۶ آبان ۱۳۹۹، ۸:۲۲

کاغذ یارانه‌ای و نبودش-۹

عرضه کاغذ دولتی مانع بالا رفتن قیمت کاغذ آزاد شد

عرضه کاغذ دولتی مانع بالا رفتن قیمت کاغذ آزاد شد

مدیر انتشارات سفیر اردهال می‌گوید با نوسانات ارز، قیمت کاغذ آزاد باید به حدود ۸۰۰ هزار تومان می‌رسید اما از ۴۰۰ هزار تومان بالاتر نرفت و یکی از علت‌های مهم این‌مساله، عرضه کاغذ دولتی بود.

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ: پرونده «کاغذ یارانه‌ای و نبودش» که از چندی پیش باز شد و درباره تاثیرات بودن یا نبودن کاغذ یارانه‌ای وزارت ارشاد به ناشران بود، در نهمین قسمت خود به گفتگو با مدیر انتشارات سفیر اردهال رسیده است. سید حسین عابدینی مدیر این‌انتشارات که عموما به چاپ کتاب‌های تصحیح نسخ خطی و علوم قدیم اشتغال دارد، در این‌گفتگو به این‌جمع‌بندی رسید که ادامه شرایط فعلی، بهترین گزینه‌ای است که صنعت نشر کشور دارد.

عابدینی گفت: در حال حاضر تنها حمایت جدی و موثری که وزارت ارشاد از حوزه نشر دارد، همین کاغذ یارانه‌ای با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ هزار تومانی است که البته با در نظر گرفتن همه هزینه‌ها، در نهایت با قیمت حدودی ۶ هزار و ۵۰۰ تومانی به دست ناشر می‌رسد. این‌کار وزارت ارشاد خیلی خوب و نتیجه‌بخش است؛ البته اگر ناشری که کاغذ را می‌گیرد، آن را واقعا تبدیل به کتاب کند. تا به حال که با این‌روند یعنی توزیع کاغذ از مسیر اتحادیه ناشران، شرایط بدی حاکم نبوده است. اما بحث بازرسی و شمارش هم باید اتفاق بیفتد و شمای ناشر باید اگر میزان مشخصی کاغذ دریافت کردی، به‌تناسبش میزان مشخصی هم کتاب چاپ کنی! چون برخی از همکاران ما کاغذ را دریافت کرده و آن را می‌فروشند که البته نمی‌توان به آن‌ها خرده گرفت چون می‌خواهند چرخ زندگی‌شان را بچرخانند. اما به هرحال، چنین‌کاری اشتباه است

وی افزود: ناشران حرفه‌ای که کارشان، چاپ واقعی کتاب است، با کاغذی که ارشاد از طریق اتحادیه ناشران و کتابفروشان در اختیاران ناشران می‌گذارد، تامین هستند و روند کارشان به‌صورت حرفه‌ای و به خوبی پیش می‌رود. در حال حاضر قیمت جهانی کاغذ، برای هر کیلو، یک‌دلار است و زمان‌هایی هم پیش آمده که تا حدود ۹۰ سنت هم پایین آمده است. اما در کل قیمت جهانی حدود همان یک‌دلار است. در این‌فراز و نشیب‌های عجیب و غریبی که به خاطر قیمت ارز در کشور، دلار از ۱۲ هزار تومان به ۳۰ هزار تومان رسید، اگر می‌خواستیم قیمت کاغذ ۱۰۰ در ۷۰ را به‌صورت آزاد محاسبه کنیم، باید چیزی حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان می‌شد. اما قیمت کاغذ آزاد از ۴۰۰ هزار تومان بالاتر نرفت. یک‌دلیل این‌ماجرا، عرضه کاغذ دولتی بود چون به‌دلیل توزیع دولتی، ناشرها تقاضای بیش از حد نداشتند و در نتیجه کاغذفروش‌ها نتوانستند قیمت را خیلی بالا ببرند.

در این‌فراز و نشیب‌های عجیب و غریبی که به خاطر قیمت ارز در کشور، دلار از ۱۲ هزار تومان به ۳۰ هزار تومان رسید، اگر می‌خواستیم قیمت کاغذ ۱۰۰ در ۷۰ را به‌صورت آزاد محاسبه کنیم، باید چیزی حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان می‌شد. اما قیمت کاغذ آزاد از ۴۰۰ هزار تومان بالاتر نرفت. یک‌دلیل این‌ماجرا، عرضه کاغذ دولتی بود چون به‌دلیل توزیع دولتی، ناشرها تقاضای بیش از حد نداشتند و در نتیجه کاغذفروش‌ها نتوانستند قیمت را خیلی بالا ببرنداین‌ناشر در ادامه گفت: در حال حاضر قیمت کاغذ نسبت به کالاهای دیگر بالاست اما نسبت به قیمت دلار نه. یکی از دلایل چنین‌وضعیتی،‌ همین توزیع دولتی کاغذ توسط وزارت ارشاد است. چنین‌راهکاری در شرایط فعلی، بسیار خوب است اما باید راهکار و چگونگی عرضه و بازرسی هم در نظر گرفته شود. بازرسی را باید محکم‌تر بگیرند تا خوبی‌های این‌مساله به سمت بدی نرود. البته همان‌طور که گفتم این‌که برخی از ناشرها کاغذ دولتی را گرفته و می‌فروشند چیز عجیبی نیست چون در پی درآمد هستند.

عابدینی در پاسخ به این‌سوال که پیش‌بینی‌اش در صورت حذف این‌حمایت دولتی چیست،‌ گفت: این‌مساله که وزارت ارشاد باید از چاپ و نشر کتاب حمایت کند، امری بدیهی است. بنابراین در همان‌اول کار باید بگویم که حمایت دولتی باید باشد که این‌صنعت سرپا بماند. اما طریقه و روش حمایت تفاوت دارد. مثلا زمان دولت آقای احمدی‌نژاد می‌گفتند کاغذ دولتی هست اما ما حمایت را در خرید از ناشران هزینه می‌کنیم. آن‌موقع یارانه کاغذ را قطع کردند اما از ناشران خرید کردند؛ البته فقط به‌مدت پنج‌شش‌ماه. حالا اگر قرار باشد ارشاد خرید نکند و کاغذ دولتی را هم حذف کند، نمی‌شود. اگر یک حمایت را برمی‌دارند باید با حمایت دیگری جایگزین شود. چون در حال حاضر ارشاد در خرید کتاب از ناشران، به تعدادی خرید می‌کند که واقعا خجالت می‌کشیم بگوییم و این‌میزان، هیچ‌کمکی به ناشر نمی‌کند چون با ۳۰ درصد تخفیف است و هزینه‌اش هم ۶ ماه بعد به دست ناشر می‌رسد.

وی در پایان گفت: در حال حاضر ۶۰ تا ۷۰ درصد هزینه چاپ یک‌کتاب، مربوط به خرید کاغذ آن است. به‌نظرم اگر همین‌روال ادامه پیدا کند، بهتر است. ناشرها که پس از کرونا زمین خورده‌اند و کسی هم نمی‌توان جلوی این‌زمین‌خوردگی را بگیرد اما در نظر بگیرید به جز این‌کاغذ یارانه‌ای، در حال حاضر چه حمایت دیگری از ناشران می‌شود؟ یک وام کرونا است که به مشاغل دیگر هم داده شده است.

کد خبر 5056441

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha