تحلیلگر سیاسی لبنانی در گفتگو با مهر:

انقلاب ایران حامل یک پروژه اسلامی است

 انقلاب ایران حامل یک پروژه اسلامی است

تحلیلگر مسائل سیاسی لبنان معتقد است که انقلاب اسلامی ایران موجب شد تا موازنه قدرت در سطوح منطقه‌ای و بین المللی دستخوش تغییر و تحول شود.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل- رامین حسین آبادیان: امروز انقلاب اسلامی ایران چهل و دومین سالگرد پیروزی خود را در حالی جشن می‌گیرد که منطقه غرب آسیا و جهان در شرایط متفاوت و حساس اما با همان ویژگی سناریوهای تکراری به سر می‌برد.

همواره این پرسش مطرح می‌شود که چرا غربی‌ها که تجربه چندین انقلاب در اروپا، روسیه و آمریکا را داشته‌اند باید نگران انقلاب در ایران باشند؟ اساساً کدام ویژگی انقلاب ایران است که آنها را نگران کرده است؟ بی تردید پاسخ اصلی در ویژگی اسلامی بودن، ایدئولوژیک و فرامرزی بودن این انقلاب است. انقلابی که اگر چه خواسته‌های سیاسی و اقتصادی را مطالبه می‌کرد اما اساس شکل‌گیری آن بر تفکری استوار بود که راه چاره رهایی ملت‌های منطقه و جهان را در رهایی از اردوگاه استعماری غرب و اسرائیل می‌دانست.

تمرکز بر این اصل به خودی خود شکوفایی اقتصادی و سیاسی ملت‌های منطقه و همان منافع ملی را تأمین می‌کرد. به عبارتی موضوع مقابله با اردوگاه غرب بیشتر به نظریه منافع ملی تاکید داشت و این دیدگاه را تقویت می‌کرد که انقلاب ایران منافع ملی و اسلامی را در راستای تقویت دو مفهوم می‌داند و نه دو مفهوم متضاد.

در همین ارتباط، «انیس نقاش» تحلیلگر سیاسی لبنان در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری مهر می‌گوید: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و در جریان سلسله اعتراضات مردمی علیه رژیم شاهنشاهی، مردم معترض تنها علیه شاه و وضعیت اقتصادی و اجتماعی حاکم بر آن دوره شعار سَر نمی‌دادند، بلکه اغلب شعارها در حقیقت علیه وابستگی رژیم شاهنشاهی به ایالات متحده آمریکا و کشورهای غربی بود.

پیش از انقلاب اسلامی، رژیم شاهنشاهی متحد اصلی آمریکا و رژیم صهیونیستی بود اما پس از انقلاب، جمهوری اسلامی به بزرگترین حامی مسأله فلسطین تبدیل شد نقاش در ادامه یادآور شد: خطرناک‌ترین سیاست در آن دوره حمایت رژیم شاهنشاهی از رژیم صهیونیستی بود؛ رژیمی که مردم ایران آن را غصب کننده اراضی اشغالی فلسطینیان و نیز مقدسات اسلامی می‌دانستند. علمای ایران و شخصیت‌های برجسته انقلاب اسلامی ایران از جمله شهید بهشتی جملگی به حمایت‌های رژیم شاهنشاهی از صهیونیست‌ها اشاره کرده اند. در واقع، حمایت از تل‌آویو از پایه‌های اصلی رژیم شاهنشاهی بود.

این تحلیلگر مسائل سیاسی لبنان همچنین تأکید کرد: از همین روی، پس از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد آن بودیم که روابط جمهوری اسلامی ایران با رژیم صهیونیستی و ایالات متحده آمریکا به طور کامل قطع شد. این مسأله نشان داد که یک تغییر و تحول استراتژیک در موازنه قدرت در سطوح منطقه‌ای و بین المللی به وقوع پیوسته است.

نقاش همچنین در ادامه سخنان خود تصریح کرد: علت اصلی و اساسی این تغییر و تحول استراتژیک این بود که رژیم شاهنشاهی جایگاه ویژه ای در سیاست‌های ایالات متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی داشت، اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ایران به بزرگترین حامی مسأله فلسطین تبدیل شد. در عرصه تغییر موازنه قدرت هیچگاه فراموش نمی‌کنیم که مقاومت لبنان با حمایت جمهوری اسلامی ایران توانست رژیم اسرائیل را شکست دهد.

وی در ادامه اظهار داشت: شکستی که مقاومت لبنان به رژیم صهیونیستی تحمیل کرد تنها یک ناکامی برای تل آویو نبود. این شکستی بود که ایالات متحده آمریکا نیز همزمان طعم تلخ آن را چشید. جمهوری اسلامی ایران از همان بدو پیروزی انقلاب، حمایت از گروه‌های مقاومت و جنبش‌های آزادیبخش در منطقه و جهان را در دستور کار خود قرار داد. همین مسأله موجب تحمیل شکست‌های سنگین به آمریکا و اسرائیل شد.

انیس نقاش تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در طول بیش از ۴ دهه گذشته از تمامی مستضعفان در سراسر جهان حمایت به عمل آورده است. در طول این مدت، ایران در برابر پروژه‌های انقلاب اسلامی ایران توانست پروژه‌های استعماری در منطقه و جهان را به چالش بکشد استعماری آمریکا و غرب ایستاده است. این پروژه‌ها توسط جمهوری اسلامی ایران تاکنون به چالش کشیده شده اند.

این تحلیلگر سیاسی لبنان در ادامه تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همچنین با حمایت تمام قد از گروه‌های مقاومت در لبنان و فلسطین توانست تمامی طرح‌ها و پروژه‌های رژیم صهیونیستی در منطقه را با شکست مواجه سازد.

ایران همچنین با برگزاری کنفرانس‌ها و همایش‌های متعدد در حمایت از فلسطین موجب شد تا نبرد و مبارزه فلسطینیان با صهیونیست‌ها ادامه پیدا کند و رژیم صهیونیستی آینده خود را در خطر ببیند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در عراق نیز ما شاهد نقش آفرینی جمهوری اسلامی ایران در حمایت از ملت و مقاومت این کشور بودیم. بدیهی است که این حمایت‌ها نشأت گرفته از اصولی بوده است که انقلاب اسلامی ایران بر مبنای آن شکل گرفت. ایران از مقاومت و ملت عراق در برابر اشغالگران آمریکایی حمایت به عمل آورد. در زمان یورش تروریست‌های تکفیری به عراق نیز ایران اولین کشوری بود که به یاری عراقی‌ها شتافت.

کشورهای غربی به انقلاب اسلامی به عنوان انقلابی می‌نگرند که ممکن است دیگر ملت‌ها نیز مسیر آن را در پیش گیرند؛ بنابراین، این یک انقلاب جهانی است نقاش همچنین تصریح کرد: ایران از طریق برقراری ارتباط با برخی کشورها، سازمان‌های مردمی و نیز جنبش‌های آزادیخواه توانست محوری را تحت عنوان محور مقاومت در منطقه تأسیس کند. این محور امروز دستاوردهای زیادی را محقق ساخته است و ضربات مهلکی را به آمریکا و رژیم صهیونیستی وارد کرده است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی لبنان همچنین گفت: در سایه فعالیت‌های محور مقاومت در طول سالهای گذشته ما شاهد آن بودیم که آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها نتوانستند به اهداف خود دست یابند. در افغانستان، عراق، لبنان، سوریه، فلسطین و دیگر کشورها این محور مقاومت بود که موجب شد تا تل آویو و واشنگتن نتوانند به اهداف از پیش تعیین شده خود دست یابند. بنابراین، دستاوردهای میدانی مقاومت، موازنه قدرت در منطقه را تغییر داد.

وی در ادامه عنوان کرد: واقعیت آن است نمی‌توان اهداف انقلاب اسلامی را محدود و محصور به مسائل داخلی ایران دانست، بلکه این انقلاب در واقع حامل یک پروژه اسلامی است و حتی می‌توان از آن به عنوان یک پروژه جهانی نیز یاد کرد. علت این مسأله هم آن است که غرب امروز به انقلاب اسلامی ایران به عنوان انقلابی می‌نگرد که ممکن است دیگر ملت‌های جهان نیز راه آن را در پیش گیرند.

کد خبر 5143319

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha