۲۴ فروردین ۱۴۰۰، ۱۲:۴۵

دانشیار دانشگاه بولنت اجویت ترکیه:

واکسن کرونای ایرانی مطابق بالاترین استانداردهای جهانی است

واکسن کرونای ایرانی مطابق بالاترین استانداردهای جهانی است

کاشان - دانشیار دانشگاه بولنت اجویت ترکیه گفت: واکسن کرونای ایرانی مطابق بر بالاترین استانداردهای جهانی است.

مصطفی نوری زاده در گفت و گو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه متأسفانه برخی از سوءمدیریت ها باعث فرصت سوزی‌های متفاوتی در فعالیت‌های تحقیقاتی و تولید واکسن کرونای ایرانی شد، اظهار داشت: عدم باور بر توانایی و کارایی محققان و پژوهشگران ایرانی، اعتقاد بر نظرات اثبات نشده‌ای مثل ایمنی گله‌ای و استناد به برخی از ادعاهای واهی که مثلاً چون ایدز واکسن ندارد پس کرونا هم واکسن ندارد، باعث شد که مقداری از دنیا در ساخت واکسن کرونا عقب بمانیم.

وی با بیان اینکه در صورتی که فعالیت‌های تحقیقاتی درباره واکسن کرونای ایرانی به موقع آغاز می‌شد حال باید در فاز سوم تست بالینی و حتی پایان آن بودیم، ابراز داشت: البته ناگفته نماند با وجود این سوءمدیریت ها با اعتقاد و باور بر توانایی دانشمندان و پژوهشگران ایرانی حال در مرحله‌ای هستیم که چهار واکسن کرونای ایرانی تولید شده یا مشارکت با دیگر کشورها در فازهای مختلف تست بالینی است.

دانشیار دانشگاه بولنت اجویت ترکیه با اشاره به اینکه واکسن کرونای ایرانی تولید شده در بنیاد برکت زیرساخت‌های لازم برای تولید صنعتی آن نیز آماده شده است، تصریح کرد: واکسن‌های کرونای ایرانی در بالاترین استانداردهای جهانی قرار داشته و فعالیت‌های تحقیقاتی و تست‌های بالینی این واکسن‌ها تحت شدیدترین دستورالعمل‌های اجرایی سازمان غذا و داروی ایران است.

وی با بیان اینکه استفاده از واکسن می‌تواند نقش مهمی در جلوگیری از مرگ بر اثر کرونا داشته باشد، خاطرنشان کرد: به نظر من هر واکسنی که بر روی هزاران نفر تست و مفید واقع شده باشد بدون در نظر گرفتن مارک و برند قابل استفاده است.

نوری زاده تاکید کرد: اگر واکسن‌های ایرانی از جمله آنچه در بنیاد برکت ساخته شده است تمامی مراحل تست بالینی خود را با موفقیت به پایان برساند و مورد تأیید سازمان غذا و داروی ایران قرار بگیرد من خودم استفاده آن را برای والدین خودم که اتفاقاً جز اقشار پرریسک هستند، پیشنهاد می‌دهم.

وی با اشاره به توانمندی متخصصین ایرانی در علم بیوتکنولوژی ابراز داشت: توانایی دانشمندان ایرانی در علم بیوتکنولوژی جز برترین‌های جهان است.

اثرپذیری واکسن کرونای ایرانی بر ویروس جهش یافته کرونای انگلیسی

دانشیار بیوتکنولوژی دارویی دانشگاه بولنت اجویت ترکیه با بیان اینکه اثرپذیری واکسن کرونای ایرانی اثبات شده است، افزود: برای مثال اثربخشی واکسن تولید شده بر ویروس جهش یافته کرونای انگلیسی اثبات شده که این موضوع بسیار خبر خوبی است.

وی با بیان اینکه باید توانایی دانشمندان ایرانی را باور کنیم، گفت: در ابتدای شیوع ویروس کرونا داروی رمدیسیور بسیار نایاب بود و این موضوع باعث شد که با تلاش محققان ایرانی این دارو در داخل کشور تولید شود و حال این دارو در کشور با قیمت ۶۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد در حالی که همین دارو را ترکیه وارد می‌کند و با قیمت دو هزار دلار یعنی حدود ۵۰ میلیون تومان به مردم آنجا فروخته می‌شود.

نوری زاده تاکید کرد: این در حالی است که داروهای دیگری همانند اکتمرا، بتا اینترفرون و فاویپیراویر هم در داخل کشور به همت دانشمندان و محققان داخل کشور برای درمان بیماران کرونایی ساخته می‌شود.

وی با بیان اینکه فعالیت و تلاش دانشمندان و پژوهشگران ایرانی در تولید واکسن ستودنی است، افزود: در شرایطی که بسیاری از کشورهای دنیا که در حوزه‌های مختلف صنعتی، اقتصادی و کشاورزی جز کشورهای سرآمد دنیا هستند نتوانستند در این حوزه حتی ورود پیدا کنند محققان ایرانی با اتکا و باور بر دانش و توانایی‌های خود واکسن کرونا را ساختند.

کد خبر 5171054

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha