۸ شهریور ۱۳۹۹، ۱۱:۳۳

دوشنبه یازدهم شهریور

وبینار «مرثیه سرایی در ایران و هند» برگزار می‌شود

وبینار «مرثیه سرایی در ایران و هند» برگزار می‌شود

وبینار «مرثیه سرایی در ایران و هند» روز دوشنبه ۱۱ شهریور با همکاری مشترک رایزنی فرهنگی ایران در دهلی، دانشگاه لکهنوی هند و... برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، وبینار «مرثیه سرایی در ایران و هند» روز دوشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۹ با همکاری مشترک رایزنی فرهنگی ایران در دهلی، نهاد کتابخانه‌های کشور، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه گیلان، دانشگاه لکهنوی هند و دانشگاه جامعه ملیه هند برگزار خواهد شد. غلامعلی حدادعادل، علیرضا قزوه، حجت‌الاسلام سیدسلمان صفوی، فرزانه اعظم لطفی، احسان الله شکراللهی، محمدعلی ربانی و… از جمله سخنرانان این وبینار هستند.

محمد علی ربانی در این زمینه گفت: مرثیه سرایی در هند به دلیل حضور هفتصد ساله زبان فارسی در هند وهمچنین سهم شاعران و مرثیه سرایان ایرانی و پارسی گوی در معرفی وترویج مرثیه سرایی در میان مسلمانان هند، از قدمت دیرینه‌ای برخوردار است وشاعران و مرثیه سرایان بزرگی در طی چند قرن گذشته در هند ظهور یافتند که آثار ارزشمندی در مرثیه سرایی شهدای کربلا به دو زبان فارسی و اردو ارائه داده اند که در این میان می توان به میزا انیس و میرزا دبیر، دو مرثیه سرای نامی هند اشاره کرد.

رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دهلی افزود: طی این همایش علمی اساتید ایرانی وهندی در خصوص تطور تاریخی مرثیه سرایی در ایران و هند، تاثیر مرثیه سرایان ایرانی بر مرثیه سرایی فارسی واردو در هند و مرثیه سرایی در دوره معاصر مقالاتی را ارائه خواهند داد.

وی در پایان گفت: هند با داشتن قریب به سی میلیون شیعه و همچنین پایبندی اهل سنت و غیرمسلمانان این کشور به اجرای مراسم عزاداری برای شهدای کربلا، یکی از مراکز مهم جهت برپایی مراسم عزاداری بشمار می‌رود. هرچند امسال به دلیل شیوع گسترده کرونا در این کشور دولت محدودیت‌هایی را جهت برپایی این مراسم اعمال کرده است ولی هزاران مجلس بصورت محدود و انلاین در حال برگزاری است.

کد خبر 5010834

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha