۲۷ مهر ۱۳۹۹، ۱۱:۵۴

۳۰۰۰ واحد نیمه کاره باقی ماند؛

«سیل لرستان» غم پار و پیرار و امسال/ از مناطق سیل‌زده چه خبر؟

«سیل لرستان» غم پار و پیرار و امسال/ از مناطق سیل‌زده چه خبر؟

خرم‌آباد- از سیل فروردین ماه سال ۹۸ لرستان دو سال می‌گذرد و همچنان داستان جبران خسارات سیلاب در استان باقی است، در آستانه فصل بارندگی‌ها باید دید این قصه تکراری سر پایان دارد یا نه؟

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: وقوع سیلاب در استان لرستان شهرهای مختلف این استان از خرم‌آباد مرکز لرستان گرفته تا پلدختر، دلفان، کوهدشت، دورود، چگنی و … را درگیر کرد. مطابق آخرین آمار اعلام‌شده از سوی متولیان امر در جریان دو سیل رخ‌داده طی فروردین‌ماه سال گذشته، حدود ۶ هزار واحد تجاری و ۳۵ هزار واحد مسکونی لرستان خسارت دیدند.

«سیل لرستان» غم پار و پیرار و امسال

در جریان سیل حدود هشت هزار میلیارد تومان خسارت در حوزه زیرساخت‌ها به استان لرستان وارد شد و همین میزان بالای خسارات، سیل لرستان را منحصربه‌فرد کرده است به‌طوری‌که در شهرستان پلدختر در روزهای ابتدایی سیل هیچ‌گونه زیرساختی در بخش‌های مختلف اعم از آب، برق، ارتباطات، راه دسترسی، گاز و … وجود نداشت.

در سیل لرستان ۱۸ شهر و هزار و ۲۰۰ روستا درگیر سیلاب و ۳۵ هزار خانوار دچار مشکل شدند، راه ۸۷۰ روستا، برق هزار و ۱۴۵ روستا، ارتباط تلفنی ۳۶۰ روستا و ۱۰ شهر، گاز ۱۸۲ روستا و آب ۸۰۰ روستا قطع شد.

همچنین در این حادثه به ۳۰۰ قنات، ۲۶۰ حلقه چاه و هزار و ۸۰۰ کیلومتر جاده بین مزارع این استان آسیب وارد شد. همچنین ۶۰ هکتار زمین زراعی از بین رفت، هزار هکتار زمین به‌طور کامل نابود و تبدیل به مسیل رودخانه شد، ۲۱ هزار مترمکعب از مزارع پرورش ماهی و ۵۰۰ ایستگاه پمپاژ از بین رفته و در مجموع سیل پنجم و دوازدهم فروردین‌ماه سال گذشته بالغ‌بر یک هزار و ۵۶۰ میلیارد تومان به زیربخش‌های کشاورزی لرستان خسارت وارد کرد.

اما با گذشت حدود دو سال از وقوع این سیلاب، همچنان برخی از واحدهای مسکونی خسارت دیده تکمیل نشده، خسارت‌های بخش راه و واحدهای تجاری به طور کامل جبران نشده و…، همچنان داستان جبران خسارات سیلاب در استان باقی است و در آستانه فصل بارندگی‌ها باید دید این قصه تکراری سر پایان دارد یا نه؟

گودرز امیری معاون عمرانی استانداری لرستان در سخنانی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در رابطه با پیشگیری از خسارت‌های سیلاب، اظهار داشت: امروز می‌توان گفت که شهر نورآباد یک شهر ایمن به لحاظ سیل و بارندگی است.

اختصاص ۴۵ میلیارد برای ادامه دیواره ساحلی پلدختر

وی با بیان اینکه همه رودخانه‌ها ساماندهی شده‌اند، عنوان کرد: پل‌هایی که تخریب شده، نیز بازسازی شده‌اند.

معاون عمرانی استانداری لرستان، بیان داشت: پل‌هایی که ظرفیت کمی داشتند و آب دهی آنها کم بوده، افزایش دهانه پیدا کرده‌اند و در حد استاندارد و مطالعاتی که آب منطقه‌ای در رابطه با عبور دهی سیلاب بوده، هستند.

امیری در ادامه با اشاره به دیواره ساحلی شهر پلدختر، تصریح کرد: دیواره ساحلی تکمیل شده، با پیگیری‌های صورت گرفته ادامه این دیواره ساحلی به میزان ۳۰۰ متر دیگر در دستور کار قرار گرفت تا سیلاب را از شهر عبور بدهد.

وی با بیان اینکه برای این امر جدیداً ۴۵ میلیارد تومان تأمین اعتبار صورت گرفته است، افزود: شرکتی که قسمت قبلی این دیواره ساحلی را انجام داده، ۳۰۰ متر باقی مانده را نیز انجام می‌دهد.

همه خسارت‌های ما در بخش راه جبران نشده است

معاون عمرانی استانداری لرستان با اشاره به ایجاد دیواره ساحلی برای منطقه «بابازید»، نیز بیان داشت: پل «بابازید» نیز در حال احداث بوده و پیشرفت فیزیکی خوبی دارد.

امیری با بیان اینکه نزدیک به ۱۴ پل بزرگ در مسیر رودخانه «کشکان» تا پلدختر احداث شده و یا در حال احداث است، گفت: چند مورد از این پل‌ها موقت بوده که احداث پل‌های دائمی آنها در حال اجرا است.

وی با اشاره به اینکه بالغ بر ۹۰۰ کیلومتر جاده در سطح استان بازسازی، بهسازی، روکش آسفالت و… شده است، ادامه داد: البته همه خسارت‌های ما در بخش راه جبران نشده است اما آنچه که مهم بود و اولویت داشت احداث یا مرمت شد.

۳ هزار واحد احداثی همچنان نیمه کاره هستند

معاون عمرانی استانداری لرستان، بیان داشت: در بخش مسکن نیز تمام واحدهایی که در جریان سیلاب آسیب دیدند، تعمیر شدند و احداث ۱۳ هزار واحد نیز شروع شده که از این تعداد تقریباً ۱۰ هزار واحد تکمیل و به بهره برداری رسیده است.

امیری، افزود: سه هزار واحد احداثی همچنان مشکل دارند و نیمه کاره هستند که در اختیار خود مردم برای تکمیل قرار گرفت که امیدواریم تا پایان سال به بهره برداری برسند.

تنها ۱۳ میلیارد از خسارت واحدهای تجاری جبران شد

وی با تاکید بر اینکه در بحث خسارت واحدهای تجاری که در جریان سیلاب آسیب دیدند، ۷۵ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت در اختیار استان قرار گرفته است، گفت: تا کنون به ۳۰۰ واحد مبلغ ۱۳ میلیارد تومان پرداخت شده و ما بقی نیز در شرف پیگیری است.

معاون عمرانی استانداری لرستان که در برنامه تلویزیونی سخن می‌گفت، با بیان اینکه در ستاد مدیریت بحران تصمیم گرفته شد که تا یک ماه آینده مابقی این واحدها نیز تعیین تکلیف شوند، ادامه داد: در سیلاب اسفندماه نیز حدود شش هزار واحد مسکونی در سطح استان آسیب دید که اعتبار مورد نیاز آنها تأمین شد و مقرر شد که ظرف یک ماه آینده برنامه احداث و بازسازی آنها تدوین و ارائه داده شود.

کد خبر 5050102

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha