۱۴ تیر ۱۳۸۶، ۱۱:۴۹

مرمت و بازسازی قلعه کوه قائن ادامه می یابد

بیرجند - خبرگزاری مهر : مدیرکل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: در ادامه فعالیت های پژوهشی قلعه کوه قائن در سال 85، امسال نیز از اردیبهشت ماه این فعالیت ها پیگیری شده و پس از وقفه ای کوتاه از شهریور ماه ادامه می یابد.

به گزارش خبرنگار مهر در بیرجند، حسین عباس زاده صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در ادامه مرمت قلعه کوه قائن، مرمت و اجرای نمای دیوار و بندکشی ضلع شرقی و جنوب شرقی از نیمه ی دوم فروردین ماه سال جاری از محل اعتبارات ملی و استانی با اعتبار بالغ بر 550 میلیون ریال اغاز شده است و پیش بینی می شود تا پایان نیمه اول تیر ماه به طول انجامد.

وی خاطر نشان کرد: مصالح عمده در ساخت بنا، سنگ و ساروج بوده و تمامی دیوارها و بدنه بیرونی برج ها بندکشی و درزگیری شده ، برخی اتاق ها در دو طبقه ساخته شده و در سقف بعضی اتاق ها مصالح چوب به کار رفته است.

عباس زاده افزود: استحکامات ایجاد شده شباهتی به قلعه آشیانه عقاب فیروزآباد مربوط به اوایل دوره ساسانی دارد با این تفاوت که در قلعه کوه قاین تمامی سطوح دیوارها به ویژه بدنه بیرونی حصار و برج ها با دقت بند کشی و درزگیری شده است.

مدیرکل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خراسان جنوبی ادامه داد: قلعه کوه قائن، شامل سه قسمت امیرنشین، قسمت مخصوص سربازان و اصطبل است و وجود بیش از 30 برج دیده بانی به استحکام، شکوه و عظمت بیشتر بنا کمک کرده است.

قلعه کوه قائن با شماره ثبت 4803 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است و تحت حفاظت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است. قلعه حسین قائنی معروف به قلعه کوه قائن در فاصله سه کیلومتری جنوب شهر قائن در ارتفاعات رشته کوه قهستان قرار دارد. این قلعه از جنوب و شرق به ارتفاعات و از سمت غرب و شمال به دشت قائن محدود است.

کد خبر 512577

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • محمد رضا حشمت خواه IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۵
      0 0
      این قلعه ها در گذشته دور متعلق به امرای قاینات بوده است .