۸ شهریور ۱۳۹۹، ۱۲:۳۲

گزارش مهر؛

حال و هوای گیلان در تاسوعای حسینی/ دستور العمل ها اجرا می شود

حال و هوای گیلان در تاسوعای حسینی/ دستور العمل ها اجرا می شود

رشت- گیلانیان در تاسوعای حسینی با حضور در هیئات مذهبی در فراق یار باوفای امام حسین (ع)، حضرت ابوالفضل عباس با رعایت دستور العمل های بهداشتی به عزاداری پرداختند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: دهه نخست محرم به روز تاسوعای حسینی و روز حضرت ابوالفضل عباس (ع) رسید. دلدادگان مکتب حسین (ع) که امسال به واسطه شیوع ویروس تاجدار محرمی دیگر با شکل جدید را تجربه می‌کنند نشان دادند کسی که پیگیر مکتب حسین (ع) است در هر شرایطی از فرامین و دستورات مولا و امام زمان خود پیروی می‌کند.

رهبر معظم انقلاب در بیانات خود پیش از آغاز ماه محرم، اعلام کردند که در زمینه چگونگی برگزاری مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان امام حسین (ع) هر آنچه که ستاد ملی مبارزه با کرونا و کارشناسان حوزه بهداشت و درمان ابلاغ کنند، بی کم و کاست اجرا می‌کنند که این سخنان نقشه راهی برای همه نیروهای مذهبی و انقلابی و دست اندرکاران برنامه ریزی برای برگزاری مراسم شد.

در چند شب گذشته پخش تصاویری از حسینیه امام خمینی (ره) نشان داد زمانی که پای سلامت مردم در میان باشد رهبر معظم انقلاب خود میدان دار و در صف اول قرار دارد و این مشت محکمی بود بر دهان همه یاوه گویان شبکه‌های معاند خارجی و برخی فریب خوردگان داخلی. موضوعی که سبب شد تا وزیر بهداشت در نامه‌ای خطاب به رهبر معظم انقلاب از ایشان برای همراهی با کادر درمان و پرستاران تشکر و قدردانی کند.

استان گیلان از دیرباز تاکنون آئین‌های مختلفی برای ایام محرم به ویژه روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی داشته اما امسال به واسطه کرونا اکثر این مراسم‌ها تعطیل و لغو شد. متولیان برپایی هیئت‌های مذهبی نیز که همیشه در صف اول انقلابی گری بودند با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب و توصیه و تأکید مسئولان بهداشت و درمان و همچنین وضعیت قرمز کرونایی، عزاداری سرور و سالار شهیدان امام حسین (ع) را به گونه‌ای دیگر برنامه ریزی و تا به امروز اجرا کرده‌اند.

آنچه که در همه این شب‌ها در هیئت‌های مذهبی استان گیلان به رغم هزینه‌های بالای تهیه جا و ایجاد امکانات و لوازم مناسب برای حضور عزاداران حسینی بدون آسیب به سلامت آنها شاهد بودیم مطیع مطلق فرامین رهبری بودن و رعایت دستور العمل های بهداشتی و فاصله اجتماعی حتی در اوج عزاداری‌ها است. چیزی که به اذعان برخی از مسئولان هیئت‌ها نمایش ولایت پذیری در زمان و شرایط امروز است.

مطیع امر ولایت فقیه

علی یکی از مسئولین هیئت‌های مذهبی رشت در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه امسال شرایط برای اجرای هر گونه مراسمی متفاوت بود، اظهار کرد: محرم امسال نیز به گونه‌ای دیگر برگزار شده است.

وی با بیان اینکه تا قبل از بیانات رهبر معظم انقلاب اکثر هیئت‌ها در برگزاری عزاداری سرور و سالار شهیدان سردرگم بودند، افزود: بیانات رهبر معظم انقلاب برای همه ما نقشه راهی در برگزاری مراسم شد.

علی به تلاش‌های بچه‌های هیئت در آماده سازی فضای برگزاری مراسم اشاره کرد و گفت: خوشبختانه تلاش‌ها جواب داد و میزبان عزاداران حسینی در فضای باز و با رعایت تمام دستور العمل های بهداشتی بودیم.

به راه انداختن هیئت عزاداری در کوچه‌های شهر

رضا نیز که مسئول یکی از هیئت‌های شهرستان‌های شرقی گیلان است در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: امسال ما هیئت خوچد را به کوچه‌های شهر بردیم.

وی افزود: قبل از آغاز محرم با اعضای هیئت جلسه‌ای برگزار کردیم و در آن جلسه تصمیم گرفتیم که امسال به جای آنکه میزبان مردم در مسجد محل که فضای کوچکی دارد باشیم هیئت را به میان مردم ببریم.

رضا با اشاره به اینکه پخت و توزیع غذای نذری به مدت دو روز در این هیئت در سال‌های گذشته، گفت: امسال با توجه به شیوع کرونا و توصیه عدم ایجاد تجمع برای توزیع غذای نذری امروز و فردا غذاها را با رعایت تمام دستور العمل های بهداشتی در یک مکان بهداشتی تهیه، بسته بندی کرده و در میان عزاداران حسینی توزیع می‌کنیم.

عزاداری امام حسین (ع) هرگز تعطیل نخواهد شد

حاج حیدر مسئول هیئتی در رشت است که این شب‌ها میزبان عزاداری زیادی است اما آنچه که در این همه این شب‌ها به ویژه امروز تاسوعای حسینی در هیئت این دوست دار اهل بیت بیش از همه به چشم می‌خورد نظم و تربیت و فاصله اجتماعی مناسبی است که از سوی عزاداران رعایت شده است.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر با تأکید بر اینکه همانگونه که رهبر انقلاب فرمودند هیچ چیز نمی‌تواند مانع برگزاری عزاداری سرور و سالار شهیدان شود، گفت: دیدید که امسال با وجود این ویروس منحوس هم مردم ایران به ویژه گیلانیان چگونه عشق و ارادت خود را به نمایش گذاشتند.

حاج حیدر با بیان اینکه در روزهای ابتدای دهه محرم آب و هوای گیلان بارانی بود اما دیدم حتی این باران هم نتوانست جلوی عاشقان حسین (ع) را برای حضور در هیئت‌ها بگیرد، افزود: همانگونه که حاج قاسم که نمونه عینی یک عاشق راستین به اهل بیت بود فرمودند «ما ملت امام حسینیم».

کد خبر 5010865

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha