۲۲ شهریور ۱۳۹۹، ۱۹:۲۸

با مهر مطرح شد:

ارسال ۱۶ ایده به شبکه خلاق فرهنگ و هنر/۴ شهر گیلان در مرحله نهایی

ارسال ۱۶ ایده به شبکه خلاق فرهنگ و هنر/۴ شهر گیلان در مرحله نهایی

رشت- معاون هنری و سینمایی ارشاد گیلان با اشاره به مشارکت هفت شهر با ۱۶ طرح در مرحله دوم شبکه ملی شهرهای خلاق فرهنگ و هنر، گفت: چهار شهر گیلان به مرحله نهایی راه یافتند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: فراخوان طرح شبکه ملی «شهرهای خلاق فرهنگ و هنر» از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با هدف شناسایی و معرفی ظرفیت‌های شهرهای مختلف کشور با نگاه آمایش سرزمینی و ایجاد شبکه در حوزه فرهنگ و هنر در قالب رشته‌های هنرهای تجسمی، هنرهای صنایعی و سنتی، سینما، هنرهای نمایشی، ادبیات، چاپ و بسته بندی، موسیقی، رسانه و مطبوعات، مد و لباس و بازی‌های رایانه‌ای انجام شد.

در همین رابطه دبیر شهرهای خلاق فرهنگ و هنر در گفتگویی با اشاره به انتشار فراخوان این طرح در نیمه تیرماه سال گذشته در ۹ حوزه، اظهار کرد: در آغاز حدود ۳۷۰ شهر برای مشارکت در این رقابت فرهنگی اعلام آمادگی کردند.

ابراهیم حیدری همچنین به برگزاری ۲۴۰۰ ساعت کارگاه آموزشی برنامه‌ریزی فرهنگی برای ۱۲۰۰ نفر در سی و یک مرکز استان کشور نیز اشاره کرد و افزود: بعد از این کارگاه‌ها در نهایت ۲۷۰ شهر مجموعه برنامه‌ها و طرح‌ها و ایده‌های خود را به دبیرخانه مرکزی ارسال کردند.

حال پس از چند مرحله داوری ۱۲۹ شهر در ۹ حوزه موضوعی به مرحله نهایی راه یافتند. ۱۷ شهر در حوزه موضوعی موسیقی، ۲۷ شهر در حوزه موضوعی ادبیات، ۱۸ شهر در حوزه موضوعی صنایع دستی و سنتی، ۳ شهر در حوزه موضوعی چاپ و بسته‌بندی، ۸ شهر در حوزه موضوعی مد و لباس، ۱۰ شهر در حوزه موضوعی سینما، ۲۲ شهر در حوزه موضوعی هنرهای تجسمی، ۴ شهر در حوزه موضوعی رسانه و مطبوعات و ۲۰ شهر در حوزه موضوعی هنرهای نمایشی انتخاب شدند.

ارسال ۳۷ طرح از گیلان در مرحله نخست فراخوان شبکه ملی شهرهای خلاق

در این میان سهم استان گیلان چهار شهر است در همین رابطه گفتگویی با معاون هنری و سینمایی ارشاد گیلان انجام شد که «سید امیر مصباح» در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اعلام آمادگی همه شهرستان‌های استان گیلان برای مشارکت در اجرای این طرح، اظهار کرد: در مرحله نخست ۳۷ طرح و ایده از سوی ادارات ارشاد گیلان به دبیرخانه مرکزی این طرح ارسال شد.

مصباح با بیان اینکه بعد از این مرحله در سوم آذر ماه سال گذشته کارگاه آموزشی با حضور ۵۰ نفر از اعضا در اداره کل ارشاد برگزار شد، افزود: بعد از برگزاری کارگاه آموزشی از رؤسای اداره ارشاد گیلان خواسته شد تا ظرفیت‌های منطقه خود در رشته‌های هنرهای تجسمی، هنرهای صنایعی و سنتی، سینما، هنرهای نمایشی، ادبیات، چاپ و بسته بندی، موسیقی، رسانه و مطبوعات، مد و لباس و بازی‌های رایانه‌ای اعلام کنند.

وی ادامه داد: در همین راستا ماسال، لنگرود، رودسر، انزلی، فومن، لاهیجان، رشت و رضوانشهر هر کدام با سه طرح، رودبار، سیاهکل، آستانه اشرفیه، آستارا و تالش هر کدام با دو طرح، صومعه سرا، املش و شفت هر کدام با یک طرح در این رویداد شرکت کردند.

ساماندهی ظرفیت‌های مغفول در حوزه فرهنگ و هنر

مصباح با اشاره به اهداف راه اندازی شبکه‌های خلاق فرهنگ و هنری، تصریح کرد: در مرحله بعدی اجرای این طرح هفت شهر آستانه اشرفیه، تالش، فومن، انزلی، رودسر، شفت و ماسال از استان گیلان اعلام آمادگی و طرح خود را با موضوعات صنایع دستی و سنتی، هنرهای تجسمی، ادبیات، سینما، نمایش، موسیقی به دبیرخانه ارسال کردند.

وی با بیان اینکه بعد از داوری‌های انجام شده ۱۲۹ شهر در ۹ موضوع به مرحله نهایی راه یافتند که سهم استان گیلان چهار شهر است، گفت: فومن، آستانه اشرفیه، بندر انزلی و تالش چهار شهر مذکور هستند.

مصباح ادامه داد: این شهرها به ترتیب در ادبیات، صنایع دستی و سنتی، سینما و هنرهای نمایشی به مرحله راه یافتند.

معاون هنری و سینمایی ارشاد گیلان تصریح کرد: شبکه ملی شهرهای خلاق فرهنگ و هنر فرصتی برای ساماندهی به ظرفیت‌های مغفول مانده در این دو حوزه و توسعه و رونق اقتصادی، اجتماعی و انسانی و اشتغالزایی و معرفی ظرفیت در سطح ملی فراهم می‌کند.

مصباح برنامه‌ریزی برای توسعه پایدار، کشف، جذب، و پرورش فعالیت‌ها و حمایت از پیشنهادهای نو، خلاقانه، اثربخش، و پایدار بومی، ساماندهی و بهره‌گیری از امکانات و ظرفیت‌های فرهنگی و هنری در سطح محلی و بومی مبتنی بر فرهنگ ایرانی اسلامی، تمرکززدایی در امور فرهنگی و هنری و تقویت ظرفیت‌های مردمی در فرهنگ، تبادل تجربه‌ها و دانش بومی در میان شهرهای مختلف ایران و توسعه اقتصاد فرهنگ و هنر و کمک به بهبود کسب و کارهای فرهنگی هنری و صنایع خلاق را از مهم‌ترین اهداف راه اندازی این شبکه عنوان کرد.

کد خبر 5020786

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha