۲۲ مهر ۱۳۹۹، ۱۰:۵۳

واکنش فعالان فضای مجازی به استخدام رانتی در استانداری کرمانشاه؛

فرصت‌طلبی اصلاح‌طلبان از ماه‌های پایانی دولت دوازدهم!

فرصت‌طلبی اصلاح‌طلبان از ماه‌های پایانی دولت دوازدهم!

کرمانشاه- درخواست استاندار کرمانشاه برای استخدام غیرقانونی فعالان ستاد انتخاباتی حسن روحانی (سال‌های ۹۲ و ۹۶) در ماهای پایانی دولت، واکنش کاربران فضای مجازی را به‌دنبال داشت.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: جمعیت بیکار به تعداد افراد بیکار بالای ۱۶ سالی گفته می‌شود که در هفتهٔ قبل از آمارگیری فاقد کار بوده و در آن هفته یا بعد از آن آماده کار باشد و در آن هفته و سه هفته قبل از آن در جستجوی کار بوده. همچنین افرادی که به دلیل آغاز به کار در هفتهٔ آینده یا انتظار بازگشت به شغل قبلی جویای کار نیستند، بیکار محسوب می‌شوند.

در اقتصاد به فردی بیکار گفته می‌شود که در سن کار (۱۵ تا ۶۵ سال) جویای کار باشد اما شغل یا منبع درآمدی پیدا نکند.

کرمانشاه چند سالی می‌شود که بر اساس آمار رتبه اول بیکاری در بین استان‌های کشور را به خود اختصاص داده و هرساله جشن‌های نمایشی برای کاهش نرخ بیکاری گرفته می‌شود، اما کرمانشاه با نرخ ۱۵ درصدی همچنان بیکارترین استان کشور است.

قانون مدیریت خدمات کشوری به عنوان یک قانون عام و بنیادین در خصوص رابطه استخدامی میان کارمندان با دولت حائز اهمیت است که قواعد پیش بینی شده در آن شامل کلیه دستگاه‌های اجرایی کشور خواهد بود.

از جمله سایر شرایط استخدامی می‌توان به مهارت‌های مورد نیاز برای استخدام کارمندان اشاره کرد که طبق قانون، در حال حاضر استخدام در دستگاه‌های اجرایی در مشاغل تخصصی و کارشناسی و بالاتر منوط به احراز توانایی کارمندان در مهارت‌های پایه و عمومی فناوری اطلاعات (دانش کامپیوتر) است.

دارا بودن مدرک تحصیلی دانشگاهی و یا مدارک هم‌تراز برای مشاغلی که مدارک هم‌تراز در شرایط احراز آنها پیش‌بینی شده است از دیگر شرایط مورد نیاز جهت استخدام دولتی است که معمولاً حین استخدام توجه ویژه ای به آن خواهد شد.

تبدیل وضعیت استخدام کارمند به رسمی پس از طی دوره رسمی آزمایشی سه ساله و مشروط به چند شرط است؛ اول کسب حداقل ۷۵ درصد از مجموع امتیازات فرم تعیین صلاحیت، دوم طی دوره‌های آموزشی و کسب امتیاز و سومین موضوع تأیید گزینش خواهد بود.

ماجرای تبدیل وضعیت رانتی در استان کرمانشاه چیست؟

در روزهای اخیر، برخی رسانه‌های رسمی موضوع استخدام و تبدیل وضعیت تعدادی از پرسنل شرکتی سازمان همیاری شهرداری‌های استان کرمانشاه که مدتی‌است در استانداری مشغول به خدمت هستند را مطرح کردند که حواشی زیادی به دنبال داشت.

خبرنگار مهر در تحقیقات میدانی اطلاعاتی در خصوص استخدام رانتی لیست ۲۰ نفره که با عنوان فعالین ستاد انتخاباتی دکتر روحانی افشا شده را به‌دست آورده است.

یادآور می‌شویم که سال‌ها است که برای این تبدیل وضعیت نقشه‌ها کشیده شده و اقداماتی نیز انجام گرفته، اما گویا در جریان نشست استانداران سال گذشته در کاخ سعدآباد تهران اتفاقاتی در خصوص استخدام بدون تشریفات و غیرقانونی، لیست مذکور افتاده که استاندار کرمانشاه که خود را فردی فراجناحی می‌داند حاضر به بازگویی آن نیست.

بر اساس اطلاعات موثق، تیر خلاص استخدام رانتی، در سفر اخیر معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه به استان کرمانشاه شلیک شده و مدیریت ارشد استان کرمانشاه با درخواست کتبی از وی خواهان تمام شدن کار استخدام فعالین ستاد انتخاباتی دکتر روحانی در فرصت اندک باقی‌مانده از عمر دولت تدبیر شده است.

حال سوال اینجاست که بر اساس کدامین شایستگی و تشریفات اداری جناب استاندار این درخواست را ارائه کرده است؟

گفتنی است که یکی از شروط استخدام، نیاز جایگاه اداری و درخواست برای برگزاری آزمون است که در استخدام رانتی فعالین ستاد انتخاباتی دکتر روحانی هیچکدام از مراحل به درستی طی نشده است.

واکنش فعالین فضای مجازی به موضوع استخدام و تبدیل وضعیت رانتی

با داغ شدن موضوع تبدیل وضعیت و استخدام رانتی فعالین ستاد انتخاباتی دکتر روحانی در کرمانشاه، کاربران شبکه اجتماعی توئیتر به این نوع رانت خواری با ترند کردن هشتک #استخدام_رانتی واکنش نشان داده‌اند که بازخوانی برخی از این توییت‌ها برای مخاطبین خبرگزاری مهر خالی از لطف نخواهد بود.

آقازاده‌گزینی جایگزین شایسته‌گزینی شده است

محسن مرادی کارشناس ارشد شهرسازی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص استخدام‌های رانتی، اظهار کرد: با مدرک کارشناسی‌ارشد مهندسی شهرسازی، بارها برای استخدام به ادارات مختلف مراجعه کرده‌ام اما هر بار با در بسته ادارات مواجه شدم.

وی ادامه داد: در برخی ادارات شایسته‌گزینی جایش را به آقازاده‌گزینی داده و فرزندان مدیران بدون هیچ شرایطی استخدام شده؛ اما شایسته‌گان پشت درب‌های بسته علف زیر پایشان سبز می‌شود.

این جوان جویای کار کرمانشاهی در واکنش به موضوع استخدام رانتی در استانداری کرمانشاه، گفت: مادامی که در این دولت به جای شایسته گزینی و برگزاری آزمون‌های تخصصی و سیر مراحل گزینشی از رانت‌های سیاسی به بهانه حضور فعال در ستاد تبلیغاتی استفاده کند، کرمانشاه پیشرفت نخواهد کرد.

خبرگزاری مهر با مرور مختصر داستان استخدام رانتی در استانداری کرمانشاه یادآور می‌شود تنها راه استخدام در ادارات دولتی برگزاری آزمون است و استخدام قانونی در دستگاه‌های اجرایی کشور بدون برگزاری آزمون امکان‌پذیر نیست و با توجه به وظیفه ذاتی دستگاه‌های نظارتی و امنیتی در برخورد با رانت‌خواری انتظار می‌رود دستگاه‌های نظارتی با قاطعیت وارد شده و تا کار از کار نگذشته جلوی این استخدام رانتی را بگیرند.

به استاندار اعلام می‌کنیم، شایسته نیست دستگاه ارشد اجرایی استان رسم ناصواب استخدام فعالان ستاد انتخاباتی رئیس‌جمهوری را جایگزین شایسته‌سالاری کند که انگیزه‌ای غیر از خدمت در ستادهای انتخاباتی، برای جوانان باقی نمی‌گذارد.

خبرگزاری مهر آمادگی خود برای هر گونه پاسخ‌گویی مدیریت ارشد استان در این خصوص را اعلام می‌کند و تا روشن شدن زوایای این استخدام پرشائبه پیگیر ماجرا خواهد بود.

کد خبر 5046887

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha