۲۳ اسفند ۱۳۹۹، ۱۷:۰۰

یک مقام مسئول وزارت علوم تاکید کرد؛

لزوم همکاری و ارتباط موثر پارک‌های علم و فناوری با دانشگاه‌ها

لزوم همکاری و ارتباط موثر پارک‌های علم و فناوری با دانشگاه‌ها

مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم بر لزوم همکاری و ارتباط موثر پارک‌های علم و فناوری با دانشگاه‌ها تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت علوم، مهدی کشمیری در نشست معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور که امروز (شنبه) با حضور دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در محل سالن شهدای جهاد علمی این وزارت برگزار شد، گفت: از مسئولان دانشگاه‌ها انتظار داریم که علاوه بر آنکه نهایت حمایت خود را درخصوص شرکت‌های دانش‌بنیان به کار ببندند، در بحث همکاری با پارک‌های علم و فناوری و استفاده از امکانات و ظرفیت‌ها و آماده‌سازی آنها، تعاملات و تلاش‌های مؤثری صورت گیرد.

مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم افزود: یکی از فعالیت‌هایی که در سال‌های اخیر با پیگیری دفتر برنامه‌ریزی امور فناوری انجام شده، تعاملات با دانشگاه‌ها است که دارای دو سر فصل است؛ ارتباط از طریق پارک‌های علم و فناوری با دانشگاه‌ها و پردیس‌های علم و فناوری و حضور در بحث‌های محتوایی است که در هفته پژوهش طی دو برنامه یارانه تجاری‌سازی و گرنت فناوری انجام گرفت.

وی در خصوص گرنت فناوری اظهار داشت: مخاطب این برنامه اساساً اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی هستند و پارک‌های علم و فناوری نقش حامی و کار اجرایی آن را برعهده دارند.

کشمیری افزود: برنامه «گرنت فناوری» سال گذشته با امضای وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به دانشگاه‌ها ارسال شد و به شکل آزمایشی در ۶ استان از شش ماه گذشته آغاز شد و هم‌اکنون در سطح ۲۰ استان انجام شده است و دارای دو سر فصل است؛ یکی بحث گرنت جوانه که حمایت از پایان‌نامه‌ها و رساله‌های تصویب شده است و دیگری گرنت شکوفایی که بعد از سال نو فراخوان آن ارسال می‌شود.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم تصریح کرد: از بین ۱۵۰ گرنت، ۱۲۰ گرنت مورد تصویب قرار گرفته و اکنون در حال برنامه‌ریزی برای ۱۲۰۰ گرنت هستیم و از کلیه معاونان پژوهشی دانشگاه‌ها تقاضا داریم که برای اعضای هیئت علمی خود در این خصوص اطلاع‌رسانی کاملی انجام دهند و حامی سازمانی این برنامه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است. حوزه رسیدگی به درخواست‌ها به شکل کلان حوزه ICT است و از اعضای هیئت علمی کلیه علوم به‌خصوص حوزه علوم انسانی درخواست می‌کنیم در این کار مشارکت کنند.

کشمیری همچنین در مورد راه‌اندازی «سامانه صدف» گفت: سامانه صدف یا به عبارتی سامانه داده‌ها و فرآیندهای حوزه فناوری راه‌اندازی شده است و چون بیشتر دانشگاه‌ها دارای مراکز رشد و فناور هستند، بایستی اطلاعات این مراکز در سامانه صدف ثبت شود. این سامانه در سایت وزارت علوم قابل دسترس کلیه دانشگاه‌ها است و از این سامانه برای ارزیابی مراکز رشد استفاده خواهیم کرد و مبنای تمدید مجوزها و ارزیابی قرار خواهد گرفت.

وی در پایان با بیان اینکه مبنای شناسایی شرکت‌های دانش‌بنیان نوع سوم در این سامانه قرار دارد، افزود: برای آنکه شرکت‌های دانش‌بنیان نوع سوم هم بتوانند از برخی ظرفیت‌های قانونی شرکت‌های دانش بنیان استفاده کنند باید اطلاعات خود را در این سامانه به ثبت برسانند و انتظار ما از مسئولان دانشگاه‌ها این است که نهایت حمایت خود را درخصوص شرکت‌های دانش‌بنیان به کار ببندند. همچنین این انتظار را داریم که در بحث همکاری با پارک‌های علم و فناوری و استفاده از امکانات و ظرفیت‌ها و آماده‌سازی پارک‌ها روابط و تلاش‌های دو طرفه از سوی دانشگاه و پارک‌های علم و فناوری صورت گیرد.

کد خبر 5168665

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha