۲۹ شهریور ۱۳۹۹، ۱۶:۰۰

رئیس اتاق بازرگانی بیرجند مطرح کرد:

غربت یاقوت سرخ ایران در بازارهای جهانی/لزوم رعایت استانداردها

غربت یاقوت سرخ ایران در بازارهای جهانی/لزوم رعایت استانداردها

بیرجند- رئیس اتاق بازرگانی بیرجند با بیان اینکه زرشک به عنوان یاقوت سرخ ایران در بازارهای جهانی ناشناخته مانده است، گفت:برای توسعه صادرات باید استانداردهای جهانی در تولید و برداشت رعایت شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محسن احتشام پیش از ظهر شنبه در جلسه کمیسیون کشاورزی، صنایع غذایی و آب اتاق بازرگانی بیرجند با تاکید بر اینکه امروز هر تولید کننده برای ورود به بازار جهانی ملزم به رعایت استانداردها است، افزود: میزان باقی مانده سموم در زرشک، زعفران و عناب باید همواره مورد توجه کشاورزان باشد.

وی خواستار توجه کشاورزان به میزان مصرف سم در محصولات شد، افزود: کشاورزان با تولید محصول ارگانیک می‌توانند دو برابر قیمت کنونی سود کنند.

احتشام اظهار کرد: مصرف سم در دیگر محصولات کشاورزی باید به حداقل برسد در غیر این صورت در زمینه صادرات با استانداردهای کشورهای جهانی با مشکل رو به رو می‌شوند.

رئیس اتاق بازرگانی بیرجند بیان کرد: خرده فروشان و عمده مالک‌ها در مراحل کاشت، داشت، برداشت و خشک کردن محصولات کشاورزی مراقبت‌های لازم را داشته باشند.

احتشام ادامه داد: نیاز است مسئولان جهاد کشاورزی پاکت‌هایی بهداشتی در راستای نگهداری محصولات کشاورزی در اختیار کشاورزان قرار دهد.

وی با اشاره به اهمیت معرفی زرشک بیان کرد: اگر چه اتاق بازرگانی بیرجند از ۱۲ سال گذشته اقداماتی اعم از تهیه طرح جامع تولید زرشک و تهیه کاتالوگ معرفی این محصول به زبان خارجی انجام داده اما این کافی نبوده و نیازمند ورود متولیان است.

احتشام با اشاره به مشکلات زرشک بیان کرد: این محصول در دنیا شناخته شده نیست که می‌طلبد مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر باقی مانده سموم در زرشک زیاد بوده و با استانداردهای جهانی همخوانی ندارد، اظهار کرد: همچنین در مراحل جمع آوری این محصول، مسائل بهداشتی به خوبی رعایت نمی‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی بیرجند با تاکید بر ارائه آموزش‌های لازم به کشاورزان بیان کرد: اگر این مهم اجرایی نشود، زعفران کاران و زرشک کاران در امر صادرات مانع بزرگی برای ورود به بازار اروپا رو به رو می‌شوند.

کد خبر 5027513

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha