۱۸ آبان ۱۳۹۹، ۱۵:۲۸

واکنش آب و فاضلاب مازندران به گزارش پسماند رامسر

 واکنش آب و فاضلاب مازندران به گزارش پسماند رامسر

ساری- آب و فاضلاب مازندران نسبت به انتشار گزارشی در خبرگزاری مهر با عنوان «یک استان عاجز از رفع مشکل فاضلاب یک شهر» واکنش نشان داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در پی انتظار گزارشی با تیتر یک استان عاجز از رفع مشکل فاضلاب یک شهر / ‏‬ پسماند رامسر به دریا می‌ریزد که روز گذشته روی خروجی خبرگزاری مهر قرار گرفت، آب و فاضلاب مازندران با ارسال جوابیه‌ای نسبت به این گزارش واکنش نشان داد.

در جوابیه روابط عمومی آب و فاضلاب مازندران که برای دفتر مدیریت خبرگزاری مهر در استان ارسال شده، آمده است: توجه جدی و اهتمام ویژه به موضوع جمع آوری بهداشتی و تصفیه فاضلاب در استان مازندران یکی از وظایف اصلی و بنیادین شرکت آب و فاضلاب است که منجر به شکل گیری نهضت ایجاد زیرساختها و جبران بخشی از عقب ماندگی‌های پیشین در این زمینه شده است.

توجه به این ضرورت از یکسو و گسترش شهرهای رامسر، کتالم و سادات شهر، افزایش جمعیت ساکن و گردشگر و متعاقب آن افزایش مصرف آب و تولید فاضلاب از سوی دیگر، شرکت آبفا استان را بر آن داشت تا اقدامات لازم برای ایجاد سیستم جمع آوری بهداشتی و تصفیه فاضلاب در این شهرها را آغاز کند. بنابراین طرح فاضلاب شهرهای رامسر، کتالم و سادات شهر شامل طراحی و اجرای خطوط اصلی و فرعی شبکه جمع آوری فاضلاب، طراحی و اجرای دو تصفیه خانه شرقی و غربی و ایستگاه‌های بالابر و پمپاژ در دستور کار قرار گرفت و تا کنون مبانی طراحی، کلیات و طراحی‌های پایه آن انجام و توسط دفتر مطالعات و بررسی‌های فنی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور به تصویب رسید.

پس از آن مطالعات ژئوتکنیک و نقشه برداری از معابر شهری، محل تصفیه خانه‌ها و تلمبه خانه‌ها و محل عبور شبکه از رودخانه‌ها انجام و به دنبال آن مطالعات مرحله دوم شامل طراحی‌های دقیق و تهیه برآوردها و نقشه‌های اجرایی طرح آغاز شد.

با توجه به بررسی انجام شده در مطالعات مرحله اول و بررسی‌های تخصصی‌تر در مرحله دوم مطالعات، در خصوص گزینه‌های مختلف تصفیه خانه در شهر رامسر، موقعیت زمین تصفیه خانه فاضلاب در غرب شهر رامسر پیش بینی و مورد تصویب دفتر مطالعات و بررس ی های فنی شرکت آب و فاضلاب کشور قرار گرفت. همچنین جهت اخذ مجوزهای زیست محیطی لازم، این مکان به تصویب کارگروه ماده ۸ استقرار صنایع که سازمان حفاظت محیط زیست استان دبیر آن کارگروه می‌باشد، نیز رسید.

در این مرحله شرکت آب وفاضلاب استان مازندران اقدامات و پیگیری‌های مورد نیاز برای تملک زمین مذکور را آغاز نمود. متأسفانه در این مسیر با مشکلات و موانع اجتماعی و مخالفت‌های مردمی مواجه شد که اقدام به برگزاری جلسات توجیهی متعدد با نمایندگان مردم منطقه در شوراهای روستا، شهر و شهرستان نموده و به بیان ضرورت و اهمیت ساماندهی فاضلاب شهر توریستی رامسر پرداخت.

گفتنی است شهری همچون رامسر، با موقعیت جغرافیایی خاص، فاصله اندک میان کوه و دریا و موقعیت روستاهای تحت پوشش، با رعایت حداقل اصول فنی و زیست محیطی مورد نیاز برای احداث تصفیه خانه فاضلاب و با توجه به تنشها و مخالفت‌ها و حساسیت‌های به وجود آمده موضوعی بسیار حساس، خطیر و زمانبر است.

علی رغم تمامی محدودیت‌ها، کارشکنی‌ها و مشکلات به وجود آمده، با هماهنگی و همکاری استانداری، اداره کل حفاظت محیط زیست و ارگان‌های امنیتی استان گزینه‌های دیگری را برای احداث تصفیه خانه فاضلاب شهر رامسر مورد بررسی قرار گرفت و گزینه مناسب دیگری تعیین و تصویب و بخشی از آن تملک شده است.

همچنین با توجه به شرایط سخت اقتصادی حال حاضر کشور، پر واضح است که اعتباری که از بودجه‌های عمرانی کشور برای این منظور اختصاص خواهد یافت کافی نبوده و در این مرحله، این شرکت در حال اقدام جدی و مستمر جهت اخذ تسهیلات بین المللی از محل اعتبارات بانک توسعه اسلامی جهت تأمین اعتبار مورد نیاز این پروژ است.

خاطر نشان می‌شود اجرای پروژه عمرانی زیرساختی در چنین مقیاس و ضرورتی که تنها هدف آن تأمین منافع عمومی از لحاظ حفظ سلامت، بهداشت، حفاظت از محیط زیست نسل حاضر و نسل‌های آینده خواهد بود، جز با مساعدت و همکاری همه ارگان‌ها و سازمانها، مراجع ذیصلاح، رسانه‌های جمعی و مردم شریف میسر نخواهد بود.

کد خبر 5066521

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha