از دیگر روشنفکران عرب نیز خواست تا با قطع مراودات فرهنگی خود با امارات به این کارزار بپیوندند.
از دیگر تحریمکنندگان امارات، محمد بدرانه، عکاس فلسطینی است که از مشارکت در نمایشگاه «دیدگاه ۸» که قرار بود در تاریخ ۲۹ اوت در امارات برگزار شود انصراف داد.
نویسندگان و هنرمندان مراکشی نیز با محکوم کردن امارات در پی برقراری روابط با اسرائیل از نامزدی در جایزه شیخ زاید و برخی موسسات فرهنگی دیگر که امارات مسوول برگزاری آن است انصراف دادند و در صف اول اعتراض به این اقدام قرار گرفتهاند.
یحییبنالولید، منتقد و استاد دانشگاه مراکشی در توییتر خود با اشاره به اینکه در آثار پژوهشی بسیاری به قضیه فلسطین پرداخته نوشت که به سبب این توافق زشت و پلید کتاب خود را از رقابت در جایزه ادبی امارات کنار کشیده و از سمیناری که قرار بود در سال ۲۰۲۱ در امارات برگزار شود انصراف داده و تا رسیدن به حق و مطالبه قانونی فلسطینیها در کنار آنها ایستاده است.
عبدالرحیم جیران، دیگر نویسنده مراکشی نیز استعفای خود را از عضویت در تحریریه مجله «الموروث الثقافی» که وابسته به موسسه شارجه بود و نیز کنارهگیری از همه فعالیتهایی که در امارات برگزار میشد اعلام کرد و در صفحه اجتماعی خود نوشت «فلسین خط قرمز ما است و هرگونه عادیسازی با رژیم صهیونیستی قابلقبول نیست.»
ابویوسف طه، نویسنده «آشیانه پرنده منفرد» نیز نوشت «در همه عمرم به قضیه فلسطین و این حقیقت که ملت فلسطین تحت یک بیعدالتی و ظلم تاریخی قرار گرفتهاند ایمان داشتهام و به همین سبب و برای راضی کردن درونم و همدردی با ملت فلسطین از رقابت در جایزه ادبی در امارات انصراف میدهم.»
الزهره رمیج نیز از مسوولان جایزه شیخ زاید خواست تا اثرش با عنوان «سالن انتظار» را از رقابت در این جایزه حذف کنند.
احمد الوزیری، مترجم و نویسنده نیز اثر خود با عنوان «پادشاه دو بار میمیرد» را از گردونه رقابت در جایزه شیخ زاید حذف کرد و نوشت که امارات از طریق جوایز ادبی، فعالیتها، رویدادها و تاسیس موسسات فرهنگی، سعی در نفوذ در وجدان ملت عرب داشته تا مسیر عادیسازی روابط، پذیرش و قبول رژیم صهیونیستی را هموار کند و برای نویسندگانی که در آثارشان به دفاع از حق و دشمنی با ظلم پرداختهاند تحمل خشونت، استبداد، بیعدالتی و آوارگی غیر ممکن است.
این روند با انصراف محمد بنیس شاعر مراکشی و بنیانگذار خانه شعر در مراکش و یکی از شاعران به نام عرب، ادامه یافته است.
نظر شما