۲۴ مهر ۱۳۹۹، ۱۶:۲۸

۱۲ قرن علم‌داری زنان نوغان برای عزای غریب توس

۱۲ قرن علم‌داری زنان نوغان برای عزای غریب توس

مشهد- زنان نوغان اولین کسانی بودند که بعد از تشییع امام رضا(ع) در جوار مدفن آن امام در رثایش گریستند و این سنت را به قدمت ۱۲ قرن زنده نگه داشته‌اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، زنان محله نوغان، یکی از محله‌های بسیار کهن خراسان، نخستین عزاداران بر پیکر وجود پاک امام هشتم (ع) بودند. ۱۲ قرن پیش با شهادت غریبانه امام رئوف حضرت ثامن الحجج (ع)، زنان نوغان پس از باخبر شدن از شهادت ایشان با بخشیدن مهریه‌های خود به شوهرانشان، اجازه گرفتند تا در آن هنگامه غمبار و حزن انگیز، شاخه‌های گلی را تهیه دیده و برای عرض ارادت به امام الرئوف (ع) راهی تشییع پیکر شوند. زنان نوغان بسیار پرشکوه در این مراسم جانسوز شرکت کردند و با این کار نیک، غریب نوازی و مهمان نوازی را برای خود به ثبت رساندند؛ اقدامی که برای همیشه تاریخ ماندگار بوده و خواهد ماند.

زنان نوغان اولین کسانی بودند که در آن برهه تاریخی بعد از تشییع امام رضا (ع) در جوار مدفن آن امام در رثایش گریستند و این سنت را به قدمت ۱۲ قرن زنده نگه داشته و آن را به دخترانشان انتقال داده‌اند و ما نیز این حرکت و سنت عظیم تاریخی زنان نوغان را به فرزندان‌مان منتقل خواهیم کرد.

از همان روزی که امام رضا (ع) پای به روستای نوغان نهاد، این روستا در تاریخ شیعیان ماندگار شد. اگر چه مامون در تمام دوران ولایت عهدی امام رضا (ع) در تلاش بود تا از محبوبیت ایشان بکاهد و همواره این هراس را داشت که حلقه‌ای عظیم از دوستداران گرد آن امام همام شکل بگیرد، ولی فراموش کرده بود که حق و حقیقت و نور ولایت خاموش شدنی نیست؛ نوغان و زنانش به او نشان دادند که حتی با شهادت آن حضرت، عشق به ضامن آهو عشق به عالم آل محمد (ص) دیرینه و جاودان خواهد ماند. این قضیه به خوبی نشان می‌دهد که این بانوان به خوبی می‌دانستند درگذشت ناگهانی علی بن موسی الرضا (ع) از دسیسه‌ها و توطئه‌های دستگاه خلافت عباسی و شخص مأمون بوده است، به همین دلیل هم برای روشن کردن چهره نقاق حکومت عباسی تصمیم به عزاداری برای حضرت گرفتند.

کد خبر 5049104

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha