۱۷ مهر ۱۳۹۹، ۱۱:۰۷

گزارش مهر؛

عرض ارادت مجازی به سیدالشهدا(ع)/فضای استان تهران اربعینی شد

عرض ارادت مجازی به سیدالشهدا(ع)/فضای استان تهران اربعینی شد

تهران- مردم مومن و خداجوی استان تهران با برپایی مراسم مجازی و قرائت زیارت اربعین و نیز نذر سلامت نسبت به سیدوسالار شهیدان عرض ارادت کردند.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: هرساله در روز اربعین حسینی شاهد برپایی پیاده روی اربعین از کوفه تا کربلا و نیز برپایی موکب‌های متعددی در این مسیر بودیم.

علاوه بر این عزاداری‌ها و پیاده روی اربعین در کربلای معلی در استان تهران نیز پیاده روی های متعدد و اجتماعات گوناگونی برگزار می‌شد و مردم مؤمن و عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت در این اجتماعات به عزاداری می‌پرداختند، که مهمترین آنها پیاده روی جاماندگان اربعین و تجمع آنها در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) بود.

اما در سال جاری و با توجه به شیوع ویروس کرونا مراسم عزاداری و تجمعات عاشقان سیدالشهدا (ع) در استان تهران مانند سال‌های دیگر برگزار نمی‌شود، اما این بدان معنی نیست، که اربعین تعطیل بوده و یا از یادها برود، خیر، مردم تهران طی برنامه‌های متعددی که اغلب به صورت مجازی برگزار می‌شود، به عزاداری پرداخته و نسبت به مقام شامخ سید و سالار شهیدان و یاران وفادارش ادای احترام می‌کنند.

برگزاری سوگواره‌های آنلاین در بسیاری از شهرستان‌ها، نمایشگاه‌های مجازی و مسابقات اینترنتی با موضوع اربعین و زیارت اربعین از جمله برنامه‌های اربعین در سال جاری است، که اغلب آنها به صورت خودجوش و مردمی و توسط بانیان هیئات و موکب‌های حسینی برگزار می‌شود.

همچنین بسیاری از موکب ها اقدام به پخت و توزیع نذری بدون برگزاری اجتماعات کردند، تا حال وهوای استان تهران اربعینی بماند.

حرکت خودرهای سیاه پوش در جنوب تهران

سیاه پوش کردن خودروها در ری و اسلامشهر و حرکت آنها در محلات جنوب و جنوب غرب تهران و نیز اقامه عزا توسط و موعظه توسط روحانیون و مبلغان و نیز مداحان و ذاکران اهل بیت عصمت و طهارت از دیگر برنامه‌هایی است، که در جهت اقامه عزای اربعین شامگاه چهارشنبه و نیز روز پنجشنبه برگزار شد.

در رباط کریم نیز شاهد توزیع مواد ضدعفونی، شیلد، دستکش و برخی کمک‌های مومنانه توسط موکب داران و مؤمنین بین عزاداران و مردم بودیم، تا مانند محرم و پیش از آن نذر سلامت و کمک به همنوعان برای شکست کرونا در اربعین نیز تجلی یابد و بیش از پیش شاهد تأثیرات فرهنگی و اجتماعی نهادهای مردمی در قالب موکب و هیأت باشیم.

مردم مؤمن و خداجوی ملارد در منتها الیه غرب استان تهران نیز با نصب پرچم‌ها و پارچه‌های سیاه بر درب منازل، مغازه‌ها و معابر به فضاسازی فرهنگی و ایجاد شرایط اربعینی پرداختند.

در این شهرستان همچنین مانند دیگر نقاط استان تهران شاهد نصب کتیبه‌های مشکی حاوی پیام اربعین بودیم، که نشان می‌داد، هرچند اربعین و برای جلوگیری از شیوع ویروس منحوس کرونا تجمعاتی نداریم، اما عزاداری اربعین هرگز فراموش نمی‌شود و فرهنگ اربعینی برای همیشه در جامعه باقی خواهد ماند.

اما ویژه برنامه‌های متنوعی برای پخش در روز اربعین در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) بدون حضور جمعیت برگزار شد، که از جمله آن سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین حائری زاده، مرثیه سرایی حاج حمید رمضانپور و قرائت زیارت اربعین توسط حاج احمد زین العابدین فرد از ساعت هشت صبح بود.

پیش از ظهر نیز زیارت اربعین با نوای حاج مهدی سماواتی برگزار و با پخش مستقیم از شبکه قرآن سیما در حرم عبدالعظیم حسنی (ع) قرائت شد و همچنین از ساعت ۱۳ ویژه برنامه ظهر اربعین با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین میلانی نژاد و قرائت زیارت اربعین توسط حاج محمدرضا غلامرضازاده به طور زنده به روی آنتن شبکه قرآن سیما و رادیو تهران می‌رود، تا دل‌های جامانده اربعین بیش از پیش حسینی و اربعینی شود.

پخش زیارت اربعین از سیستم‌های صوتی معابر و اماکن عمومی قرچک

در قرچک در جنوب تهران نیز مانند دیگر نقاط استان تهران از ساعت ۱۰ صبح زیارت اربعین از سیستم‌های صوتی این شهرستان، پارک‌ها، بوستان‌ها، مساجد و اماکن عمومی پخش شد، تا با قرائت هم زمان این زیارت دل‌ها عاشورایی و نینوایی شده و هر خانه به حسینیه‌ای در عزای سیدالشهدا (ع) و یاران باوفایش تبدیل شود.

در این شهرستان همچنین از چند روز قبل از اربعین شاهد برگزاری برنامه‌های عزاداری در قالب محلات حسینی با محوریت اربعین و گرامیداشت مقام شهدای کربلا بودیم.

برپایی موکب‌های مجازی در شهریار در راستای دستورالعمل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا و رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی از موارد جالب توجهی بود، که در ایام اربعین برپا شد و در همین راستا با محوریت طرح هر خانه یک حسینیه شاهد برگزاری عزاداری‌هایی در گرامیداشت اربعین حسینیه در خانه‌ها و در جمع اهالی خانه بودیم.

نذورات فرهنگی، سیاه پوش کردن معابر، پخش آواهای حسینی و پرهیز از هرگونه اجتماعات و مجازی کردن عزاداری‌ها از موارد مشترکی بود، که شاهد اجرای آن در روز اربعین و روزهای قبل از آن در راستای گرامیداشت چهلمین روز شهادت امام حسین (ع) بودیم.

کد خبر 5043229

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha