۵ آذر ۱۳۹۹، ۱۳:۰۴

قبادی دانا مطرح کرد؛

حضور فعال ۱۵۰ هزار نفر از جامعه معلولان در حوزه ورزش

حضور فعال ۱۵۰ هزار نفر از جامعه معلولان در حوزه ورزش

رییس سازمان بهزیستی کشور گفت: ۱۵۰ هزار نفر از افراد دارای معلولیت در حوزه ورزش مشارکت فعال دارند و در مسابقات ملی و بین المللی حضور دارند.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم امضای تفاهم نامه همکاری سازمان بهزیستی و معاونت فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان به صورت ویدئوکنفرانسی برگزار شد.

وحید قبادی دانا رییس سازمان بهزیستی کشور در این مراسم گفت: جامعه هدف بهزیستی جامعه متکثری است. طبیعتاً پرداختن به ورزش به عنوان عاملی برای بهبود کیفیت زندگی افراد و ایجاد نشاط اجتماعی در حوزه های مختلف از جمله آسیب های اجتماعی موثر خواهد بود. در ارتباط با افراد دارای معلولیت که هدفمان این است زندگی مستقلی همراه با نقش اجتماعی موثر داشته باشند این است که از خانه ها بیرون بیایند و ورزش عاملی برای اجتماعی شدنشان باشد و برای توانبخشی جسمی این عزیزان موثر باشد.

وی ادامه داد: در ۱۴ سال اخیر ۱۰ هزار نفر از فرزندان تحت پوشش بهزیستی در مسابقات فرهنگی و ورزشی شرکت کردند. طرح خوبی پارسال داشتیم که کمک به توسعه ورزش در روستاها بود که بسیار موثر بود. این افراد توسط همیارانمان در روستاها به عرصه ورزش آمدند و به رقابت با یکدیگر پرداختند.

رییس سازمان بهزیستی کشور بیان کرد: همکاری خوبی با فدراسیون های ورزشی داشتیم و داریم و این همکاری ها در بهزیستی مستحکم و مداوم بوده است. امیدواریم با این تفاهم نامه نیز این همکاری قوت بخشیده شود.

قبادی دانا ادامه داد: ۱۵۰ هزار نفر از افراد دارای معلولیت در حوزه ورزش مشارکت فعال دارند و در مسابقات ملی و بین المللی حضور دارند. معلولان جسمی حرکتی، نابینایان و ناشنوایان و معلولان ذهنی این امکان را دارند در این فعالیت ها حضور یابند. ما در بیش از ۵۰ رشته ورزشی شاهد حضور فعالی معلولان هستیم. در ورزش قهرمانی هم در پاراالمپیک و پارا آسیایی این امکان فراهم بوده است که آنها فعال شوند. بیش از یک هزار مدال را عزیزان ما در مسابقات جهانی کسب کرده اند در مسابقات پاراآسیایی معلولان عزیز بیش از ۷۰ مدال رنگارنگ گرفته اند و در پاراالمپیک بیش از ۲۰۰ مدال را افراد دارای معلولیت برای کشورمان به ارمغان آورده اند.

وی گفت: یکی از اهداف و برنامه های سازمان بهزیستی توانبخشی جامعه هدفش است. در جلسه‌ای که برای سالمندان در شورای ملی سالمندان کشور داشتیم و داریم یکی از تاکیدات این است که شرایطی که امید به زندگی را افزایش می دهد این است که بتوانیم ورزش سالمندی را در کشور نهادینه کنیم. البته اگر کودکان و نوجوانان ما ورزش را جدی بگیرند در دوران سالمندی ما با شرایط بهتری در جامعه سالمندی به لحاظ نشاط و سلامتی جسمی رو به رو خواهیم بود.

قبادی دانا از اهداف این تفاهم نامه را مشارکت جامعه هدف بهزیستی در مسابقات ورزش محلی و شهری و استانی و…، شناسایی و معرف باشگاه هایی که خدمات بهتر با کیفیت و قیمت مناسب می دهند، مناسب سازی امکان ورزشی و مسابقات ورزشی برای افراد دارای معلولیت عنوان کرد.

وی گفت: امروزه ویژه کردن نیازهای این افراد در دنیا منسوخ شده است و هدف تلفیق اجتماعی این افراد است چنانکه غالب فدراسیون‌های به این سمت حرکت می‌کنند که جمعیت افراد دارای معلولیت بخشی از جامعه هدف آنها هستند.

وی بر تقویت فدراسیون‌های ویژه برای توسعه ورزش همگانی تاکید کرد و گفت: در ماده ۸ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت دستگاه‌ها و نهادها موظف هستند اماکن ورزشی خود را در اختیار افراد دارای معلولیت به صورت رایگان قرار دهند؛ امیدواریم این وزارتخانه پیش قدم و پرچمدار این مسئله باشند و این امکان برای جامعه معلولین فراهم شود؛ در حال حاضر واگذاری اماکن ورزشی به بخش غیردولتی ما را با مشکل روبرو کرده است که امیدواریم با همکاری هم بتوانیم این موضوع را مرتفع کنیم و این اماکن به نفع این افراد آزادسازی شود.

قبادی‌دانا، استفاده رایگان فرزندان تحت پوشش بهزیستی از اماکن ورزشی را یکی از موارد مندرج در این تفاهمنامه عنوان کرد و گفت: سال گذشته در کمیته ملی المپیک جمعی از فرزندان بهزیستی فعال در حوزه‌های ورزشی حور پیدا کردند و توسط رئیس کمیته ملی المپیک تقدیر شدند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در پایان خطاب به مدیران کل بهزیستی استان‌ها خواستار بهینه‌سازی تمام اماکن ورزشی متعلق به بهزیستی برای استفاده جامعه هدف سازمان شد و یادآور شد: اماکن لازم را برای ورزش قهرمانی افراد دارای معلولیت در اختیار آنها قرار دهید؛ همچنین ۲۱ هزار پرسنل و کارمندان خدوم بهزیستی نیز باید موضوع ورزش را جدی بگیرند چراکه افرادی می‌توانند خدمت‌رسانی مناسبی به جامعه هدف داشته باشند که خودشان از سلامت نسبی برخوردار و آشنایی لازم به این موضوع را داشته باشند.

کد خبر 5080450

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha