۱۲ مهر ۱۳۹۹، ۸:۱۶

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان:

برنامه‌های اربعین با توجه به مصوبات ستاد کرونا برگزار می شود

 برنامه‌های اربعین با توجه به مصوبات ستاد کرونا برگزار می شود

زنجان-مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان با بیان اینکه اربعین حرکتی تمدن ساز است، تاکید کرد: برنامه‌های ویژه اربعین با توجه به مصوبات ستاد کرونا برگزار می شود.

حجت‌الاسلام سعید احمدی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه پیاده‌روی اربعین ظرفیت عظیمی است که در سال‌های اخیر به یک شکوفایی و حضور میلیونی تبدیل شده است، گفت: این پیاده‌روی با حضور محبین اهل بیت علیهم السلام از مناطق مختلف عراق آغاز شده و به سمت مغناطیس عشق و ایثار جریان می‌یابد تا رو اربعین، در کنار مضجع شریف سید و سالار شهیدان و قمر منیر بی هاشم و شهدای کربلا روح اخوت و برادری را به رخ جهانیان بکشد.

این استاد حوزه و دانشگاه با یادآوری اینکه این حرکت، کما و کیفا یک حرکت بی‌نظیر است، افزود: به لحاظ کمیت، اجتماعی نظیر این حضور را تاریخ به خود ندیده است. شاید در کل دنیا شاهد اجتماعات مختلفی باشیم اما اربعین یک اجتماع ویژه است و بالغ بر ۲۰ میلیون زائر عاشق و محب اهل‌بیت (ع) ارادت خود را در این ایام به آزادگان عالم نشان می‌دهند.

احمدی با اشاره به جنبه‌های مدیریتی پیاده‌روی اربعین، تصریح کرد: اگر بخواهیم از حیث مدیریت، این حرکت عظیم را بررسی کنیم، واقعیت این است که خود اهل‌بیت (ع) این حرکت را مدیریت می‌کنند، وگرنه تصور اینکه مهمانان با این تعداد در کمال امنیت و صحت و سلامتی، میزبانی و پذیرایی شوند، پدیده‌ای خارج از مخیله انسان است.

وی با بیان اینکه طی سال‌های گذشته و با توجه به شرایطی که مهیا بود، هر ساله جلساتی برای پیگیری مسائل فرهنگی، دینی و تبلیغی این پیاده‌روی عظیم تشکیل می‌شد، ادامه داد: امسال به خاطر شرایط کرونایی کمیته فرهنگی ستاد اربعین متناسب با شرایط موجود برنامه ریزی می‌کند.

برنامه‌های ویژه اربعین با توجه به مصوبات ستاد کرونا برگزار خواهد شد

مسئول کمیته فرهنگی ستاد اربعین استان اظهار کرد: سال گذشته نیز جلسات متعددی با حضور مسئولان موکب‌ها، مبلغان و کسانی که بنا بود در پیاده‌روی، امر تبلیغ را پیگیر باشند، برگزار شد اما امسال به دلیل واقع شدن در شرایط کرونایی و پیامی که مقام معظم رهبری مبنی بر متفاوت بودن شرایط امسال فرمودند، باید برای این شرایط برنامه‌ریزی کنیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان با تاکید سختی فراق برای جاماندگان اربعین که امسال توفیق تشرف به کربلا را ندارند، بیان داشت: امسال رسم عاشقی را طور دیگری نشان خواهیم داد و در کنار روایت اربعین از طریق جاماندگان برنامه‌هایی متناسب با مصوبات ستاد کرونای استان خواهیم داشت.

احمدی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر قرائت زیارت اربعین در منازل بیان داشتند: مراسم عزاداری با صلاحدید ستاد کرونا و شرایط حاکم خواهد بود و در این زمینه مجوزها از طریق تبلیغات اسلامی با نظارت کارشناسان بهداشت صادر می‌شود.

دسته روی و پیاده روی جاماندگان اربعین برگزار نخواهد شد

وی با اشاره به شرایط موجود در استان به دلیل شیوع کرونا، اظهار داشت: امسال دسته روی و پیاده روی جاماندگان اربعین برگزار نخواهد شد.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: برجسته شدن زیارت اربعین در روایات اهل‌بیت (ع) تا جایی از اهمیت برخوردار است که یکی از علائم مؤمن قلمداد شده است و این خود بیانگر اهمیت این قضیه و واقعه است که ما باید بر روی این قضیه و بازتاب‌های آن در کل دنیا تمرکز ویژه‌ای داشته باشیم.

احمدی با بیان اینکه امسال توفیق تشرف و حضور در پیاده‌روی اربعین را نداریم اما می‌توانیم از طریق فضای مجازی و شبکه‌های تلویزیونی این حرکت را رسانه‌ای کنیم، افزود: می‌توانیم این روایت را در فضای مجازی و فلسفه زیارت اربعین و نیز تشویق مردم برای خواندن این زیارت پرمعنی و پرمحتوا و ارائه ایده‌هایی در ترویج فرهنگ اربعین را داشته باشیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان با اشاره به اینکه اگر اربعین در یک مکان و جغرافیای خاص دنیا اتفاق می‌افتد اما فرهنگ آن قابل سرایت به کل دنیا است، تصریح کرد: میزبانی که محبان اهل‌بیت (ع) در عراق انجام می‌دهند، نحوه مدیریت و عشق و علاقه‌ای که به سالار شهیدان دارند، همه این موارد می‌تواند روایت شود.

احمدی با تاکید بر اینکه بی‌تردید با همین فرهنگ قادر خواهیم بود بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور را حل کنیم، ادامه داد: قناعت و سادگی که در این مراسم وجود دارد، نیاز به روایت دارد. همدلی که در مسیر پیاده‌روی اربعین می‌بینیم، نیازمند روایت است.

باید بستر و زمینه را برای تمرکز مردم بر روایت اربعین آماده کنیم

وی با بیان اینکه امروز باید بستر و زمینه را برای تمرکز مردم بر روایت اربعین آماده کنیم، اظهار کرد: اربعین یک حرکت تمدنی است و حرکت تمدنی نیز با اقتضائات از بین نمی‌رود و با اینکه اقتضای امسال متفاوت است اما این حرکت به بالندگی و پویایی خود باقی است و باید از این ظرفیت تمدنی بیشترین بهره را داشته باشیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان خاطرنشان کرد: بخشی از کار معطوف به رسانه است، به همین خاطر روایت این اتفاق در بعد رسانه‌ای از اهمیت زیادی برخوردار است و می‌توان با همین اقتضائات یک روایت صحیح، درست و سازنده‌ای را از این حرکت داشته باشیم.

احمدی با اشاره به راه اندازی پویش‌های مردمی اشاره کردند: استفاده از ظرفیت مردمی این حرکت در قالب پویش‌هایی نظیر: صاحبخانه اربعینی، خانواده اربعینی، کاسب اربعینی، می‌توان هزینه زیارت سالهای گذشته را برای نیازمندان و آسیب دیدگان شرایط کرونایی هزینه کرد.

مسئول کمیته فرهنگی ستاد اربعین استان زنجان از فعالان فرهنگی خواست تا ایده‌های فرهنگی و تبلیغی خود را به دفتر کمیته واقع در اداره کل تبلیغات اسلامی استان زنجان ارسال نمایند.

کد خبر 5038469

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha